منتخب مردم در مجلس یازدهم:
معلمان متولیان تحول در آموزش و پرورش هستند
《ما می خواهیم یک تحول بزرگ ایجاد کنیم.معلمان متولیان این کار مهم هستند؛ پس ابتدا باید بتوان اهداف شخصی آنها را مرتفع نمود.》 این سخنی است که عبدالحسین الله وردی دهقانی، منتخب مردم ورزقان و خاروانا در مجلس یازدهم گفت.
به گزارش مرکز بسیج داننشجویی دانشگاه فرهنگیان، نشستی مجازی با حضور جمعی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی و عبدالحسین اللهوردی دهقانی، منتخب مردم حوزه انتخابیه ورزقان و خاروانا در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جهت بررسی مسائل آموزش و پرورش برگزار شد.
در این جلسه عبدالحسین اللهوردی دهقانی ضمن ابراز خرسندی از این جلسه به بیان مسائل آموزش و پرورش پرداخت.
وی در این زمینه گفت: متاسفانه دیدگاهی که به آموزش و پرورش هست یک دیدگاه خدماتی است. اولین کاری که باید کرد تغییر نگرش سیاست گذاران به آموزش است. آموزش را باید از نهاد خدماتی به نهاد زیرساختی تبدیل کنیم.
منتخب مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: ما می خواهیم یک تحول بزرگ ایجاد کنیم؛ معلمان متولیان این کار مهم هستند؛ پس ابتدا باید بتوان اهداف شخصی آنها را مرتفع نمود.
دهقانی ادامه داد: موضوع دیگر میزان توانمندی معلمان می باشد؛ معلمان باید بر اساس یک رقابت درست سنجیده و وارد این عرصه شوند؛ باید بهترین نیروها در زمینه های مختلف ورود پیدا کنند تا بتوانیم این تحول بزرگ را رغم بزنیم.اما متاسفانه در چندین سال اخیر شیوه ی جذب بدین صورت نبوده و این آسیب زا است.البته دانشگاه فرهنگیان تا حدودی مستثناست.
وی در ادامه افزود: این تحول نیازمند ابزار هست. آموزش و پرورش برای تحول باید برنامه داشته باشد و این برنامه نمی تواند از طریق مجلس نوشته شود چون واقعا بار مالی سنگینی دارد. هر طرحی باید منابع و میزان هزینه ی آن مشخص باشد. از این نظر مجلس با محدودیتی هایی رو به رو است. دولت باید برای آموزش برنامه داشته باشد، مردم به خصوص جامعه ی فرهنگی باید در هنگام انتخاب ریاست جمهوری این را بخواهند.
ایشان در ادامه به حل مشکلاتی در زمینه ی آموزش اشاره نمود و گفت :بخشی از این مشکلات فیزیکی و زیرساختی است، مثلا تعداد دانش آموزان در کلاس و... بخشی از آن که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کرده اند ماهوی است؛ اکثر دانش آموزانمان را به سمت رشته های تجربی سوق می دهیم در صورتی که ما نیاز زیادی به ایده پردازان، دانش آموزان توانمند در حوزه ی غلوم انسانی و... داریم.
در ادامه دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان،حمید رضا قائم پناه در ارتباط با نقش مجلس در آموزش و پرورش بیان کرد:
جنس مطالبات ما با جنس مطالبات غالبی که شما از فرهنگیان می بینید متفاوت است،
ما دنبال تحول هستیم و مجلس میتواند این ریل گذاری را سهل تر کند زیرا تصمیماتی که میگیرند میتواند این مسیر تحول را برای ما هموارتر کند. نقشه و چراغ راه برای تحول، سند تحول بنیادین است.
او در رابطه با مطالبات دانشجویان از مجلس گفت: مطالبات ما این است که چرا مجلس از دولت و مسئولین نمی پرسد که چرا این سند اجرا نمیشود؟ چرا آنقدر که برای سند تحول سلامت تلاش شده است برای اجرا شدن این سند تلاش نشده؟
وی ادامه داد: در طرح خرید خدمات نیز هر سال ۱۰ درصد آموزش را خصوصی می شود و این یعنی در عرض ۱۰ سال آینده همه ی آموزش خصوصی می شود؛ که این مثال اجرایی شدن ۲۰۳۰ است. اما هیچ یک از نمایندگان حتی در این رابطه مصاحبه هم نکردند.
قائم پناه همچنین تصریح کرد: آنچه که از دل مطالبات فرهنگیان مخابره می شود مسئله ی معیشت است! این مشکل موجود می باشد اما چرا هر افزایش حقوقی برای معلمان این قدر رسانه ای می شود؟ در هر برنامه ی تلویزیونی ما شاهد میزان افزایش حقوق و رتبه بندی معلمان هستیم؛ کما اینکه رتبه بندی حتی اجرا نشد. ما می خواهیم شما به عنوان نماینده ی مجلس از صدا و سیما بخواهید در این رابطه توضیح دهد.
قائم پناه در پایان نیز به تحریف هایی که در ارتباط با سند تحول بنیادین صورت گرفته اشاره کرد و خواستار آن شد که دهقانی به عنوان نماینده ی مجلس به مشکلات و مطالبات به حق دانشجویان در این زمینه بپردازد.