مرکز بسیج دانشجویی

معلمان هویت نظام آموزش و پرورش هستند

قائم پناه، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با یکی از فعالین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان در خصوص طرح خرید خدمات آموزشی گفت: معلمان هویت نظام آموزش و پرورش به حساب می آیند.کاهش سرانه ی دولت برای آموزش، سبب روی کار آمدن معلمان نه چندان متخصص شده و در نتیجه نابودی اموزش و پرورش را به دنبال دارد.

گفتگوی محمدرضا عوض پور،فعال بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان با حمیدرضا قائم پناه،دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان درخصوص طرح خرید خدمات آموزشی:

 

عرض سلام و خداقوت. آقای قائم پناه لطفا در ابتدای امر بفرمایید سبقه‌ طرح خرید خدمات آموزش و پرورش به چه سالی برمی‌گردد و طرح تصویب شده در قانون تحت عنوان خرید خدمات، اجازه انجام چه کارهایی را به دولت می دهد؟

_ عرض سلام و ادب. خدمتتان عارضم که سابقه‌ی طرح خرید خدمات آموزشی به سال ۹۳ برمی‌گردد، زمانی که دولت به علت بحران کمبود معلم که ناشی‌ از سو برنامه ریزی های تامین نیروی انسانی بود، پیشنهاد طرح خرید خدمات آموزشی را داد که منجر به تصویب ماده ۴۱ قانون الحاق برخی مواد و قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در اسفند سال ۱۳۹۳ شد. طبق این ماده، دولت باید به منظور پوشش کامل تحصیلی دانش آموزان لازم التعلیم در مناطق محروم نسبت به خرید خدمات آموزشی اقدام کند. در این زمان که جناب فانی ریاست وزارت آموزش و پرورش را بر عهده داشتند؛ دولت از این طرح با عنوان انقلابی در آموزش و پرورش یاد کرد که به وسیله‌ی آن می‌تواند مشکل کسری بودجه آموزش و پرورش را حل کند.البته این طرح در بودجه سال ۹۲ نیز قرار گرفته بود که با فعالیت دلسوزان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت، توسط نمایندگان مجلس رد شد
مطابق این طرح، دولت اجازه پیدا می‌کند هر ساله، ۱۰ درصد از آموزش و پرورش را به دست موسسات غیردولتی بسپارد و با پرداخت سرانه یک میلیون تومان به ازای هر دانش آموز، وظیفه‌ی آموزش، تامین معلم و پرداخت حقوق آنان را به این موسسات غیر دولتی واگذار کند. دولت برای جذب نیروی متخصص توسط این موسسات غیر دولتی، هیچ سازوکاری مشخصی ندارد.
این طرح نه تنها انقلابی در آموزش و پرورش به پا نمی‌کند بلکه سبب رهایی اموزش و پرورش و در نتیجه نابودی آن می‌شود.
مسئولین با استناد به ماده ۲۵ برنامه ششم توسعه( که به دولت اجازه‌ی کاهش حجم و ساختار دستگاه‌های اجرایی را می‌دهد) شیوه‌ی اجرای این طرح را توجیه می‌کنند. اما در بند الف این ماده چنین بیان شده‌است که: دولت اجازه‌ی کاهش حجم، اندازه، ساختار و مجموعه دستگاه‌های اجرایی به جز مدارس دولتی را دارد. با استثنا نمودن مدارس دولتی؛ مغایرت اجرای این طرح با قانون مشخص می‌شود.

برخی مسئولین این طرح را مطابق اصل ۳۰ قانون اساسی مبتنی بر آموزش رایگان می‌دانند. نکته ای در این مورد دارید؟

 

_درست است که طرح خرید خدمات آموزشی برای خانواده‌ها هزینه‌ی مستقیمی در بر ندارد و دولت به ازای هر دانش آموز سرانه می‌دهد اما این سرانه یک چهارم آن‌مدارسی است که این طرح را اجرا نمی کنند، این کاهش هزینه، کاهش هرچه بیشترکیفیت آموزشی در مناطق محروم به دنبال دارد.

آسیب های طرح خرید خدمات آموزشی چیست؟

_دولت مقصود خود را از اجرای این طرح، تامین نیروی متخصص اعلام می‌دارد اما این طرح نه تنها کمکی به تامین نیروی متخصص نمی‌کند بلکه هدفش پایین آوردن شان و جایگاه معلم است.
نگاه دولت به آموزش و پرورش یک نگاه هزینه‌ای‌ست و آن را بار مالی تلقی می کند، بدون توجه به اینکه کشورهای دنیا بیشترین هزینه را برای آموزش و پرورش صرف می‌کنند، دولت باید بپذیرد آنچه در آموزش و پرورش هزینه می‌شود یک سرمایه به حساب می‌آید.
معلمان هویت نظام آموزش و پرورش به حساب می‌آیند. کاهش سرانه‌ی‌ دولت برای آموزش، سبب روی کار آمدن معلمان نه چندان متخصص می‌شود و در نتیجه نابودی اموزش و پرورش را به دنبال دارد

آیا با اجرای این طرح، کسری بودجه آموزش و پرورش کاهش می‌یابد؟

 

_درست است که این شیوه‌ی اجرای طرح در قانون تصویب نشده‌است اما وجود دارند مدارسی که این طرح را اجرا می‌کنند و شواهد حاکی از آن است که نه تنها کسری بودجه آموزش و پرورش به حداقل نرسیده بلکه هر ساله یک سیر صعودی داشته است.

به هر حال نظام تعلیم و تربیت ما به علت سو تدبیر برخی مسئولین مربوطه با کمبود شدید معلم مواجه است، راهکارهای پیشنهادی برای کم‌کردن این بار سنگین بر دوش آموزش و پرورش چه هست؟

_تاکنون جلسه‌ مشترکی با دولت برای ارائه این راهکارها برگزار نشده است.بسیج دانشجویی راهکارهایی برای این بحران کمبود معلم در نظر دارد. یکی از این راهکارها استفاده از معلمان بازنشسته به صورت حق‌التدریسی می‌باشد چرا که تعداد زیادی از این معلمان پس ازپایان یافتن دوره‌ی سی‌ساله‌ خدمت خود، به علت حقوق کم بازنشستگی روانه‌ی شغل‌های دیگر می‌شوند پس چه بهتر که از این تجربه‌های سی‌ساله در آموزش و پرورش استفاده کنیم، باید بگویم که چرا به جای واگذاری یک مدرسه در مناطق محروم به موسسات غیردولتی،آن را به اهالی و والدین دانش‌آموزان آن مناطق نسپاریم؟ یقینا اهمیت کیفیت آموزشی مدارس برای والدین دانش‌آموزان بیستر از موسسات غیر دولتی است.

در پایان لطفا بگویید دستاورد این تلاش‌های چند ماهه برای بسیج دانشجویی چه بود؟


_درست است که با تلاش همگانی، این بند مربوط به طرح خرید خدمات از بودجه‌ی سال ۹۹، توسط شورای نگهبان حذف شد، اما مهمترین دستاورد و نقطه قوت آن برای بسیج دانشجویی، اتحاد و مطالبه گری جمعی دانشجویان پردیس‌های سراسر کشور بود که آن را تبدیل به گفتمان کردند و نشان دهنده آن است که اگر مطالبات در چارچوب قانون قرار گیرند و اصولی پیش روند حتما نتیجه حاصل می‌شود.
بهتر است دانشجومعلمان از مطالبات سبک و صرفا مادی بالا بیایند و با همکاری معاونت‌های گفتمان سازی و مطالبه‌گری در چارچوب قانون و اخلاق و با رعایت اولویت‌ها به حل مشکلات موجود بپردازند.

 

خیلی متشکرم که وقتتان را در اختیار بنده قرار دادید و صمیمانه از توضیحات ارزشمندتان تشکر میکنم.

 

_سلامت باشید. انجام وظیفه بود. جا دارد بنده نیز از تلاش های خالصانه دفاتر بسیج دانشجویی تشکر کنم.