مسؤول بسیج دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری:
هزینه های کمرشکن آموزش مجازی برای خانواده های کم برخوردار_ کرونا و کودکانی که محرومیت را لمس کردند
پوریا حشمتی، مسؤول بسیج دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری با اشاره به قیمت بالای تلفن همراه هوشمند و هزینه اینترنت برای خانواده های محروم، گفت: دانش آموزان حاشیه شهرها و استان های محروم و کم برخوردار بیشترین آسیب را در این اوضاع متحمل شده اند.
پوریا حشمتی در گفتوگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی محیطهای آموزشی امر آموزش در کشور دچار مشکلاتی شد، گفت: در ابتدا مسؤولان آموزش و پرورش با استفاده از شبکههای مجازی داخلی و شبکه آموزش سعی کردند تا حدودی مشکل را برطرف کنند اما همین شبکههای مجازی هم با مشکلاتی روبهرو شدند.
مسؤول بسیج دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بعد از مدتی نرمافزار شاد ارائه شد که معلمان و دانشآموزان بالاجبار باید در این فضا عضو میشدند چون آموزشها به صورت آنلاین ارائه میشد، اضافه کرد: اما خود این نرمافزار هم دارای مشکلاتی بود و اینکه بسیاری از دانشآموزان کمبرخوردار از این فضا محروم بودند.
آموزش مجازی و طعم تلخ بیعدالتی برای خانوادههای کمبرخوردار
وی با بیان اینکه هماکنون بسیاری از دانشآموزان در این نرمافزار عضو نیستند و همین موضوع سبب شده است عدالت آموزشی در همه کشور به درستی اجرا نشود، عنوان کرد: در بسیاری از خانوادهها تلفن همراه هوشمند وجود ندارد حال با این وضعیت چگونه دانشآموزان این خانوادهها باید آموزش را فرابگیرند؟
حشمتی با بیان اینکه در حال حاضر حقوق یک کارگر ساده در جامعه ما یک میلیون و 500 هزار تومان است و آیا میتوان با این میزان پول تلفن هوشمند تهیه کرد، گفت: در این روزها به دلیل همین آموزش مجازی قیمت تلفن همراه مجهز به سیستم اندروید در بازار افزایش چشمگیری داشته است.
وی با بیان اینکه دانشآموزان حاشیه شهرها و استانهای محروم و کمبرخوردار بیشترین آسیب را در این اوضاع متحمل شدهاند، افزود: در سیستان و بلوچستان 26 درصد دانشآموزان در نرمافزار شاد عضو هستند اما از این تعداد تنها 3 درصد فعالیت آموزشی در این فضا دارند و این فاجعه است.
شبکه «شاد» برای دانشآموزان محروم غم به ارمغان آورد
این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه نرمافزار شاد دانشآموزان را غمگین کرده است، ادامه داد: به مشکل نبود تلفن همراه هوشمند باید هزینه اینترنت را نیز اضافه کنیم که در این روزها سر به فلک گذاشته است.
وی با بیان اینکه دانشآموزان روزانه باید چندین کلیپ آموزشی را دانلود کنند و همین سبب میشود هزینهها افزایش پیدا کند و حال فرض کنید در هر خانواده میانگین 2 یا 3 دانشآموز وجود داشته باشد، افزود: دولت میتواند با ایجاد یک مدرسه رادیویی، گستره آموزش را افزایش و هزینهها را کاهش دهد.
مسؤول بسیج دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه چطور انتظار داریم در روستاهایی که به سختی رادیو و تلویزیون وجود دارد آنتندهی اینترنت و تلفن همراه هوشمند وجود داشته باشد، اضافه کرد: وزیر ارتباطات باید فکری به حال هزینه اینترنت دانشآموزان بکند و مانند معلمان به آنها اینترنت رایگان ارائه شود.
وی با بیان اینکه نرمافزار شاد مشکلاتی از جمله ثبتنام و دانلود دارد و معلمان و دانشآموزان بالاجبار در آن عضو شدهاند اما در فضای دیگری فعالیت آموزشی دارند، عنوان کرد: به هر حال نمیتوان مشکلات به وجود امده از شیوع ویروس کرونا را نادیده گرفت اما باید فکری به حال آموزش کرد و نباید از حق گذشت که خدمات خوبی هم انجام شده است اما کافی نیست چرا که هیچکدام از ما نمیدانیم این وضعیت تا چه زمانی طول خواهد کشید.
ایجاد مدرسه رادیویی، کمهزینه و فراگیر
حشمتی با بیان اینکه بسیاری از دانشآموزان در مناطق محروم کشور از آموزش مجازی این روزها محروم هستند و باید بگوییم ناعدالتی آموزشی بیداد میکند، گفت: با فرض صحیح بودن آمارها هماکنون 40 درصد دانشآموزان چهارمحال و بختیاری در نرمافزار شاد عضو نیستند چه فکری در این خصوص انجام شده است.
وی با بیان اینکه چند وقتی است که خرید نرمافزارهای آموزشی به عهده دانشآموزان گذاشته شده است در صورتی که در بسیاری از منازل رایانه وجود ندارد، اضافه کرد: به هزینههای خرید تلفن همراه هوشمند و بستههای اینترنتی باید این موضوع را نیز افزود مگر یک کارگر در این اوضاع کسادی کسب و کار چقدر حقوق میگیرد که بتواند از پس این مخارج بربیاید.
معلمان جهادگر پایکار آموزش به دانشآموزان محروم
این فعال دانشجویی با بیان اینکه ایجاد مدرسه رادیویی و ارائه اینترنت رایگان از جمله راهکارهایی است که میتوان تا حدودی اوضاع را کنترل کرد و به ناعدالتیها بیشتر از این دامن نزد، اظهار داشت: در مناطق محروم بسیاری از استانها معلمان به صورت جهادی به سراغ دانشآموزان میروند تا بیشتر از این طعم تلخ محرومیت را حس نکنند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از نکات درسی را نمیتوان در فضای مجازی به دانشآموز آموخت، توضیح داد: در بسیاری از استانها دانشجومعلمان نیز پای کار آمدهاند و با راهاندازی گروههای جهادی به مناطق محروم میروند و در امر آموزش یاریگر معلمان هستند.