مرکز بسیج دانشجویی

در نشست نسبت مجلس و آموزش و پرورش؛

نگاه های سیاسی و جناحی، معضل آموزش و پرورش

عبدالکریم جمیری، منتخب مردم بوشهر، گناه و دیلم در مجلس یازدهم گفت: برخی از مشکلات آموزش و پرورش ناشی از نگاه های سیاسی و جناحی است.این نگاه ها نیز ناشی از نادیده گرفتن ماهیت آموزش و پرورش طبق دیدگاه مقام معظم رهبری است.

به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، جلسه ای مجازی با حضور عبدالکریم جمیری و فعالین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بوشهر برگزار شد.

 

منتخب مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس یازدهم در این نشست بیان داشت: با توجه به اینکه بنده افتخار این را دارم که یکی از موسسین اولین تربیت معلم در بوشهر باشم؛ طبیعی است که مشتاق کار معلمی هستم و دغدغه‌های شما دانشجومعلمان در زمینه‌ی مسائل معلمی و آموزش و پرورش را درک میکنم. فلذا سعی من بر این است که در این زمینه هیچ کوتاهی نداشته باشم.
البته باید به این نکته توجه نمود که صرف گفتمان با یکدیگر، یا اینکه یک یا دو نماینده به طرح این مسائل در مجلس بپردازند؛ چاره‌ی کار نیست.

وی چاره‌ی کار را بدین شکل تصریح کرد: باید باید ابتدا برنامه‌ای مشخص شود و باانتقال آن به مراکزی که میتوانند تصمیم ساز باشند؛ آنها را به شکل قانون درآورد و برای اجرا به دولت ارائه کرد.

جمیری ادامه داد: نسبت به این مسائل بایستی مطالعه‌ی دقیق داشت و ضعف‌ها را با نظارت نمایندگان تعقیب کرد تا مسئول را واداشت که مسئولیت خود را به درستی عمل نماید. یک سری از این مسائل هم متاسفانه ناشی از نگاه‌های سیاسی و جناحی است؛ که آن هم ناشی از نادیده گرفتن ماهیت آموزش و پرورش در نظام، باتوجه به دیدگاه رهبری است.

وی خطاب به کسانی که آموزش و پرورش را کوچک می‌شمارند گفت: این افراد سطح بینش بالایی ندارند و در واقع کسی که قدر آموزش و پرورش را نداند نشان از این است که خود قدری ندارد.

منتخب مردم بوشهر در زمینه‌ی نابرابری آموزشی افزود: باید با همین وضعیت پراکندگی دانش‌آموزان، راه‌هایی اندیشید تا با استفاده از تمام نیرو بتوان تمام آن دانش‌آموزان را تحت پوشش آموزش قرار داد. این امر با هزینه کردن محقق میشود؛ در اصل اگر برای آموزش و پرورش همه‌ی هزینه ها را هم سمت و سو بدهیم، باز هم کم است.

ایشان در بحث خصوصی سازی آموزش و پرورش تصریح کرد: ما به مراکز تعلیم و تربیت نیاز داریم که اهداف آموزش و مرورش را محقق کند. حال اگر در قالب بخش خصوصی باشد، با شرط اینکه ما را به آن هدف برساند؛ اشکالی ندارد. ولی امروزه از این بخش برای کاهش بار آموزش و پرورش بدون توجه برای رسیدن به اهداف آن و افزایش کیفیت آموزش استفاده می‌شود؛ که یک استفاده‌ی ناصحیح و بدون‌ فکر از این اختیار و فضاست.

جمیری درباره‌ی رتبه‌بندی معلمان نیز بیان کرد: رتبه‌بندی ابعادی دارد و صرف افزایش حقوق رتبه‌بندی محسوب نمی‌شود. قرار بود با رتبه‌بندی بهبود جایگاه معلم و کیفیت بخشی به نقش معلم صورت پذیرد و میزان توان معلم در کیفیت کارش، تعیین کننده‌ی رتبه‌ی او و به تبع آن افزایش حقوق ایشان باشد. اما امروزه میبینیم که چنین نیست و این نشان از ضعف‌های مدیریتی دارد.

 

لازم به ذکر است در ابتدای این نشست محمد وطن دوست،مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بوشهر و رحمانی،معاونت علمی پردیس بنت الهدی صدر بوشهر به ارائه نکاتی پیرامون اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش و معلم،سندتحول بنیادین،عدالت آموزشی،طرح رتبه بندی معلمان و...پرداختند.