رقیه فاضل:
تشکیل هسته های مقاومت دانشجویی لازمه تحول در نظام آموزشی است
رقیه فاضل، کارشناس مدیریت آموزشی و استاد دانشگاه فردوسی در دومین روز از نهمین نشست تشکیلاتی مسئولین بسیج دانشجویی با تاکید بر اندیشه امام خمینی(ره) درمورد شکل گیری تحول و انقلاب گفت:تحول با دیدگاه ساختارگرا و عامل گرا محقق نخواهد شد و لازمه تحول در نظام آموزشی تشکیل هسته های مقاومت است که باید توسط دانشجومعلمان و معلمان شکل گیرد.
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان؛ مبحث معنای تحول در نظام آموزشی توسط رقیه فاضل، کارشناس مدیریت آموزشی و استاد دانشگاه فردوسی ارائه گردید.
ایشان ابتدا با اشاره به معنای تحول از نظر جامعه شناسی اظهار کرد: تا کنون بحث های زیادی بر چگونگی ایجاد تحول بوده است؛ عده ای تحقق تحول را در ساختار و عده ای دیگر نیز معنای در تغییر افراد می دانند اما حقیقت امر این است که با دیدگاه ساختار گرا و عامل گرا تغییر و تحولی صورت نخواهد گرفت زیرا تغییر ساختار در دست ما نیست و تغییر تمامی افراد نیز ممکن نمی باشد.
فاضل تاکید کرد:فهم معنای تحول فارغ از نظام انقلاب اسلامی یک انحراف می باشد و تحول نظام آموزشی امتداد انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش است و ما همواره باید بر مفهوم انقلاب اسلامی تاکید کنیم.
وی تاکید کرد: ما باید انقلاب اسلامی را مانند مدل گام دوم انقلاب به طور منصفانه ببینیم و با توجه به وضع موجود باید انقلاب در نظام آموزشی ما شکل بگیرد و شما دانشجومعلمان پرچم داران این انقلاب و تحول هستید.
رقیه فاضل تصریح کرد: تحول در آموزش و پرورش صرفا سند تحول بنیادین نیست و ما نباید خود را محدود به سند کنیم بلکه باید ریشه ای تر به این موضوع پرداخت و آرمان ها را در تحول باید به صورت گسترده تر ببینیم و به تاریخچه تحول نیز توجه کنیم.
ایشان در ادامه به ارائه چگونگی ایجاد تحول مبنی بر اندیشه امام خمینی(ره) اظهار کرد: ما به دنبال ایجاد هسته های مقاومت در دل نظام آموزشی هستیم و تحول مد با رویکرد شکل گیری هسته های مقاونت صورت میگیرد.
ایشان در توضیح این مدل گفت: این مدل به این صورت می باشد که هسته های کوچک در دل دانشگاه فرهنگیان هر استان شکل بگیرد و همین هسته های کوچک به صورت تشکیلاتی عامل تغییرات بزرگ خواهد بود و اشاعه ی این تحول به صورت تساعدی خواهد بود.
وی تاکید کرد: باید به این نکته توجه کرد که صرف تشکیلات بدون کار کردن عملیاتی باعث از بین رفتن تشکیلات خواهد شد و ما باید ناظر به هدف، کار تعیین کنیم. تشکیلات صورت گرفته بین دانشجومعلمان باید ادامه دار باشد و علاوه بر معلمان باید به دانش آموزان امیدوار بوده و به آنها اعتماد کنیم.
ایشان در پایان لازمه موفقیت جهت تحقق تحول در آموزش و پرورش را ایستادگی و مقاومت در این عرصه دانست و دانشجو معلمان را به تلاش و داشتن انگیزه و روحیه برای مجاهدت در این راه تشویق کرد.