مرکز بسیج دانشجویی

فراخوان ایده،محصول و اقدام برای حل بحران آموزش و پرورش ناشی از کرونا

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با اعلام فراخوان ایده،محصول و اقدام برای حل نوآورانه چالش کرونا در حوزه آموزش و پرورش گفت:این چالش، یک «مسابقه» با تکیه بر قدرت هوش جمعی در جهت مردمی سازی فرآیند حل مسائل پدیده کرونا در حوزه های مختلف به خصوص تعلیم و تربیت و عدالت آموزشی است.نسل جدید تحول خواه نظام آموزش و پرورش، همه را به خصوص معلمین بوم در مناطق محروم را به فراخوان ایده جهت رفع مشکلات نظام تعلیم و تربیت در رویارویی با این چالش دعوت می نماید.

به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان؛ سجاد صدیقی،مسئول مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور، با اعلام فراخوان ایده ، محصول و اقدام برای حل نوآورانه چالش کرونا در حوزه آموزش و پرورش گفت:این چالش، یک «مسابقه» با تکیه بر قدرت هوش جمعی در جهت مردمی سازی فرآیند حل مسائل پدیده کرونا در حوزه های مختلف به خصوص تعلیم و تربیت و عدالت آموزشی است.


صدیقی در واکنش به مصاحبه اخیر وزیر آموزش و پرورش درباره پوشش 90 درصدی دانش آموزان توسط سامانه شاد، گفت : چالش کرونا بیش از آن که خود ویروس خطرناک باشد، کم تفاوتی و بی تفاوتی مسئولین امر در مشکلات موجود در آن می تواند به زیرساخت های کشور آسیب بزند و تولیدکننده بسیاری از مشکلات باشد.
متأسفانه نبود زیرساخت و عدم اهتمام جدی مسئولان آموزش و پرورش ، ساختار دستگاه تربیتی را در برابر چالش هایی مثل کرونا، ضعیف نشان داده و به واسطه آن مشکلات فراوانی ایجاد کرده است.


وی در ادامه بیان نمود : البته منکر تلاش مسئولین وزارتخانه نیستیم و حتی همه مشکلات را به عهده ایشان نمی گذاریم، بالاخره هم در گذشته تأکید بوده و هم نیازی ضروری بود که در موضوع نظام آموزش و پرورش، زیرساخت های حمایتی جدی برای حداقل آموزش از راه دور شکل بگیرد.


وی خاطر نشان نمود : ایجاد بستر توسعه تولید محتوا و شبکه زیرساختی قوی، توانمند و منعطف نسبت به فرآیند آموزش و پرورش، مقوله ایست که دیر یا زود باید صورت پذیرد، اما نکته اساسی آن این است که هر شبکه زیرساختی باید بتواند به توسعه عدالت کمک نماید و ظهور هر نوع دیگر آن به هر بهانه ای، حتی کرونا، هم برخورد غیرمسئولانه دست اندرکاران را نشان می دهد و هم آسیب های جبران ناپذیری به موضوع می زند.


صدیقی در ادامه به رونمایی از پیام رسان شاد توسط وزارت آموزش و پرورش بیان کرد که : در چالش کرونا آنچه شاهد بودیم تلاش دیرهنگام دستگاه آموزش و پرورش نسبت به رفع بحران گسست فرآیند آموزشی و تربیتی است و آنچه را نیز به عنوان تحفه به عنوان «پیام رسان شاد» برای رفع مشکل عرضه کردند، هم در دقت اصل کار دارای ایراد است و پیام رسان به عنوان بستر آموزش حائز ایرادات جدی است و هم در کفایت آموزش نتوانسته است پوشش مناسبی در این وظیفه ایجاد کند و متأسفانه طبق معمول آن قشری که محروم از اقدام دست اندرکاران و تصمیم گیران می شود، محرومین و مستضعفین به عنوان ولی نعمتان انقلاب می باشند.
اگرچه مشکلات موجود آموزش و پرورش را درک می کنیم ولی رنج مضاعف آن است که آقای وزیر و بقیه مسئولین، خود را به خواب غفلت می زنند و با آمار کذب پوشش 90 درصدی دانش آموزان سعی در انحراف واقعیت دارند.


وی در ادامه با تشریح فراخوان ایده برای رفع مشکل بحران کرونا در موضوع آموزش و پرورش گفت : از آنجایی که وزیر و وزارتخانه مطبوع ایشان، ظاهرا هیچ مسئولیتی در برابر محرومین و مستضعفین نمی دانند، نسل جدید تحول خواه نظام آموزش و پرورش، همه را به خصوص معلمین بوم در مناطق محروم را به فراخوان ایده جهت رفع مشکلات نظام تعلیم و تربیت در رویارویی با این چالش دعوت می نماید.
در این فراخوان ایده ، محصول یا اقدام به دنبال آن است که با مشارکت نوآوران اثرات چالش کرونا بر فعالیت های تربیتی مدارس و عدالت آموزشی کاهش داده و پوشش تحصیلی دانش آموزان مناطق محروم از دسترسی به اینترنت و دانش آموزان فاقد امکانات یا قدرت استفاده از ابزار های آموزش مجازی را دنبال نماید.


این فراخوان دارای جوایز ارزشمندی برای صاحبان ایده ، محصول و یا اقدام مناسب است و علاوه بر آن امکان حمایت شبکه حامیان از پیشنهادات ثبت شده فارغ از اینکه در ارزیابی داوران چالش، برنده شده و یا نشده باشند، فراهم می گردد. این حمایت ها شامل «سرمایه گذاری و مشارکت»، «ارائه تسهیلات»، «امکان ثبت به عنوان هسته/واحد فناور»، «تامین زیرساخت»، «تامین سرمایه در گردش»، «تسهیلات سربازی و کسری خدمت» و ... می‌باشد.
علاقه مندان جهت شرکت در این چالش می توانند تا 25 اردیبهشت ماه با مراجعه به سامانه کندو به آدرس https://candoportal.com/corona/ در این فراخوان شرکت نمایند .