منتخب مردم در مجلس یازدهم؛
آموزش و پرورش باید به اولویت اول کشور تبدیل شود
منتخب مردم اسد آباد در شهر همدان گفت: آموزش و پرورش نه تنها در گفتمان بلکه در مرحله عمل نیز باید به اولویت اول کشور و جامعه تبدیل شود و مجلس نیز باید به این مهم توجه کرده و به وظیفه خود در این راستا عمل کند .
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، جلسه ای مجازی با حضور کیومرث سرمدی منتخب مردم اسدآباد در مجلس یازدهم و فعالین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان برگزار شد.
منتخب مردم اسدآباد در یازدهمین دوره مجلس ضمن ابراز خرسندی از تشکیل چنین جلسهای تاکید کرد: باید آموزش و پرورش نه تنها در گفتمان بلکه در مرحله عمل نیز به اولویت اول کشور و جامعه تبدیل شود و مجلس نیز باید به این مهم توجه کرده و به وظیفه خود در این راستا عمل کند.
کیومرث سرمدی با اشاره به اهمیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه راه بودن این سند افزود: برای اجرای این سند مهم، موانعی وجود دارد که یکی از آنها انتخاب مدیرانی است که بعضا اطلاع و شاید اعتقادی به اجرای این سند ندارند.
وی تاکید کرد: باید افراد عالم و آگاه و از همه مهمتر معتقد به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صاحب مسئولیت شوند و افرادی که به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب میشود، باید اعتقاد راسخ به اجرای آن داشته و دارای برنامه باشد.
منتخب مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبتهای خود به نقش دانشجومعلمان پرداخت و گفت: دانشجومعلمان به عنوان پشتوانه عملی نمایندگان و به عنوان یک شورای مشورتی به حل مشکلات آموزش و پرورش کمک کنند و با نمایندگان در ارتباط باشند.
سند تحول بنیادین مورد تحریف واقع شده است
حسین زینالعابدینی از فعالان بسیج دانشجویی پیرامون سند تحول بنیادین گفت: آموزش و پرورش مهمترین نهاد تربیتی جمهوری اسلامی است که وظیفه تربیت نیروی انسانی متناسب با آرمان های انقلاب را دارد اما متاسفانه ساختار آموزش و پرورش کشور کهنه و فرسوده است و نیازمند یک تحول و اصلاح بنیادین است.
وی گفت: این اصلاح ساختار باید براساس یک برنامه جدی و منطبق بر مبانی فکری دقیق و منظم باشد و سند تحول بنیادین نیز بهترین برنامه حال حاضر است که با عمل به آن میتوان یک تحول عظیم در جهت اصلاح ساختار آموزش و پرورش انجام داد.
این فعال دانشجویی افزود: ما شاهد بیمهریهای زیادی نسبت به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستیم و همین امر باعث شده میزان بسیار کمی از آن عملی شود بنابراین ما از نمایندگان مجلس میخواهیم تحقق کامل سند تحول بنیادین را عملی کنند.
وی اظهار کرد: در رابطه با این سند باید اقداماتی انجام شود تا به صورت دقیقتر و موثرتری به جامعه معرفی شود که در این امر مردم و هم معلمان و دولت باید همکاری کنند.
زینالعابدینی گفت: مسئله مهم دیگر این است که متاسفانه برخی از افراد این سند را مورد تحریف قرار می دهند و یا به طور ناقص اجرا می کنند که در این رابطه مطالبه ما برخورد جدی مجلس با این دسته از مسئولین است.
خصوصی سازی در امور حاکمیتی معنا ندارد
در ادامه مسئول بسیج دانشجویی پردیس باهنر به طرح خرید خدمات آموزشی پرداخت و افزود: خصوصیسازی در امور حاکمیتی و نظامی معنا ندارد و گزارش کار نیز مطرح نیست، اهمیت آموزش و پرورش نیز دست کمی از امنیت و امور نظامی ندارد ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که اهمیت و حساسیت جایگاه آموزش و پرورش در جامعه درک نشده است.
مهدیه کاظمی گفت: متأسفانه ما شاهد افزایش حدود بیش از ۱۰۰ درصدی بودجه خرید خدمات آموزشی بودیم که این امر باعث میشود تعداد دانشآموزان درگیر با آن افزایش یابند اما مسئله که حائز اهمیت این است که در امر خرید خدمات بخش خصوصی به دنبال کاهش هزینههاست.
وی با بیان اینکه این امر باعث میشود در بکارگیری پرسنل آموزشی صلاحیتهای معلمی بررسی نشوند و صرفا مقدار هزینه مورد بررسی قرار گیرد تأکید کرد: این موضوع زمینهساز دخیل شدن افراد فاقد تخصص در امر آموزش می شود و آسیب بسیاری را به دانشآموزان زیر نظر این طرح وارد میسازد؛ ضمن اینکه جایگاه والای معلمی را خدشهدار میکند.
چرا باید جایگاه دانشگاه فرهنگیان تضعیف شود؟
مصطفی احمدی از دیگر فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه ما شاهد نگاه سرمایهداری به آموزش و پرورش و مسئله خرید خدمات آموزشی هستیم افزود: باید جذب نیرو به طور کامل از دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد.
وی تأکید کرد: کمبود امکانات دانشگاه فرهنگیان، عدم تخصیص سهمیه هیئت علمی مورد نیاز و تخصیص سرانه ناکافی و کمتر از سایر دانشگاهها باعث شده جایگاه این دانشگاه تضعیف شود که باید زمینه رفع این مشکل فراهم شود.
اجرای چراغ خاموش سند ۲۰۳۰
معاونت گفتمانسازی و مطالبهگری بسیج دانشجویی پردیس شهید باهنر نیز به سند ۲۰۳۰ پرداخت و گفت: این سند براساس نظریات و مبانی غربی بوده و به هیچ وجه متناسب با مبانی دینی و مذهبی ما نیست اما سوال اصلی ما این است که چرا ما شاهد اجرای چراغ خاموش آن بعد از مخالفتهای مراجع تصمیمگیرنده در این حوزه هستیم؟
بهینا صدفی بیان کرد: اصلا چرا چنین سندی باید مطرح شود در شرایطی که ما سند تحول بنیادین را داریم؛ مگر غیر از آن است که به تعبیر حضرت آقا در این سند زندگی بر اساس زندگی غربی و اجرای آن به منزله تربیت سرباز برای دشمنان است؟
وی تأکید کرد: اهمیت والای این موضوع ایجاب میکند که حساسیتهای موجود درباره این سند افزایش یابد تا جلوی اجرای آن به طور کامل در کشور گرفته شود.
معتقدیم باید خاک آموزش و پرورش عوض شود.
ما به دنبال تحول بنیادین در آموزش و پرورش هستیم
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز به اولویتهای مجلس یازدهم اشاره کرد و افزود: مجلس یازدهم مجلس اول گام دوم انقلاب است و اگر قرار است در این مسیر موفق باشد باید مسئله تعلیم و تربیت را اولویت خود قرار دهد.
حمیدرضا قائم پناه به جنس مطالبه نسل نو معلمین اشاره کرد و گفت: ما به دنبال تحول بنیادین در آموزش و پرورش هستیم نه اصلاح و تغییر آن، چراکه معتقدیم باید خاک آموزش و پرورش عوض شود.
وی به نگاه های غیرکارشناسی و تصمیمات لحظه ای و بدون پشتوانه علمی ادوار مجلس نسبت به طرح های آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت:این رویه نباید در مجلس یازدهم تکرار شود و نمایندهها باید بدانند که تصمیم گیری پیرامون مسائل تعلیم و تربیت بسیار حساس است و با سایر نهادها و وزارتخانهها فرق دارد چرا که آموزش و پرورش، سنگبنای جامعه است.
در پایان جلسه نیز تعدادی از دانشجومعلمان به بیان نکات و نظرات خود پرداختند.