بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان رسالت زاهدان:
طرح خرید خدمات به معنای شانه خالی کردن دولت از وظایف پیش پا افتاده خود است
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان رسالت زاهدان طی بیانیه ای خطاب به نمایندگان مجلس پیرامون طرح خرید خدمات، این طرح را به منزله خالی کردن دولت از وظایف پیش پا افتاده خود برشمرد و تاکید کرد مجلس شورای اسلامی بایستی با هوشیاری مانع چوب حراج زدن به امر خطیر تربیت معلم به واسطه اجرای این طرح در لایحه بودجه 99 شود.
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت زاهدان خطاب به دولت و مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است :
" اگر آمریکا به این نتیجه برسد که میتوان آموزش و پرورش ایران را چنان تغییر داد که در چند سال آینده از انقلاب خبری نباشد ، دیگر اصرار بر محاصره اقتصادی خود نخواهد داشت"
( بیانات رهبر انقلاب ، در دیدار با مسئولان آموزش و پرورش)
با توجه به شکل گیری اقدامات سلیقه ای و غیر کارساز پیرامون ، جذب نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش از طریق فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، برآن شدیم نکاتی را خطاب به مسئولان گوش زد کنیم :
۱- روش جذب معلم از طریق خرید خدمات آسیب جدی به نظام تعلیم و تربیت کشور زده وخواهد زد ، چرا که اکثر جذب شده ها نه به عشق معلمی که به ناچار و فقط برای داشتن شغل به این سو می آیند. طرح خصوصی سازی آموزش و پرورش و خرید خدمات و درکل ورود پول به میدان آموزش و پرورش به معنای آشکار ، شانه خالی کردن دولت از وظایف پیش پا افتاده خود است، ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان یکی از شاخص های سنجش بهره وری نظام تعلیم و تربیت است که براساس تجربه چند ساله کشور به نظر می رسد در طرح خرید خدمات این شاخص به شدت تنزل یافته است. جا دارد اشاره کنیم که به کار گیری این روش در شرایطی که میتوان با برنامه ریزی مناسب ، نیروی انسانی شایسته را متناسب با نیاز مناطق تامین کرد ،غیر عقلانی و باعث کاهش شدید نظام تعلیم و تربیت است و از آنجایی که رئیس جمهور یکبار دیگر سیاست خرید خدمات آموزشی را به وزیر آموزش و پرورش گوش زد کرد ، و آن را به عنوان یکی از اولویت های ده گانه تخصصی آموزش و پرورش ابلاغ کرد. هم اکنون اخبار فعلی بر گسترش حجم خرید خدمات آموزشی تا 30 درصد در بودجه 99 حکایت دارد .و این در حالی است که بودجه این وزارت خانه همانند سال های گذشته است و در نهایت با 10 تا 12 درصد افزایش مواجه خواهد بود ، و اگر مجلس در مقابل گسترش مسئله خرید خدمات آموزشی در بودجه 99 ، نایستد و آن را رد نکند ، باید منتظر یک شکاف فرهنگی در کشور باشیم و همچنین فرصت های برابر از دانش آموزان سلب خواهد شد و اهداف انقلاب در زمینه تربیت فرزندان انقلابی نادیده گرفته خواهد شد . خصوصی سازی با سند تحول مغایرت دارد . ما اگر میخواهیم آموزش و پرورش را متحول کنیم ، نیازی به فنالند و آمریکا و فرانسه نداریم . اگر معلم را به جایگاه اصلی اش بنشانیم ، هر کار غیر ممکنی ممکن می شود .معلم در طرح خرید خدمات آموزشی به هیچ عنوان امنیت شغلی ندارد و هیچ دوره آموزشی نیز برای او در نظر گرفته نمیشود و این مغایر با سند تحول بنیادین است . برای یک کشور ، برای یک تمدن ، برای یک ملّت ، مهم تر از همه ی سرمایه ها ، سرمایه های انسانی است ؛ یعنی اگر شما پول داشته باشید امّا سرمایه ی انسانی درست و حسابی نداشته باشید ، به جایی نمی رسید ؛ مثل همین کشورهای پول داری که می بینید ، پول هایشان کجاها خرج میشود ،دست چه کسانی می رود ؛ جیب های گشاد پر پولشان به صورت بسیار سفاهت آمیز در اختیار دست های خائن به بشریّت قرار می گیرد.(دیدار مقام معظم رهبری با فرهنگیان 2/11/1398) در اینجا در جست و جوی پاسخ نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم که : 1 -چگونه به بهره وری کشور می اندیشیم درصورتی که در نظام تعلیم و تربیت،بر روی دانش آموزان به عنوان پر سودترین و بهره ورترین اصل ،که در تمدن سازی نقش اساسی دارند ، اقدام به سرمایه گذاری نمیکنیم ؟
2-چگونه به بهره وری ملی می اندیشیم در صورتی که برای سواد آموزی افراد بزرگسال حمایت های دولتی و گران انجام میدهیم ، اما تعلیم و تربیت دانش آموزان ،آینده سازان کشور را به بخش عموماً ضعیف ، ناتوان و کم مهارت غیر دولتی می سپاریم ؟
3 -چگونه به بهره وری ملی می اندیشیم. درصورتی که با نادیده گرفتن مفاد سند تحول بنیادین ،فعالیت هایی همچون ساخت و ساز مدارس یا چاپ کتب در سیستم دولتی و باهزینه های بسیار گران انجام میدهیم ،و اساسی ترین ماموریت نظام تعلیم و تربیت یعنی تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب را در قالب خرید خدمات، به بخش غیر دولتی واگذار میکنیم ؟ هم اکنون بیش از" سیصد و سی هزار " دانش آموز توسط موسسان مدارس غیر دولتی اداره می شوند ، که با واکنش مجلس ، اجرای این طرح به مناطق محروم کشور محدود شده است
4 -چگونه به بهره وری می اندیشیم در صورتی که به جای استفاده از فناوری های نوین ارتباطی در ارائه آموزش های با کیفیت به دانش اموزان مناطق محروم ،همچنان اصرار به اجرای طرح خرید خدمات داریم ؟
5 -چگونه به بهره وری می اندیشیم درصورتی که به جای استفاده از ظرفیت معلمان و مدیران مدارس دولتی روستاهای هم جوار ، در تامین معلم شایسته برای روستاهای کم جمعیت و نظارت و آموزش معلمان تازه کار ، بر واگذاری این کار به موسسان غیر دولتی که غالباً در مناطق برخوردار شهرها مستقر هستند اصرار داریم ؟
6-چگونه به بهره وری می اندیشیم در صورتی که به جای اقدام و برنامه ریزی برای نیل به هدف شماره ( 11 )سند تحول مبنی بر طراحی سیاست های مناسب برای ارتقاء شیوه های جذب ، تربیت و نگه داشت معلمان ؛ در قالب طرح خرید خدمات افراد را بدون توجه به نیاز بلند مدت ،عجولانه ،بی برنامه و با آینده شغلی نامعیّن به عنوان معلم وارد مدرسه میکنیم ؟
7 -چگونه به بهره وری می اندیشیم در صورتی که بررسی های محدود میدانی حاکی از تنزل کیفیت در مدارس خرید خدمتی است ؟ لذا الزام است به منظور شفاف سازی ،گزارشی رسمی از نتایج طرح خرید خدمت ارائه شود ؟
8 -چگونه به بهره وری می اندیشیم در صورتی که وزیر آموزش و پرورش ، معلمان مشغول به خدمت در طرح خرید خدمات را نیروهای تحصیل کرده و صاحب صلاحیت روستا نظیر یک معلم بازنشسته یا یک سرباز معلم دارای صالحیت عنوان کرده که در این خصوص نیز چندین سوال مطرح است؛ چند درصد. معلمان به کار گرفته شده در طرح خرید خدمات ، معلمان بازنشسته بوده اند ؟ آیا نیروهای تحصیل کرده به کار گرفته شده در این طرح ، دوره آموزشی الزم را طی کرده اند و از «صلاحیت های لازم» برخوردارند ؟ آیا سرباز معلمان ، از صلاحیت و تخصص لازم برخوردارند ؟
9 -چگونه به بهره وری می اندیشیم درصورتی که مسئولان ،کار تعلیم و تربیت را با نگاه کالایی می سنجند و قیمت تمام شده برایش در نظر می گیرند. کار تعلیم و تربیت آنقدر ظرافت دارد که نمی توان آن را با کمیت ها سنجید . قیمت تمام شده ای که در حال حاضر اعلام کرده اند ، به ازای هر دانش آموز ،یک میلیون تومان ،خروجی اش به چه دانش آموزی قرار است بینجامد ؟ پیشنهاد اصلی آن است که آموزش و پرورش ،چالش اصلی این طرح که در پی رفع آن است را صادقانه با مردم در میان بگذارد و از خرد جمعی و ظرفیت کارشناسی کشور برای حل منطقی آن چالش بهره برداری نماید . نتیجه اینکه اگر مسئولان کشور خواهان پیشرفت ایران اسلامی هستند ، سرمایه گذاری روی این امر مهم یعنی تربیت معلم را نباید امر هزینه ای برشمارند ،بلکه این سرمایه گذاری یک امر کارگشا برای آینده ایران اسلامی است . مجلس شورای اسالمی بایستی با هوشیاری و تیزبینی مانع چوب حراج زدن به تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب شوند. درواقع صالحیت های قانونی آموزش و پرورش قابل واگذاری نیست. بسیج دانشجویی در راستای تکلیف مطالبه گری و عدالت خواهی خود اولاً درقبال غیرقانونی بودن این طرح تذکر الزم را به مجلس شورای اسالمی میدهد ،ثانیاً با توجه به این نکته که ؛ در حالی دولت بحث خرید خدمات را در الیحه بودجه برای آموزش و پرورش الزامی کرده است که از سویی ، در قانون بحث ممنوعیت واگذاری مدارس دولتی آمده و از سویی دیگر ابعاد این موضوع تشریح نشده است ، به دولت هشدار میدهد که این طرح عالوه بر ناعادلانه بودن آن و مغایرتش با اصل30 قانون اساسی ، زمینه را برای نفوذ هرچه بیشتر و سریع تر افکار ضد اسلامی و در واقع اجرایی کردن سند 2030 فراهم میکند . با توجه به این مهم که آموزش و پرورش در عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقالب اسلامی در بین آینده سازان ایران اسلامی رسالت خطیری برعهده دارد ، و برای ادامه مسیر انقالب در متن گام دوم باید نماد ها و رفتار های انسانی با ویژگی های یک جامعه جهانی و تمدنی که زمینه سازی مقدمات ظهور حضرت ولی عصر (عجل الله فرجه) است ایجاد شود ،خواهشمند است نکات دلسوزانه ما را جدی بگیرید