جلسه صمیمیانه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با جناب آقای دکتر بطحایی، وزیر محترم آموزش و پرورش
جلسه صمیمیانه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با جناب آقای دکتر بطحایی، وزیر محترم آموزش و پرورش
شنبه ۲۷بهمن ۹۷،جلسه ای صمیمی با حضور دکتر بطحایی، وزیر محترم آموزش و پرورش، دکتر خنیفر، ریاست محترم دانشگاه فرهنگیان،حجه الاسلام والمسلمین دادگر، مسئول محترم دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و تعدادی از مسئولین سازمان مرکزی در مرکز آموزش عالی شهید شرافت تهران برگزار شد.
ابتدای مراسم با ایاتی از کلام الله مجید اغاز شد و پس از آن صدیقی، مسئول مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، در آغاز جلسه نکاتی در باب زمینه جلسه برگزار شده و لزوم مطالبه گری شفاف دانشجویی مطالبی بیان کردند.
در ادامه دکتر خنیفر، ضمن عرض خوش آمد گویی به جناب آقای دکتر بطحائی، طلیعه چهل سالگی انقلاب اسلامی را تبریک و شهادت پاسداران غیور وطن را تسلیت عرض نمودند و از حمایت های بی دریغ دکتربطحایی از تربیت معلم تشکر کردند و برگزاری اینگونه نشست های دانشجویی را نشانه حمایت ایشان دانستند.
پس از آن حجه الاسلام والمسلمین دادگر، ضمن خوش آمدگویی و تشکر از حضور وزیر محترم اموزش و پرورش، از ایشان استمرار اینگونه جلسات و حضور در جمع دانشجویان را خواستار شدند و به آینده امیدبخش این دانشگاه و دانشجومعلمان در گام دوم انقلاب سلامی اشاره کردند.
در ادامه برنامه ۸ نفر از مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه، به ترتیب زیر به بیان دغدغه ها و مطالبات خود پرداختند که محورهای مهم آن به شرح زیر می باشد:
۱. خانم زارعی، مسئول بسیج دانشجویی حوزه خواهران استان فارس
تحریف و تضعیف سند مهمترین مطالبه ایشان بود. و موارد متعددی در این خصوص متذکر شدند؛
- چرایی عدم گزارش شفاف در مورد اجرای سند؟
- در خواست ارائه گزارش شفاف از اقدامات تحولی سند.
- آیا سند تحول دغدغه عمومی رئیس جمهور و رئیس مجلس شده است؟
- تدریس مبانی نظری سند تحول بخاطر وجود اساتید ضعیف و همچنین عدم باور ، منجر به تنفر دانشجومعلمان از سند شده است.
همچنین با اشاره به بحث رتبه بندی معلمان، خواستار رسیدگی به وضعیت علوم انسانی و سرمایه گذاری در این حوزه و... پرداختند.
2. اقای یوسفی،مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان همدان و مسئول کارگروه هنر و رسانه مرکز بسیج دانشجویی فرهنگیان
ایشان نکات مهمی دررابطه با بحث اهمیت بالای هنر و رسانه در فضای آ.پ بیان کردند.
اشاره به ضعیف بودن اموزش و پرورش در رسانه واینکه تاکنون چند کلیپ و پوستر در رابطه با سند تحول تولید شده تا آن را به زبان ساده بیان کند؟؟
ساده سازی زبان ثقیل سند و پرسش درباره کارهای انجام شده برای افزایش جایگاه و شان معلمان توسط رسانه از نکات مطرح شده توسط ایشان بود.
همچنین در پایان پیشنهاد تشکیل کمیته رسانه در زمینه آ.پ را به اقای وزیر دادند.
۳. خانم حسینی مسئول بسیج دانشجویی پردیس خواهران قزوین
مهمترین نکات بیان شده توسط ایشان پیرامون مشکلات دانشگاه فرهنگیان بود.
کمبود اساتید، نسبت دانشجویان به اساتید هئیت علمی دو برابر میانگین کشور،
بار علمی اساتید(واحد درسی مرتبط با مدرک و تخصص استاد مربوطه نیست)،
تخصصی نبودن گزینش اساتید،کمبود بودجه،
بحث کمبود فضای آموزشی ، نبود زیر ساخت ،
بدهکاری بیش از 150 میلیاردی وزارت خانه آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان از جمله این نکات بود.
درپایان گزینش و ترسیم مدل جامعی از صلاحیت حرفه ای افراد برای ورود به دانشگاه فرهنگیان را خاطرنشان شدند و با این سوال به سخنرانی خود پایان دادند؛
بعد از حضور رهبری یک گزارش یکساله به ما بدهید که برای تقویت و تعالی دانشگاه فرهنگیان وزیر محترم و مجموعه وزارتخانه چه فعالیت هایی داشتید؟
۴. آقای رفیعی،مسئول بررسی و تحلیل دانشگاه فرهنگیان و دانشجوی نمونه کشوری
ایشان پس از تشکر از حضور وزیر، به عدم تطابق دانشجو معلمان فارغ التحصیل با معلمی که از وی انتظار میرود اشاره کردند.
درادامه درمواجهه با طرح سه ساله شدن فرهنگیان، طرح جامع اصلاح نظام کارورزی تألیف شده در مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه را ارائه دادند.
همچنین در ادامه راهکار دائمی حل مشکلات را، ایجاد نظام جامع تربیت معلم دانستند و به بیان یکسری پیشنهادات برای حل مشکلات و همچنین سوالات اساسی در این راستا را در پایان صحبتهایشان بیان پرداختند.
5. خانم ملک علیپور، مسئول بسیج دانشجویی خواهران استان سمنان
مطلب مورد بحث ایشان خصوصی سازی بود.ایشان بیان کردند که تمام جناح ها با این موضوع مخالف اند.این موضوع منفعتی ندارد.خصوصی سازی مخالف سند تحول،صحبتهای رهبری و... می باشد.
ایشان در ادامه با تقسیم بندی عرصه خصوصی سازی به عرص فروش مدرسه در قالب مدارس غیر انتفاعی و فروش معلم در قالب خرید خدمات آموزشی، دو سوال پرسیدند؛
اقای وزیر! به طور شفاف نگاه شما به بحث خصوصی سازی چیست؟
و طرح خرید خدمات،چگونه وقتی تصویب نشده، شاهد اجرای آن هستیم؟!
۶. اقای قائم پناه،دبیر شورای تبیین مواضع بسیج فرهنگیان و مسئول بسیج دانشجویی استان همدان
موضوع مورد بحث ایشان اقتصاد و بحث بودجه ا.پ بود.
ایشان درباره فرق اقتصاد آموزش و پرورش با دستگاه های دیگر،علت کمبود بودجه ا.پ سوالاتی پرسیدند.همچنین در ادامه راهکار برون رفت از وضعیت اقتصادی را مردمی سازی به جای خصوصی سازی بیان کردند.
ایشان خصوصی سازی و دولتی سازی را دو ضلع نظام مدرن دانستند که سنخیتی بوم و فرهنگ ندارد و راه برون رفت را همانند جریان انقلاب، عرصه دفاع مقدس، عرصه های موفق سیاسی و... مردمی سازی عرصه آموزش و پرورش است و برای نجات آموزش پرورش پیشنهاد استفاده از وقف به عنوان منبع پایدار و مولد در عرصه اقتصادی دادند و خواستار تشکیل واقفین تعلیم و تربیت بجای خیرین مدرسه ساز را دادند.
۷. اقای وحدت،مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان کرمان
ایشان با اشاره به فضای سیاست زده آموزش و پرورش، به دخالتهای متعدد وزارتخانه در انتسابات داخل دانشگاه، دخالت های نمایندگان مجلس و باج خواهی از وزارتخانه و تبعات آن در دانشگاه و تأسیس مراکز غیرقانونی در شهرها ، خواستار مقاومت وزیر محترم در برابر باج خواهی ها شدند و آمادگی جریان دانشجویی برای حمایت از وزارتخانه را اعلام کردند.
پس از آن به موارد مختلفی از اقدامات غیر کارشناسی در سطح وزارتخانه چون مسئله حذف کنکور و جایگزینی با سوابق تحصیلی و مشکلات بسیار زیاد آن اشاره داشتند و مجموعه وزارتی را از کارهای فانتزی مانند حذف مشق شب یا بازی در مدرسه و... برحذر داشتند.
۸. آقای ضمیری،مسئول سابق تعلیم و تربیت مرکز بسیج دانشجویی؛
ایشان به تشریح دو نگاه ریشه ای نسبت به مسائل ا.پ و حتی نظامات اقتصادی، سیاسی و... پرداختند.
نگاه اول،نگاه لیبرال مذهبی هایی که در ظاهر مذهبی اند اما نسبت به ا.پ دیدگاه توسعه غربی را قبول دارند که مشکلات ما مثل خصوصی سازی از دل همین نگاه بیرون می آید. این نگاه در عین اینکه در زندگی شخصی خود به امورات دینی مقیدند در امورات اجتماعی به شأنی برای حضور دین نمی دانند.
نگاه دوم که از بطن نگاه اسلام ناب و نگاه انقلاب اسلامی برخاسته است حضور دین در همه شئون حیات فردی و اجتماعی خواستار است و طیبعتا در این رابطه با ا.پ ، متفاوت با نگاه اول است.
همچنین در ادامه اشاره کردند که وزیر و عوامل وزارت ا.پ باید بدانند و توجه کنند که نگاهشان درکدام جهت است؟
پس از صحبتهای ۸ فعال دانشجوی بسیجی، آقای دکتر بطحایی با عرض تبریک به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی ایران و عرض تسلیت به مناسبت شهادت جانسوز پاسداران در سیستان و بلوچستان ، تاکید داشتند که دانشجو معلمان بسیجی قدر بسیجی بودن خود را بدانند و آن را حصنی در برابر توفان های مختلف روزگار بدانند. همچنین معلم شدنشان را توفیقی مضاعف از جانب پروردگار متعال بدانند.
درادامه به موارد زیر پرداختند:
بحث سند تحول
ایاشن اشاره داشتند که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را یک نقشه مفهومی و یا انتزاعی روی کاغذ نیست، بلکه سند تحول یعنی آن چیزی که قدم مارا به تعلیم و تربیت اسلامی نزدیک کند
ایشان در ادامه اجرای سند تحول را اجرای ۶ زیر نظام می دانیم و اشاره داشتند که بنده از اول وزارتم به همکاران گفتم ۳ زیرنظام طراحی و تدوین شده ۳ زیر نظام بعدی را ما باید طراحی و تدوین کنیم و طبیعتا بعد از طراحی زیرنظام ها ، وظیفه ما اجرای زیرنظام ها می باشد.
همچنین با اشاره به تهیه سامانه ای آنلاین به نام پایش برای نظارت مستمر، آن را فرصتی برای پیگیری و رصد مردمی دانستد.
ایشان همچنین به تاکید رهبری بر یکپارچه اجرا شدن و پیشبرد سند، اشاره داشتند و بیان داشتند که ما نیز همین سیاست را دنبال میکنیم.
همچنین در باب معلم تمام وقت ، اشاره کردند که جلسات مکرری در شورای اداری کشور داشتیم و بنا شد تا ساعات اضافه کار معلمان نیز در حکمشان ثبت شود ولی متأسفانه در فضای سیاسی بدون دقت به محتوای موضوع، به آن تاخته شد.
ایشان با اشاره به خصوصی سازی ، بدین معنا که ما برای آموزش عمومی از مردم پول گرفته شود، این موضوع را کاملا منتفی دانستند، اما استفاده از بخش غیر دولتی ویا بخش های مردمی را برای اجرای برنامه ها، جای بحث دانستند و اشاره داشتند که در دولت هیچ کسی به دنبال خصوصی سازی به معنای ، تحمیل هزینه به مردم نیست.
وی در ادامه خاطر نشان کردند که ما باید به جایی برسیم که مدرسه مرجع تحولات ما بشود، مدرسه روی پای خودش بایستد ولی متأسفانه در سال حدود ۱۰۰۰ بخشنامه به مدارس زده می شود. این را بعلاوه ۷۶۰ صفحه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش نیز بکنید، این یعنی ما به مدرسه می گوییم اصلا فکر نکن، خلاقیت نداشته باش، فقط این بخشنامه ها را اجرا کن.
ما باید به مدرسه محوری برسیم.
در پایان ضمن تشکر از مجموعه بسیج دانشجویی و جمع دانشجو معلمان پرنشاط و پر انگیز ، وعده دادند که این نشست ها فصلی یکبار برگزار شود.
پایان خبر/