مرکز بسیج دانشجویی

نامه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد، به رئیس مجمع نمایندگان استان یزد:

کمتر از یک سوم معلمان از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی هستند

در نامه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد به رئیس انجمن نمایندگان استان یزد اشاره شده است: افزایش پذیرش معلم از راه های غیر دانشگاه فرهنگیان برخلاف بیانات رهبری و اسناد و قوانین کشور است. تحریف ماده ٢٨ اساس نامه دانشگاه فرهنگیان که باتوجه به روند شرایط دانشگاه جذب معلم از این طریق نه اضطرار بلکه استثناست.

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد در طی نامه ای به رییس مجمع نمایندگان یزد خواستار پیگیری مطالباتی چون علت کاهش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان با توجه به کمبود نیرو، دلیل اجرایی نشدن سند تحول بنیادین و پیگیری دلایل تحریف ماده ۲۸ شد.

 

متن کامل نامه چنین است:

 

جناب آقای دکتر سید جلیل میرمحمدی رئیس محترم مجمع نمایندگان استان یزد

 

سلام علیکم 

 

ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری دهه آخر ماه صفر، اخیراً مطلع گشتیم سوال جنابعالی در مورد واگذاری مدارس بلااستفاده، به ادارات دولتی در مجلس وصول شده است و مقرر گردیده وزیر آموزش و پروش با حضور در مجلس به سوالتان پاسخ خواهند داد. 

جناب آقای دکتر میرمحمدی با وجود مباحث مطرح شده توسط جنابعالی در جلسه با بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان یزد که فرمودید، اولویت ها و مطالبات رهبری را در خصوص آموزش و پرورش در مجلس پیگیری و مطالبه می کنید، اما با توجه به سوال جنابعالی از وزیر محترم آموزش و پروش لازم است چند مورد که مربوط به تصمیمات و امورات اخیر وزارتخانه است و بر خلاف قانون، اسناد بالادستی و بیانات مقام معظم رهبری پیگیری و دنبال می شود را خدمتتان عرض نماییم: 1 _در دولت یازدهم و دوازدهم و مشخصا در زمان وزارت آقای حاجی میرزایی، روند تضعیف دانشگاه فرهنگیان به طور جد پیگیری و دنبال شده است . که یکی از راه های پیگیری شده کاهش ظرفیت این دانشگاه، در زمان مسئولیت ایشان با وجود کمبود نیروی حدود ۳۰۰ هزار نفری در آموزش و پرورش است. به طوری که در سال گذشته شاهد پذیرش ۲۵ هزار دانشجو بودیم و امسال شاهد ۲۰ هزار دانشجو از طریق این دانشگاه هستیم.

2 _ مقام معظم رهبری امسال در سی و چهارمین اجلاس مدیران آموزش و پرورش(مورخ 11/6/1399)فرمودند: باید این جور باشد که حتی یک معلم از غیر این مسیر وارد آموزش و پرورش نشود. ما دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی را جوری ظرفیت سازی و جوری سازماندهی کنیم که همه معلمین به قدر کفایت بیایند از اینجا عبور کنند و وارد آموزش و پرورش بشوند. حتی دوره های کوتاه مدتی که حالا برنامه ریزی شده و دوره هایی که وجود دارد، مثلا یک ساله و مانند اینها هم در سایه و در ضمن و با مسئولیت این دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی اشد؛ این کار بسیار لازمی است . خب، پس یک نکته این شد که مسیر عبور معلم و ورودش به آموزش و پرورش صرفا از اینجا باشد. حالا من اینجا به عزیزان مجلس هم سفارش کنم اینطور نباشد که یک جوری تصویب کنند که مثلا یک جمعی، یک وقت بی حساب به شکل برف انباری، همین جوری وارد آموزش و پرورش بشوند؛ این جوری مصلحت نیست. هر کاری انجام میگیرد، ورودی معلمین باید از طریق این دو دانشگاه باشد. اما آنچه که اخیرا آموزش و پرورش اعلام کرده جذب ۷۵ هزار معلم می باشد که متاسفانه کمتر از یک سوم این تعداد از دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی است. نمایندگان انقلابی مجلس باید یک بار برای همیشه از دولت و وزیر، علت این دهن کجی ها به اسناد بالادستی کشور و بیانات رهبری را مطالبه کند و از ایشان بخواهد برای چه هر سال به جای تخصیص زیرساختهای کافی به دانشگاه فرهنگیان به راه های اضطراری روی آورده و معلمانی را برای تربیت فرزندان این مملکت وارد آموزش و پرورش می کند که اصلا برای حرفه و ماموریت معلمی آماده نشده اند و بدون صلاحیت ها و مهارت های معلمی وارد مقوله تعلیم و تربیت فرزندانمان می شوند.

۳ _ وزیر آموزش و پرورش در سال ۹۸ با وعده اجرایی کردن سند تحول بنیادین و رفع دغدغها و مطالبات رهبری، رای اعتماد گرفته است. اما تاکنون کار شاخصی در حوزه اجرایی شدن سند تحول انجام نشده و در جهت رفع مطالبات مقام معظم رهبری قدم نگذاشته حتی بر خلاف بیانات رهبری عمل شده(که در بالا و ادامه مختصرا ارائه شده). 

4 _ یکی دیگر از مطالباتی که باید از ایشان شود تحریف ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است. به این صورت که وزارت آموزش و پرورش به علت نگاه هزینه ای و نه سرمایه ای به آموزش و پرورش به دنبال راه ارزان تری و در واقع با کیفیت پایین تری برای جذب معلم است. لذا یکی از راه های جذب معلمان را ماده ۲۸ قرار داده است در حالی که در ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان قید شده: بخشی از نیروهای خاص آموزش وپرورش در رشته هایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش وپرورش از طریق دانش آموختگان سایر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور و حوزه های علمیه مشروط به گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزی در دانشگاه بلامانع می باشد. حال آنکه با وجود انواع رشته های علوم پایه و انسانی در دانشگاه فرهنگیان، کاربرد زیاد و فراقانونی این ماده توجیهی ندارد؛ چرا که باعث به حاشیه رفتن 1۵ رشته تخصصی دانشگاه فرهنگیان می شود. و چیزی که اکنون شاهد آن هستیم این است که ماده ۲۸ نه تنها یکی از روشهای اصلی جذب معلم شده؛ بلکه ظرفیتی بیشتر از دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی را نیز به خود اختصاص داده است. البته طبق گفته خود معلمان و وزیر سابق آموزش و پرورش، این دوره یک ساله مهارت آموزی نیز به خوبی رقم نمی خورد؛ لذاست که رهبری می فرمایند: هرچه میتوا ن باید بر ای این مجموعه(دانشگاه فرهنگیان) سرمایه گذاری در توسعه کمّی و کیفی کرد؛ با همان معیارهای متعالی که برای معلّم لازم است. دوره های آموزش کوتاه مدّت هم میگذارند که البتّه اینها خیلی کارساز نیست.

۵ _یکی از مطالبات رهبری، فقدان امور تربیتی و پرورشی در آموزش مجازی است. از مسائلی که باید از وزیر محترم مطالبه شود این است که ایشان و وزارتخانه ایشان غیر از تاسیس چند کانال در نرم افزار شاد چه برنامه های را جهت این امر مهم دیدند؟ جناب آقای دکتر میر محمدی نکات و مواردی که مطرح شد به عنوان مسائل کنونی و اولویت های نظام تعلیم و تربیت کشور بود که از اهمیت بالاتری نسبت به سایر مسائل، برخوردار است. لذا خواستاریم در کنار دغدغه و سئوالتان از وزیر محترم آموزش و پرورش مسائلی مطرح شود که از یک جهت مطالبه مقام معظم رهبریست و از جهتی دولت موظف به اجرای قانون و اسناد بالا دستی باشد. لذا عدم تذکر مجموعه مجلس به دولت و انجام این موارد توسط دولت می تواند به نابود کردن نسل آینده کشور منتهی گردد. در پایان به استحضار می رساند مجموعه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان یزد، آماده ی هر گونه همکاری با نمایندگان استان در باب حل این مساله و تحقق مطالبات مقام معظم رهبری می باشد.

والسلام علیکم و رحمه الله بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان یزد