نامه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشهد :
طرح «معلم تمام وقت» در حال فرسوده کردن معلم هاست
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان هاشمی نژاد مشهد در نامه ای به نمایندگان مجلس یازدهم پیرامون کمبود معلم اظهار داشت : آیا تمام مشکلات معیشتی، تحقیقاتی، تربیتی و... معلم ها با ماهیانه ۳۶۰ هزار تومان حل می شود؟ آیا این «معلم تمام وقت» همان «تمام وقت شدن معلم هاست» که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است؟
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان؛ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان هاشمی نژاد مشهد در نامه ای به نمایندگان مجلس یازدهم پیرامون کمبود معلم، راهکارهایی برای جبران این مشکل در نظام آموزش و پرورش ارائه کرد.
متن نامه به شرح زیر است :
بسم الله الرحمن الرحیم
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
در سال ۱۳۹۷ وضعیت قرمز کمبود معلم را آقای چهاربند رئیس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش اعلام کردند ایشان گفتند :«شدت کمبود نیرو تا سال ۹۹ آموزش و پرورش را از پا در میآورد .»یعنی امسال و کاملاً هم درست است زیرا کلاس های مدارس دولتی، امسال تا اواخر مهرماه بدون معلم مانده بودند و آموزش و پرورش هم برای حل این مشکل دست به روش هایی زد که بیشتر هدف از آنها خالی نماندن کلاسهای درس بود؛ بدون اینکه به نتایج آن اهمیتی داده شود ؛مانند:
۱. معلم های تمام وقت ۲. طرح خرید خدمات ۳. به تعویق افتادن بازنشستگی ها ۴. به کارگیری دوباره بازنشستهها ۵. استفاده از سرباز معلم ها 6. به کارگرفتن معلم های طرح نهضت و ...
که به علت کمبود فرصت در این نوشتار فقط به بررسی روش اول یعنی معلم های تمام وقت می پردازیم:
طرح معلم های تمام وقت در دوره وزارت آقای فانی مطرح شد و مضمون اصلی آن هم اینست که معلم ها به جای اینکه 24 ساعت در هفته کار کنند 30 ساعت را به تدریس مشغول شوند و معادل حق الدریس به فوق العاده حقوقشان اضافه شود «به طور مثال اگر 18 هزار تومان به ازای هر ساعت (به عنوان حق التدریس)دریافت می کنند ، معادلش را یعنی 15هزار تومان در نظر گرفته بشود و از آنجایی که به جای 9،12ماه سال پرداخت می شود قطعا به نفع خود معلم هاست .»بنده این محاسبات را از زبان معاون سابق توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش یعنی آقای حسین فرزانه مطرح کردم .
اما آیا این «معلم تمام وقت» همان«تمام وقت شدن معلم هاست» که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است ؟در سند تحول بنیادین گفته می شود که معلم ها مانند بقیه کارمندان ۴۴ یا ۴۲ ساعت به مدرسه بروند اما فقط ۲۴ ساعت تدریس کنند یعنی ۲۰ ساعت باقیمانده را به کارهای تحقیقی ، ارتباط با خانواده ها، اقدامات تربیتی و امور مربوط به دانش آموزان بپردازند حالا موضوع جالب اینجاست که دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش معتقد هستند که این طرح معلم تمام وقت گام اول هدف سند تحول بنیادین است و ما باید صبور باشیم تا به نتیجه برسیم اما سوال اینجاست... چه نتیجه ای؟
با توجه به آماری که آقای فرزانه دادند و یک حساب و کتاب سرانگشتی متوجه می شویم که ۶ ساعت در هفته به ازای هر ساعت ۱۵ هزار تومان میشود هفته ای 90هزار تومان، و ماهیانه 360 هزار تومان ....
آیا تمام مشکلات معیشتی ،تحقیقاتی ،تربیتی و...معلم ها با ماهیانه ۳۶۰ هزار تومان حل میشود؟ یک معلم دغدغهمند که ۳۰ ساعت برود سر کلاس چقدر وقت بگذارد برای تحقیق؟ به غیر از اینها طرح «معلم تمام وقت» در حال فرسوده کردن معلم هاست. و به روایتی آموزش و پرورش مشغول به بیگاری کشیدن از معلم هست.مگر یک معلم چقدر توانایی دارد که این همه وقت تدریس کند؟ و حتی این طرح کیفیت کار معلم ها را پایین میآورد...
حالا آیا واقعاً «معلم تمام وقت» همان « تمام وقت شدن معلم» هاست؟ آیا بعد از چندین سال صبوری نتیجهای که ما می گیریم با نتیجهای که آقای نویدداد هم میگیرند یکی است؟
این بحث ادامه مفصلی دارد که در روز های آینده ،منتشر خواهند شد...
و من الله توفیق
فرماندهی بسیج پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد زهرا گنجی