مرکز بسیج دانشجویی

مسائل اساسی آموزش و پرورش مغفول مانده است/آیا تحول فنلاند و ژاپن شدن است؟

بحث و گفتگو پیرامون معنای تحول با حضور مجتبی همتی فر و علی قربانی، پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت در دومین روز از دهمین نشست مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت.

به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، بحث و گفتگو پیرامون معنای تحول با حضور مجتبی همتی فر و علی قربانی، پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت در دومین روز از دهمین نشست مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت.

مجتبی همتی فر در این جلسه اظهار داشت:
نظام تعلیم و تربیت ما نیازمند یک تحول بنیادین است که مقام معظم رهبری نیز بارها به این مسئله اشاره کرده اند. در این راستا باید یک بازنگری اساسی در این نظام وارداتی صورت بگیرد؛ چراکه متناسب با فرهنگ و قوانین حاکم بر جامعه ما تعریف نشده است. ما باید آرمان های خود را در آنها بدمیم و جایگاه های خود را ناظر بر هدف و آرمان اصلی ساختار سازی کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مسائلی چون تغییر جلد کتب درسی که اخیرا نیز با آن مواجه بوده ایم دغدغه جامعه ما شده است، درحالی که ما مسائل اساسی تری داریم که به آنها پرداخته نمی شود. وقتی ایده تربیتی مناسبی نباشد و صرفا به تغییرات سطحی می پردازیم چگونه تحول رخ خواهد داد؟!

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری تاکید کرد: آموزش و پرورش ما باید بر اساس فلسفه مبتنی بر مبانی خودمان بازطراحی شود. باید دید آیا محتوای کتب درسی ما مطابق با اهدافی تربیتی خودمان است یا خیر. ابتدا باید این بازنگری صورت گیرد.

همتی فر ادامه داد: ما باید بدانیم که الگوی تحول آفرین ما چیست، سپس ناظر به آن طرح هایی ارائه دهیم. نقش معلم در این میان حائز اهمیت است و این معلمان هستند که می توانند یک نقش آفرینی مناسب داشته باشند.

علی قربانی، در این جلسه گفت:
در مباحث آموزش و پرورش اصالت اجتماع و فرد حائز اهمیت است. اگر جامعه آرمان واحدی داشته باشد، روح جمعی برای آن شکل می گیرد. اگر جامعه با آرمان های اجتماعی شکل گرفته باشد، حرکت افراد در جهت مخالف این مسیر بسیار دشوار است. ما یک نهاد جامعه ای از غرب آورده ایم که این نهاد اجتماعی آرمان های جامعه اش را با خود آورده است و البته آرمان غرب توسعه می باشد.

وی به سیر تحولات آموزشی اشاره ای کرد و گفت: ما در نظام آموزشی خود تغییراتی را داشته ایم ولی آیا این تحول است؟ آیا ما می خواهیم فنلاند و ژاپن شویم یا ساختار متناسب با خودمان را داشته باشیم؟

قربانی در خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: نقدها به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وارد است ولی این سند تجربه اول ما می باشد. باید واژه پردازی شود و کلمات بار معنایی داشته باشند برای مثال کلمه تحول از یک چرخش جدی صحبت می کند و واژه مهمی است.‌ حالا باید دید که این تحول در کجا رخ بدهد و لازم است تا در قالب بنیان ها بحث کنیم. اگر پیوند ایمانی در جامعه زنده شود آن وقت جامعه علوم انسانی متناسب با خود را خواهد ساخت.

وی خاطر نشان کرد: وظیفه معلم تربیت اجتماعی می باشد که از اهمیت بالایی برخوردار است. تحول از درون مدارس و کلاس درس شکل می گیرد و هر کس در هر جایی باید متناسب با امکانات خود نقش آفرینی کند‌.