مرکز بسیج دانشجویی

مراسم اختتامیه سومین دوره مقدماتی نظام توحیدی آموزش و پرورش برگزار شد

مراسم اختتامیه سومین دوره مقدماتی نظام توحیدی آموزش و پرورش، صبح روز جمعه 29 شهریور با حضور مسئول بسیج دانشجویی کشور، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در اردوگاه سید الشهداء آبعلی برگزار شد.

به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان؛ مراسم اختتامیه سومین دوره مقدماتی نظام توحیدی آموزش و پرورش، صبح روز جمعه 29 شهریور در اردوگاه سید الشهداء آبعلی برگزار شد.
در ابتدای جلسه علی قهرمانی، مسئول دوره نظام توحیدی به جمع بندی دوره پرداخت و افزایش سه برابری تعداد علاقه مندان شرکت در دوره و اضافه شدن مبحث(نظام تعلیم و تربیت مدرن) به محتوای دوره برای تفهیم بهتر جریان غرب شناسی را از مزایای دوره امسال برشمرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم:

نظام تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر رویکرد فطرت گرایی توحیدی است
بعد از مسئول دوره، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
ایراد سخنرانی کرد. وی ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در دوره گفت: اجرای چنین دوره هایی نشان دهنده اجرای حتمی نظام تعلیم و تربیت اسلامی در آینده کشور است. حجت الاسلام ذوعلم نظام تعلیم و تربیت اسلامی را مبتنی بر رویکرد فطرت گرایی توحیدی دانست و گفت: عاشورا مدل کاملی از این نظام توحیدی است.
وی در ادامه تربیت غرب را تربیت شرک آلود دانست و افزود: مشکل نظام توحیدی ما و نظام غرب همین مسئله شرک است.
در آخر ایشان پنج عنصر عقلانیت، ایمان، علم، عمل و اخلاق و چهار ارتباط انسان با خود، خدا، خلق و خلقت را در نظام تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر توحید دانست و گفت: مبدا و غایت ولایت توحید است. ‌ما باید علمداران توحید باشیم اگر می خواهیم نظام توحیدی به صورت نظام مند و با نگاه منطقی در تمام سطوح اجرا شود، باید به تحقق همین سند ملی که قالب آن توحیدی است، بپردازیم. ما در آغاز گام دوم انقلاب، باید مسائل را با نگاه توحیدی بررسی کنیم تا ان شاءالله در آینده نزدیک به تعلیم و تربیت تراز توحیدی در عمل برسیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین دادگر:

نظام آموزش و پرورش کشور باید با نگاه توحیدی بازمهندسی شود
در بخش سوم حجت الاسلام دادگر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان به بیان نکاتی در مورد جایگاه معلم و نظام تعلیم و تربیت اسلامی پرداخت. وی در ابتدا به این حدیث از امام صادق(ع) که می فرمایند:«تمامی موجودات زمین، ماهیان دریا و هر کوچک و بزرگی در زمین و آسمان برای معلّم خوب طلب آمرزش می کنند» اشاره کرد و گفت: تربیت انسان و انسان سازی یک کار انبیایی است و معلمان باید کار خود را قدر بدانند. سپس ادامه داد: امروزه در نظام تعلیم و تربیت دو نگاه وجود دارد:
نگاه اول زاییده تفکر مدرن است که در آن به معلم صرفا به عنوان فرد انتقال دهنده دانش، تخصص و علم نگاه می شود. این نگاه به نوعی نگاه خریدار و فروشنده است.
نگاه دوم به معلم ، نگاه انبیایی است. ریشه این نگاه، توحید است.در واقع کار تعلیم و تربیت، تزکیه و کار معلمی در ادامه کار انبیاست.
سپس حجت الاسلام دادگر به لزوم باز مهندسی نظام تعلیم و تربیت کشور اشاره کرد و گفت: نمی شود انقلاب اسلامی صورت پذیرد ولی آموزش و پرورش کشور زاییده تفکر سکولاریستی و لیبرالیستی باشد. در کشور ما مدل های تربیتی بسیاری مانند مدل تربیتی شهید مطهری، علامه طباطبایی، مصباح یزدی، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) وجود دارد. ما باید با توجه به این مدل ها و با نگاه توحیدی نظام آموزش و پرورش را بررسی و بازمهندسی کنیم.
در ادامه ایشان به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: به تعبیر رهبری سند تحول بنیادین بهترین نسخه و نقشه راهی است که وجود دارد. این سند باید مطالعه و گفتمان شود. باید به فهم مشترکی از این سند برسیم.آن وقت قطعا نظام آموزش و پرورش ما بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی شکل خواهد گرفت.
در آخر حجت الاسلام دادگر به معرفی دو حرکت فرازین و فرودین در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: این بیانیه باید فهم، مطالعه و گفتمان شود. ما باید شیوه های کار عملیاتی و نقشه اجرایی بیانیه گام دوم را طراحی و پیاده کنیم. دانشجومعلمان باید با تلاش و کوشش الگو عملیات سازی این بیانیه را طراحی و اجرا کنند.

 

محمدجواد نیک روش:

تحقق کامل نظام تعلیم و تربیت اسلامی نیازمند حرکت تشکیلاتی است

در پایان مراسم مسئول بسیج دانشجویی کشور ایراد سخنرانی کرد. محمد جواد نیک روش در ابتدا ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سیدالشهداء(ع)، دانشجو معلمان را افسران جنگ نرم خواند و گفت: به دلیل هویت جوانی، معلمی و دانشجویی، تکالیف ویژه ای بر عهده دانشجومعلمان است.

ایشان در ادامه به ضرورت تحقق نظام تعلیم و تربیت اسلامی اشاره کرد و گفت: دانسته ها و بایسته ها ما در نظام تعلیم و تربیت اسلامی کم نیست ولی به بخش جزئی از آن عمل می شود. یقینا تحقق کامل نظام تعلیم و تربیت اسلامی نیازمند حرکت تشکیلاتی است. پیروزی انقلاب جمهورى اسلامی ایران نمونه بارز حرکت تشکیلاتی است که امروزه تاثیر آن در بیداری ملت های اسلامی مانند یمن، لبنان و سوریه و...  و هم چنین ایجاد حرکت های ضد نظام سلطه در کشور های غربی به وفور قابل مشاهده است.
نیک روش ضمن بیان اینکه امروز یکی از مهم ترین تشکیلات پیشرو، بسیج دانشجویی دانشگاه و طلبه است، گفت: مکتب، نظریه ، الگو اجرایی تا هسته های تشکیلاتی باید در یک شبکه انسانی قرار بگیرد. شما ظرفیت تشکیل چنین شبکه های انسانی را دارید. علت عدم تحقق سند تحول بنیادین در این هشت سال نیز فقدان شبکه حقیقی انسانی است. این حرکت بالقوه باید به حرکت بالفعل تبدیل شود.
در پایان مسئول بسیج دانشجویی کشور به بیان پنج گام شناخت مسئله(با اهمیت به رویکرد منظومه ای یعنی نظام مسائل)، کشف پاسخ، گفتمان سازی، مطالبه گری و وارد میدان عمل شدن با اشاره به سخنان رهبری پرداخت و گفت: امید است که ما و شما جوانان با تکیه بر این پنج گام در جهت تحقق نظام تعلیم و تربیت توحیدی حرکت کنیم. این نظام تحقق یافتنی است. این حرف ها شعار نیست. شهدای هشت سال دفاع مقدس نیز با اعتقاد راسخ به آیه(و لینصرن الله من ینصره) عمل کردند و پیروز شدند. سخن شهید تهرانی مقدم من باب اینکه تنها انسان های ضعیف به اندازه توانایی هاشان کار می کنند ناشی از همین نگاه است.