مرکز بسیج دانشجویی

در نامه ای مطرح شد

دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زاهدان از کاندیداهای مجلس برای حضور در نشست مطالبه گری

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان رسالت زاهدان درنامه ای از کاندیداهای یازدهمین دوره مجلس در استان سیستان و بلوچستان برای حضور در نشست مطالبه گری دعوت کرد.

به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان،بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان رسالت زاهدان درنامه ای از کاندیداهای یازدهمین دوره مجلس در استان سیستان و بلوچستان برای حضور در نشست مطالبه گری دعوت کرد.

متن نامه به شرح زیراست:

مسئله فرهنگ، تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش،مسئله اول در نظام ماست.(مقام معظم رهبری)
کاندیدای محترم یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسالمی
سلام علیکم
با صلوات بر محمد و آل مجمد(ص)؛با درود به ارواح پاک شهدا معلم، نیک مستحضرید که آموزش و پرورش سنگ بنای آیندهکشور است (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار معلمان سراسر کشور 12/2/1385)و آینده یکشور عزیزمان، به امر ِوز آن وابسته است با توجه به منویات مقام معظم رهبری در بیانیه ی گام دوم انقالب مبنی بر این که اینک وارد دومین مرحله ی خود سازی و جامعه پردازی و تمدن سازی شده ایم ، مهم ترین ظرفیت امید بخش کشور نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیر بنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است.اینها ثروت عظیمی برای کشور است که با هیچ معلم در ساخت آینده ی این سرزمین، در اثرگذاری فکری و رو ِحی اندوخته ای قابل مقایسه نیست و در این میان نقش تاثیر گذار مخاطبی که کودک امروزما و مرد و زن آینده ی ما است، نظیر ندارد و ثروت اصلی برای هر ملتی، نیروی انسانی هست .
بدون تردید رشد و توسعه پایدار یک کشور به تربیت انسانهای آگاه، متعهد و متخصص بستگی دارد وپیشرفت همه جانبه، مرهون توسعه سرمایه انسانی است، از این رو اهتمام به آموزش و پرورش رامیتوان وظیفه کل جامعه و آحاد مردم دانست.»دانش آشکارترین وسیله ی عزت و قدرت کشور است روی دیگر دانایی ،توانایی است.دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ وقدرت دویست ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیان های اعتقادی و اخالقی،با تحمیل سبک زندگیغربی به جوامع عقب مانده از کاروان علم ،اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد.(منویات مقام معظم رهبری دربیانیه گام دوم
انقلاب)لذا با عنایت به جایگاه مهم مجلس شورای اسالمی در قانونگذاری و سیاست گذاری در حوزه نظام آموزش و پرورش، از وظایف
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نگاهی عالمانه، کارشناسی شده و بابرنامه، نسبت به تعلیم و تربیت و مسائل آموزش و پرورش می باشد. به همین منظور از جنابعالی به عنوان کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درخواست می گردد پاسخ های خود به سؤاالت زیر را که دربرگیرنده نگاه و نظر جنابعالی است، به صورت مکتوب ارسال نموده و یا با تشکیل جلسه ای
حضوری در فضای صمیمی با اعضای بسیج دانشجویی و فعالین دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان، به سؤاالت پاسخ دهید:

مسائل ملی :
- باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری:
سند تحول بنیادین یک ریل گذاری درخصوص نظام آموزش و پرورش که میتواند آموزش و پرورش را به سرمنزل و مقصود
برساند.هنوز بسیاری از بنیان ها به همان حال سابق موجود است از جمله همین مسئله آموزش و پرورش.ما باید از تجربه های
دنیا،چه دنیای غرب،چه دنیای شرق؛ ملت های گوناگون،حتما استفاده کنیم برای کیفیت بخشی به الگوی خودمان.نیاز ما به
تحول،از اینجاست.در واقع نظام آموزش و پرورش ما یک نظام غرب زده،تقلیدی مبتنی بر باور ها و مبانی پذیرفته در اروپا
است.(دیدار مقام معظم رهبری با معلمین 11/2/1398 ودیدار مقام معظم رهبری با وزیر،معاونین و مدیران آموزش وپرورش سراسر کشور
1386/5/3)
1. برای عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به فرموده مقام معظم رهبری، به عنوان یکی از سه سند پایه سند
چشم انداز ۱۴۰۴ کشور، چه برنامه ای دارید؟
- باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری:
دانشگاه فرهنگیان که مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش است که باید برای توسعه کمی و کیفی آن هر آنچه که میتوان سرمایه
گذاری کرد.(دیدار مقام معظم رهبری با معلمین19/2/1397)
2. برای توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان، به تعبیر رهبرمعظم انقالب، نقطه ثقل نظام آموزش وپرورش، چه اقداماتی را در
نظر گرفته اید و نوع مواجهه در زمان نمایندگی جنابعالی با دانشگاه فرهنگیان و دانشجومعلمان چگونه خواهد بود؟
- باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری:
این سرمایه گذاری است؛این بازده دارد؛این ارزش افزوده تولید می کند؛این یک خرج و هزینه صرف نیست؛این بایستی جزو
مسائل درجه یک ما در مدیریت های دولتی و در تصمیم های دولتی باشد.)دیدار مقام معظم رهبری با معلمین 16/2/1394)

3. از مسائل مهم دیگر، مسئله اقتصاد آموزش و پرورش است و به تبع آن موضوع بودجه سالیانه آن می باشد. مستحضرید که هر
ساله شاهد کسری قابل توجه بودجه در این دستگاه هستیم. شما دلیل اصلی این کسری را در چه می دانید و اگر خود را دغدغه مند
تعلیم و تربیت نسل آینده می دانید برای این مهم چه برنامهای دارید؟
- باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری:
- تقویت شایستگی های حرفه ای واعتقادی مدیران و معلمان و فراهم آوردن ساز و کار های اجرایی برای مشارکت فعال و موثر
ایشان در برنامه تربیتی و فعالیت های پرورشی مدارس «که متاسفانه نیروهای خرید خدماتی از دارا بودن چنین صالحیت هایی
محروم اند.(سند تحول بنیادین،راهکار6-8)
۴.موضع شما در باب خصوصی سازی در آموزش و پرورش و خرید خدمات آموزشی چیست و تا چه اندازهمی تواند راه حلی
برای برون رفت از مشکالت فعلی آموزش و پرورش باشد؟
- باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری:
لزوم جهت گیری تعلیم و تربیت کشور به سمت برخورداری از تربیت عدالت پرور،تربیت عدالت خواه و تربیت عدالت ساز.(دیدار
مقام معظم رهبری با معلمین 19/2/1397)
5. برنامه های خود را در تحقق عدالت آموزشی چه در سطح کالن جامعه و چه در حوزه انتخابی خود را ارائه بفرمایید.
- باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری:
استقرار نظام پرداخت ها بر اساس تخصص،شایستگی ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه بندی حرفه ای معلمین بایستی شکل
گیرد.(بالغ سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش10/2/1392)
6. نظرتان درباره رتبه بندی معلمین در نظام آموزش و پرورش چیست؟ و خود را متعهد به آن می دانید؟
مسائل استانی:
-باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری :
باید رعایت شود ، مسئله معلم است ... اگر معلم دانا ، دلسوز ، اهل فکرو اهل
- یکی از چیزهایی که در این نقش جامع حتماً
ابتکار بود ، چنانچه کتاب ناقص هم باشد او مطلب را تکمیل میکند . پس معلم مهم است .محور ، معلم است. (دیدار مقام معظم رهبری با معلمان
1390/2/14)
1.بر این مبنا کمبود حدود سیزده هزار نیروی انسانی مستعد و کارآمد که باعث افزاییش نیروهای خرید خدماتی در حاشیه ی استان
شده است و در نهایت باعث کاهش نیرو متخصص و ماهر در استان شده ، برنامه راهبردی شما در این خصوص چیست ؟!
-نگاه غیر عدالت محور،این است که ما در کشور مدارس پیشرفته مجهز به بهترین تجهیزات در یک جاهایی، مدارس محروم
کپری در یک مناطق کشور داشته باشیم،معلم ممتاز برجسته برای تعدادی از مدارس و معلمین خسته یا کم سواد برای تعداد دیگری
از مدارس داشته باشیم.این درست ضد نگاه عدالت محور است.(دیدار مقام معظم رهبری با معلمین 12/2/1385)
2.وجود تبعیض و عدم عدالت آموزشی بطوریکه دانش آموزان نقاط محروم استان از ابتدایی ترین حق تحصیل هم محروم هستند
کمبود شدید فضای استاندارد و فضای آموزشی که هفتاد درصد مدارس در مناطق خاش،میرجاوه،کورین و نصرت آباد با این
مشکل مواجه هستند برنامه راهبردی شما در خصوص رفع تبعیض آموزشی استان چیست؟
دیدار مقام معظم رهبری با ً فرهنگیان راجع به مسئله دانشگاه فرهنگیان و مسئله ی تربیت معلم امروز مهم ترین نیاز آموزش و پرورش کشور،معلم است.دانشگاه و هر نقطه ای که تربیت معلم در آن صدق میکند بایستی هم کما و کیفاً توسعه پیدا کند.
3.مشکلات دانشگاه فرهنگیان استان امکانات کم خوابگاه ها و فضای آموزشی فرهنگیان، برای مثال دانشگاه فرهنگیان چابهار که
دانشجویان با حداقل امکانات آموزشی در آن به سر میبرند.پیشنهاد ما برای بهبود اوضاع دانشگاه های فرهنگیان استان تاسیس
دانشگاه جامع فرهنگیان در استان میباشد برنامه راهبردی شما در این خصوص چیست؟
با تشکر
معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی
دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت زاهدان