حمیدرضا حاجی بابایی در سومین روز از هشتمین نشست مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان حضور یافت.
همایش بررسی چالش های پیش روی آموزش و پرورش با حضور دکترحمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و وزیر آموزش و پرورش دولت نهم در سومین روز از هشتمین نشست مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در اردوگاه تربیتی الزهرا(س) برگزار شد.
در این همایش دکتر حاجی بابایی به بررسی سیر تحول بنیادین از ابتدای انقلاب اسلامی پرداخته و گفت:« سال 1367که رهبرمعظم انقلاب ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر عهده داشتند، مصوب کردند که تحول بنیادین در آموزش و پرورش شکل بگیرد و شورای عالی انقلاب فرهنگی این تحول بنیادین را تصویب کرد و ماحصل آن کتابی شد که در آن یکسری راهکار برای تحول بنیادین اعلام شد. در آن مصوبه شورا استقرار نظام 6ساله ابتدایی هدف قرار گرفته بود.بعد از شروع وزارت ده ساله آقای نجفی، در زمان او متفاوت از سیر تحول پیش رفت و نظام 6 ساله شکل نگرفت و پیش دانشگاهی اضافه شد.آن موقع در مجلس پنجم در فراکسیون فرهنگی یک طرحی به مجلس دادیم که مشکلات پیش آمده برای پیش دانشگاهی را لغو کردیم.»
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نظام پیش دانشگاهی که در آن زمان استقرار یافت را خارج از ساختار تحولی آموزش و پرورش دانست و افزود:«پیش دانشگاهی را فرزند آموزش و پرورش ندانسته و نمی دانیم؛پیش دانشگاه ربطی به آموزش و پرورش ندارد. در زمان وزارت آقای نجفی ساختار غربی ایجاد شد مانند نظام پنجره ای که یک الگوی غربی غلط بود.عده ای آن زمان هر روز بخشنامه های مختلف می دادند که در حال تحول هستیم و بحث های جدید را دنبال می کنیم.بعد این دوره ده ساله کم کم تبعات این دوره شروع شد و اصلاح آن کارهایی که انجام شده بود در سال های بعد شروع شد.»
ایشان در ادامه به تبیین روند شکل گیری سندتحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخته و گفت:«در طول یک ماه اولیه وزارت به دنبال جریان تحول بنیادین آ.پ رفتیم که در راس آن دکتر مهرمحمدی بود. یک گروهی از اساتید و محققان که مسئولیت پژوهش در سند را بر عهده داشتند. روند این جریان تبدیل به یک مغازه شده بود که چند میلیارد تومان هر ساله خرج می شد. من به محض اینکه آمدم جلسه ای در مشهد گذاشتم.هشت ماه کار مداوم با حضور اعضای شورای عالی که حضور داشتند طول کشید و هر آنچه تصویب شد با رای جمعی تصویب شده است و با حضور تمام اعضا. بعد سند به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت و یک کمیته سه جانبه بین آموزش و پرورش و حوزه علمیه و یک کمیته هم شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد. دوباره هشت ماه این سند بررسی شد و به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت.تا قبل از این جلسات شورا هر دو هفته یکبار تشکیل می شد؛به محض اینکه سند وارد شد جلسات هفتگی شد.هر آنچه در شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق افتاد مصوب رای اجماعی همه اعضا بود نه رای اکثریت.یعنی آنقدر گفتمان می شد تا یک اجماعی شکل بگیرد.24ماه کار تمام عیار انجام شد تا سندتحول بنیادین مصوب و خدمت رهبری داده شد.رهبری دستور رونمایی دادند و این سند رونمایی شد. مقام معظم رهبری سندتحول بنیادین را یک نسخه شفابخش دانسته و دستور دادند که همه راهکارهای آن باید اجرا شود. هفتاد درصد پژوهش های سند تغییر دادیم.هیچگونه اعتقادی و پژوهشی درباره دانشگاه فرهنگیان در پژوهش های سند نبود.که بعدها کسی که این را قبول نداشت ریاست را بر عهده گرفت.»
وزیر آموزش و پرورش دولت نهم ضمن اشاره به تدوین زیرنظام های سندتحول،دو زیرنظام سندبرنامه درسی ملی و تربیت معلم را بازوان اصلی سند تحول دانست و افزود:« سند تحول بنیادین شش زیرسند داشت که یکی از زیرسند ها سندبرنامه درسی ملی بود.نقشه راه کتاب و جان اصلی سند تحول این برنامه درسی ملی است.اینکه دانش آموزان چه بخوانند و چطور در هر پایه چقدر.نقشه راه اولیا و کلاس و مدرسه و معلم کتب درسی و نقشه راه کلاس و اینکه کلاس چگونه باشد. هفتاد درصد جان سند تحول برنامه درسی ملی است که تصویب و ابلاغ شده است.20درصد بعدی نیز زیرسند تربیت معلم است.64 پردیس همزمان شکل با نوشتن اساسنامه گرفت.قلب سندتحول دانشگاه فرهنگیان است.سازمان پژوهش و برنامه ریزی و تربیت معلم دو بازوی اساسی دانشگاه فرهنگیان است.نظام رتبه بندی معلمان نیز در ان زمان جلسات مختلفی تشکیل شد به مدت 1سال و کتابی چاپ شد.که از دو منظر به معلم نگاه شد.جایگاه هیات علمی و مهندسی نیروی انسانی.»
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نسبت سند تحول با نیروی انسانی را تبیین و گفت:«سال91، بیست و سه هزار و پانصد دانشجو جذب کردیم و دو سوم معلم ها رشته آموزش ابتدایی بودند.چرا که در سال ها در ابتدایی نیروهای غیرتخصصی داشتیم. یکی دیگر از آفات این است که درطول این چندسال تصمیم گرفته نشده است که کتاب های دانشگاه فرهنگیان بر اساس سند تحول نوشته بشود. تعداد جذب معلم ها طی سال های اخیر کم شده است و مدارس به بخش خصوصی داده می شود.این نگاه هاو جریانات با سندتحول کاملا متضاد است.طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری آموزش و پرورش یک نهاد حاکمیتی است.در برنامه ششم مصوب شده است که خصوصی سازی آموزش و پرورش ممنوع است.»
حاجی بابایی در ادامه به مسائل پیش آمده درباره حقوق ها و مجلس شورای اسلامی پرداخت و افزود:« مصوب شد از صفر تا 10درصد در اختیار دولت قرار بگیرد که حقوق همه حقوق بگیران را افزایش دهد. طرحی که قرار بود برای حقوق های پایین بیشتر اضافه شود.به حقوق های دهک های بالا اضافه شد. دولت در قضیه حقوق کارمندها دچار تخلف و خودرایی شده است و سازمان برنامه بودجه خودتفسیری می شود.حداقل دستمزد برای حقوق بگیران 1560میلیون تومان است که برای دانشجومعلمان باید اجرا شود.ما منتظر دستور رئیس جمهور به وزارت خانه هستیم که این ابلاغ شود.»
حاجی بابایی در پایان جریانی را معرفی کرد که در حال تضعیف آموزش و پرورش و حذف دانشگاه فرهنگیان است و گفت:«عده ای در مجلس به دنبال فروختن آموزش و پرورش به بخش خصوصی هستند.که این جریان مشغول کوبیدن سند تحول بنیادین در هر شرایطی هستند.با کارهای مختلف هم سعی در تضعیف و حذف دانشگاه فرهنگیان دارند.با مسئله پیمانی اعلام کردن ورودی های سال95 و افزایش ورودی های ماده 28.»