منتخب مردم زنجان در مجلس یازدهم:
پیشرفت کشور در گرو اصلاح آموزش و پرورش است
طاهری،منتخب مردم زنجان با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان گفت:آرمان ما اصلاح آموزش و پرورش است و پیشرفت کشور در گرو اصلاح آموزش و پرورش است.مهم ترین بحث نیز در آموزش وپرورش، تربیت معلم است.
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، نشستی مجازی با حضور مصطفی طاهری، منتخب مردم زنجان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و فعالین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زنجان برگزار شد.
طاهری در این جلسه گفت:در رابطه با آموزش و پرورش یک ایده ال وجود دارد و یک واقعیت. آرمان ما اصلاح آموزش و پرورش است.چه بسا پیشرفت کشور وابسته به اصلاح آموزش و پرورش است.
وی در رابطه با اهمیت دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم تصریح کرد:کار فرهنگی و کار با دانش آموزان یک کار زیرساختی است و در بین این ها نیز مهم ترین مبحث، تربیت معلم است.
اگر ما معلم های خوبی تربیت کنیم حل مسائل دیگر نیز سهل می شود.بنابراین سرمایه گذاری در این زمینه فوق العاده مهم است.
منتخب مردم زنجان در ادامه گفت:غالب روال جذب آموزش و پرورش تا کنون مطلوب نبوده است.برای مثال یک عده افراد حق التدریس با کمترین گزینش به عرصه ی تدریس وارد شدند و یا یک تعداد سرباز معلم که چندین سال بدون درآمد تدریس می کنند و امثالهم...
در خود دانشگاه فرهنگیان نیز متاسفانه گاها فرایند جذب به درستی شکل نمی گیرد و بعضا به علاقه و مهارت های معلمی داوطلبان توجهی نمی شود.
وی تاکید کرد: در این فضای فعلی نباید بستر را از بین ببریم و بنا بر نگاه مقام معظم رهبری، آموزش و پرورش از همه ی مسائل مهمتر است و از بین مسائل آموزش و پرورش نیز مهم ترین بحث، تربیت معلم است و برای این موضوع یک زیرساخت و مجموع عملکرد هایی لازم است که همان دانشگاه فرهنگیان است.
طاهری افزود: قطعا کسی که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کند با کسی که از بیرون وارد بدنه می شود تفاوت دارد چرا که کسی که در این دانشگاه درس می خواند از ابتدا خود را معلم می داند و نیز درس معلمی را می خواند.
دانشگاه فرهنگیان،نقطه اتکای آموزش و پرورش
در این نشست فاطمه حمدی، مسئول بسیج دانشجویی پردیس الزهرا دانشگاه فرهنگیان زنجان گفت: دانشگاه فرهنگیان فضایی است که افراد معلم شدن را تحصیل می کنند و بنا بر سخن مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل نظام آموزشی کشور است. یعنی در واقع این دانشگاه نقطه ای برای اتکاست.
وی افزود: با این حال ما شاهد این هستیم که مسئولین نسبت به این دانشگاه کم لطفی می کنند و گاها دانشگاه فرهنگیان مورد بی توجهی قرار می گیرد چراکه مسئله ی تربیت معلم را یک هزینه ی اضافی می دانند و منطقشان بر این است که ما خیل عظیمی فارق التحصیل بیکار داریم و می توانیم همان هارا بفرستیم سر کلاس درس.
این در صورتی اسک که رهبری می فرمایند: معلمی یک حرفه ی فنی و یک کار هنری است و یاد گرفتن لازم دارد و فردی که در فلان دانشگاه دیگر درس خوانده و معلومات کسی را که در دانشگاه فرهنگیان درس خوانده ندارد؛ چطور می خواهد معلمی کند؟!
حمدی اشاره کرد :سال 98 تعدای از مسئولین وزارت علوم همرا با مسئولین آموزش و پرورش جلساتی برگزار کردند که نتیجه ی این جلسات نامه ای بود که محتوای آن واگذاری امر تربیت معلم به دانشگاه پیام نور بود و از بندهای این نامه این بود که دیگر لازم نیست هزینه ای برای دانشجو شود و دانشجومعلم خودش هزینه هایش را پرداخت میکند. حال سوال ما این است که چرا باید یک دیدگاه هزینه ای به تربیت معلم وجود داشته باشد؟ !در صورتی که معلم برای جامعه سرمایه است.
وی ادامه داد: در رابطه با سند تحول بنیادین توجه زیادی به این مقوله نمی شود در صورتی که سند تحول بنیادین هم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگیست و هم زیرنظام های آن در برنامه ی ششم توسعه آمده ولیکن ما نه شاهد نظارتی از جانب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم نه نظارتی را از جانب نمایندگان مجلس شورای اسلامی. در واقع هر وزیری که ابتدا می خواهد این وزارت را بر عهده بگیرد ادعای اجرایی کردن سند تحول بنیادین را دارد ولی در عمل شاهد آن نیستیم.
طرح رتبه بندی باید براساس صلاحیت های عمومی،تخصصی و حرفه ای معلمان اجرا شود
در ادامه سمانه خان احمدی، معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زنجان درخصوص طرح خرید خدمات آموزشی گفت: بر اصل 30 قانون اساسی دولت موظف است تا پایان دوره ی متوسطه خدمات رایگان به دانش آموزان ارائه کند. در صورتی رئیس جمهور این نگاه را دارند که اگر هزینه ی تعلیم و تربیت به طور سالانه 4 میلیون تومان برای هر دانش آموز است و اگر این امر را در قالب خرید خدمات به مردم واگذار کنیم به 1میلیون تومان کاهش می یابد.سوال ما این است که چرا به آموزش و پرورش که یک نهاد حاکمیتی است، نگاه هزینه ای می شود؟
وی تصریح کرد: ما امسال در رابطه با لایحه ی بودجه انتظار ورود نمایندگان را داشتیم که در واقع می بایست پس از بررسی کمسیون تلفیق در صحن علنی مجلس هم مجددا جز به جز بررسی می شد ولی این اتفاق رقم نخورد. چه بسا بودجه ای که امسال برای بحث خرید خدمات صورت گرفته شده بود نسبت به سال گذشته دوبرابر شد.
وی همچنین ادامه داد: اخیرا طرح اجرای مجدد رتبه بندی معلمان تصویب شد و الان سوال ما این است که آیا این مسیر در نهایت باعث ارتقای کیفیت آموزشی و افزایش انگیزه ی معلمان می شود یا مانند سال 94 قرار است صرفا اندکی به حقوق معلمان افزوده شود و لاغیر؟
این رتبه بندی تا چه حد بر اساس ماده 63 قانون ششم توسعه مبنی بر تهیه ی نظام رتبه بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت ها بر اساس تخصص و شایستگی ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه بندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی بر اساس سند تحول و نقشه ی جامع علمی کشور قرار است اجرا شود؟
چقدر مبتنی بر راهکار اشاره شده در سند تحول بنیادین که گفته شده هدف اصلی رتبه بندی سنجش صلاحیت های عمومی،تخصصی،حرفه ای، تعیین ملاک های ارزیابی و ارتقای مرتبه علمی_تربیتی معلمان و تقویت انگیزه و ارتقای مرتبه ی شغلی خواهد بود؟
وی ادامه داد: بنا بر این اساس ما انتظار داریم که در اجرای رتبه بندی معیار و میزان شایستگی، فعالیت های کلاسی و غیر کلاسی، تحقیق و کارهای پژوهشی و... باشد.همچنین در اجرای نظام رتبه بندی باید توجه شود که دولت مکلف است منابع اعتباری لازم را به نحوی پیش بینی کند که حقوق و مزایای آن از 80 درصد مجموع حقوق و فوق العاده های کارکنان مشابه مشمول اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات عالی کمتر نباشد.
در پایان خان احمدی گفت:متاسفانه یکی از مسائلی که آموزش و پرورش درگیر آن است مسئله ی عدالت آموزشی است که نمونه ی اخیر آن نرم افزار شاد است که جناب آقای حاجی میرزایی اذعان داشتند که 90 درصد دانش آموزان را تحت پوشش گرفته ولی ما شاهد گلایه های خیل عظیمی از دانش آموزان و معلمین در رابطه با نداشتن گوشی هوشمند و اینترنت و یا حتی اشکالات این برنامه هستم.