مرکز بسیج دانشجویی

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان گلستان به مجمع نمایندگان استان گلستان:

ارتقای نظام تربیت حرفه ای معلمان در آموزش و پرورش نادیده گرفته شده است

بسیج دانشحویی دانشگاه فرهنگیان استان گلستان در نامه ای خطاب به مجمع نمایندگان استان گلستان نوشت:تصویب الحاق یک تبصره به ماده ۱۷ و الحاق تبصره ۱۱ به ماده ۱۷ قانون مذکور می تواند به طور کلی هدف مندرج در ماده (۲) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تامین و تربیت معلم در تراز جمهوری اسلامی ایران را مخدوش کند چرا که این طرح باعث تضعیف جایگاه دانشگاه فرهنگیان شده و ارتقای نظام تربیت حرفه ای معلمان در آموزش و پرورش، جذب و نگهداشت استعدادهای برتر رشته های تربیت معلم است.

بسیج دانشحویی دانشگاه فرهنگیان استان گلستان در نامه ای به مجمع نمایندگان استان گلستان نوشت:تصویب الحاق یک تبصره به ماده ۱۷ و الحاق تبصره ۱۱ به ماده ۱۷ قانون مذکور می‌تواند به طور کلی هدف مندرج در ماده (۲) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تامین و تربیت معلم در تراز جمهوری اسلامی ایران را مخدوش کند چرا که این طرح باعث تضعیف جایگاه دانشگاه فرهنگیان شده  و ارتقای نظام تربیت حرفه‌ای معلمان در آموزش و پرورش، جذب و نگهداشت استعدادهای برتر رشته های تربیت معلم است.

 

 

 

متن نامه به شرح زیر است:

 

باسمه تعالی

 

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مدیران آموزش و پرورش در ۱۳۹۹/۰۶/۱۱ :

«من اینجا به نمایندگان مجلس هم سفارش کنم، در مسیر عبور معلم و ورودش به آموزش و پرورش صرفا از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی باشد و جوری نباشد که طرحی را تصویب کنند که مثلا یک وقت بی حساب یک جمعی همینجوری وارد آموزش و پرورش بشوند، به شکل برف انباری... اینطور مصلحت نیست»

 

 

به: مجمع نمایندگان استان گلستان

از: بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان گلستان

 

سلام علیکم

 

احتراما به استحضار می رساند اخیرا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی سه طرح در قالب یک اصلاحیه و دو الحاقیه برای قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی را مورد بررسی قرار داده است که خلا کمبود معلم در سال های آتی را جبران کند.

 

یکی از این طرح ها، طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۷ قانون مذکور می باشد که پیشنهاد شده است در راستای رفع تبعیض و بسط عدالت، محدودیت زمانی و محدودیت تجمیعی برای مشمولان برداشته شود و همه نیروهای چهار گروه خریدخدمات آموزشی، حق التدریس، پیش دبستانی و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی که حداکثر دو سال قطع همکاری داشته اند یا سه سال منتهی به ۱۳۹۸ به طور مستمر و بدون قطع همکاری، فعالیت داشته اند به استخدام رسمی درآیند.

 

به اطلاع می رساند متأسفانه در ۱۰ سال گذشته حدود 50 درصد (بیش از ۱۹۷ هزار نفر) نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش براساس مصوبات مجلس (قوانین تعیین تکلیف حق‌التدریسی...) و مجوزهای مقطعی جذب نیروی انسانی بدون در نظر گرفتن کیفیت ورودی ها، شیوه های علمی جذب و سنجش صلاحیت‌های تخصصی و حرفه ای جذب وزارت آموزش و پرورش شده اند و نیروهای فوق انطباق کمتری با نیاز واقعی مناطق از حیث دوره تحصیلی، جنسیت و محل خدمت داشته اند، مضافاً آنکه افراد استخدامی مذکور در زمان استخدام از شرایط سنی مناسبی برخوردار نبوده و حداقل 4 درصد از آنها (نمونه 42 درصدی مورد بررسی) در زمان استخدام بیش از 46 سال سن داشته اند و ۱9 درصد آنها فاقد مدرک تحصیلی قانونی بوده اند.

 

براساس طرح های الحاق یک تبصره به ماده ۱۷ و الحاق تبصره ۱۱ به ماده ۱۷ قانون مذکور، دایره افراد مشمول قانون حق التدریسی مصوب ۱۳۹۷ و نیروهای خرید خدمات آموزشی که از طریق ماده ۴۱ قانون الحاق شماره ۲ جذب شده اند که تا سال ۱392 بوده به سال ۱۳۹۸ گسترش داده میشود و افراد زیادی که تعدادشان نامحدود است به استخدام وزارت آموزش و پرورش درخواهند آمد، این امر به سبب اشغال ردیف‌های استخدامی اختصاصی به وزارت آموزش و پرورش، برای چندین سال، دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را تضعیف خواهد کرد که قطعاً پیامد این امر نامطلوب، کاهش کیفیت آموزشی در مدارس خواهد بود و همچنین معلم هایی جذب می شوند که صلاحیت های حرفه ای آن ها بررسی نشده و آموزش ندیدند و ازسوی دیگر، همانگونه که دامنه شمول این قانون از سال ۱388 تا ۱392 کشانده شده است، قطعاً با تصویب این طرح‌ها، دامنه آن ها به سالهای آتی و شاید دهه های بعد کشانده شود.

 

تصویب این طرح ها می‌تواند به طور کلی هدف مندرج در ماده (۲) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تامین و تربیت معلم در تراز جمهوری اسلامی ایران را مخدوش کند چرا که این طرح باعث تضعیف جایگاه دانشگاه فرهنگیان شده و مغایر با راهکارهای ١_١١، ٢_١١، ٣_١١ و ۴_١١ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص استقرار نظام ملی تربیت معلم و راه‌اندازی دانشگاه ویژه فرهنگیان، ارتقای نظام تربیت حرفه‌ای معلمان در آموزش و پرورش، جذب و نگهداشت استعدادهای برتر رشته های تربیت معلم است.

 

همچنین این طرح ها با ماده 44 ،41  قانون مدیریت خدمات کشوری، با بند 15 سیاست های کلی نظام قانون گذاری، با اصل ۷۵ قانون اساسی، با بند 9و 10 اصل سوم قانون اساسی و با سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین مغایرت جدی دارد.

 

برخی از اعضای محترم مجمع نمایندگان استان این طرح ها را امضا کرده اند که مغایر با صحبت هایشان در جلسات با فعالین بسیج دانشجویی بوده است و از طرفی فشار این اقشار از جامعه به نمایندگان مجلس برای استخدام شدن مشکلاتی را برای نمایندگان بوجود آورده است و آن ها را در تنگنا قرار داده است، انتظار می رود این فشار ها نمایندگان را تحت تاثیر قرار ندهد زیرا که این طرح ها در تضاد با سیاست های کلی بوده و ضربه‌ی سنگینی به بدنه‌ی آموزش و پروش و نسل آینده خواهد زد، از شما نمایندگان استان خواهشمندیم مخالفت خود را با این طرح ها و هر گونه طرح و الحاقیه در این خصوص اعلام نمایید.

 

امید است با همراهی نخبگان حوزه ی آموزش و پرورش و ارائه پیشنهادات و طرح های بلند مدت دیگر شاهد این آشفتگی ها در یکی از مهمترین نهاد های کشوری نباشیم.