نامه بسیج دانشویی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی به مجمع نمایندگان استان
افزایش حداکثری جذب دانشجو معلمان ،راه اصلی حل بحران
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی در نامه ای خطاب به مجمع نمایندگان استان تقاضا کرد: نمایندگان نسبت به الحاق تبصره 11 به ماده 17 تعیین تکلیف معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی رای مخالف خود را اعلام نموده و جهت اقناع سایر نمایندگان در راستای رد این طرح نیز اقدام نمایید
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی در نامه ای خطاب به مجمع نمایندگان استان تقاضا کرد: نمایندگان نسبت به الحاق تبصره 11 به ماده 17 تعیین تکلیف معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی رای مخالف خود را اعلام نموده و جهت اقناع سایر نمایندگان در راستای رد این طرح نیز اقدام نمایید.
متن نامه به شرح زیر است:
بسمه تعالی
« باید در جذب معلمان یک گزینش صحیح و خردمندانه انجام شود و اجازه ورودنیروی بی کیفیت به آموزش و پرورش داده نشود» مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
از: بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی
به: مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی
با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد
همانگونه که خود نیز مستحضرید بنا به منویات صریح و شفاف مقـام معظم رهبری(مدظله العالی) و نیز با اندک نظری به اسناد بالا دستی نظیر سند تحـول بنیادین آموزش و پرورش به خوبی درمیابیم که نه تنها بهترین راه بلکه تنهـا راه ورود معلم به بدنه آموزش و پرورش باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی بگذرد و این اصل ، غیر قابل انکار است. لکن درکمال تاسف شاهد هستیم که در دوره های مختلف، دولت ها و مجلس ها گاهی عمدا و یا سهوا به کـل از این مسیر فـاصله گرفته و برای ورود معلم به بدنه آموزش و پرورش راه های دیـگری تعریف میکنند که این مطلب تنـاقض آشکار با منویات مقـام معظم رهبری(مدظله العالی) و اسناد بالادستی نظـام تعلیم و تربیت دارد. سخن در این رابطه با کیفیت و سطح تخصص نیروهای حقالتدریسی، نهضت سواد آموزی، نیرو های جذب شده از و … بسیار است و در حوصله این مقـال نمیگنجد. محوریت مطالبـات کنونی جـامعه فرهنگی، از جمله ۲۸ طریق ماده بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در این برهه، بحث “قـانون تعیین تکلیف استخدام نیروهای حقالتدریسی و نهضت هزار معلم، بدون شرکت در آزمون ۲۰۰ سواد آموزی” است که در صورت تصویب آن و ورود و استخدام رسمی بیش از استخدامی و بدون پایش سطح شایستگی آنها، فاجعهای عظـیم و دور از تصور در دستگاه مهم آموزش و پرورش کشور به وقوع خواهد پیوست. اندکی تامل؛ آیا نظام تعلیم و تربیت که به مثابه شاکله یک تمدن و اصلی ترین رکن یک جامعه مدنی به حساب میآید میتواند با نیرو های ضعیف و غیر متخصص بازده مطلوب داشته باشد؟
آیا استخدام و ورود این تعداد کثیـر نیرو به بدنه آموزش و پرورش بدون کسب صلاحیت هـای لازم برای معلمـی، و به بی حساب و به « تعبیری حل مقطعی معضل کمبود معلم به شیوهای نادرست و غیراصولی و به تعبیر مقام معظم رهبری صحیح و منطقی است؟ » شکل برف انباری صرفا در حد یک آرمان باقی نماند و آن را در عرصهی عمل نیز به منصه ظهور برسانیم » عدالـت آموزشی « اگر بخواهیم اولین شرط لازم، در اختیـار داشتن نیروی انسانی باکیفیت و شایسته است. در شرایط فعلی که کشور با بحـران کمبـود معلم مواجه است، بلاشک راه اصلی حل این بحران، گسترش و توسعه ی کیفی و کمی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر و افزایش حداکثری جذب دانشجو معلمان در این دانشگاه است. اما به عنوان راه های ثانویه و فرعی، جذب معلم از طریق آزمون استخدامی و پایش شایستگی های حرفه ای نیز مطرح است. براین اساس بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان به عنوان جزئی از کل و عضو کوچکی از نظام تعلیم وتربیت و دلسوزان دانشآمــوزان امروز و فردای کشورمان، از شما به عنوان عصاره ملت خواستـاریم که ضمن مخالفت با الحاق قانون تعیین تکلیف استخدامی، اقدام به تعریف دوره یکسالهی کسب مهارت های معلمی با شرایط ۱۷ به ماده۱۱ تبصره و ضوابطی به مراتب بهتر از وضعیت آزمون های کنونی و در نهایت نیز پــایش و سنجش دقیق شایستگی های حرفهای برای این نیروها کنید تا تنها افراد شایسته وارد نظام تعلیم و تربیت شوند و از ورود نیروهای غیر متخصص و کمکیفیت به این نظام حساس و سرنوشت ساز، ممانعت گردد. در دستورکار کمیسیون آموزش مجلس قرار گرفته است و پس از » اصلاح ماده الحاقی « بنا به اطلاعات واصله، طرح رای۹ رای مخالف و ۸۳رای موافق، ۱۵۱ رد این طـرح توسط کمیسیون آموزش، وارد صحن علنـی مجلس شده است و با ممتنع، مجددا جهت بررسی های بیشتر به کمیسیون آموزش ارجاع داده شده است. اینک ما از شما نمایندگان انقلابی خطهی ولایی آذربایجان شرقی تقاضا داریم که نسبت به الحاق این تبصره رای مخالف خود را اعلام نموده و جهت اقناع سایر نمایندگان در راستای رد این طرح نیز اقدام نمایید. در غیراینصورت و چنانچه این الحاقیه به تصویب مجلس برسد ضمن ورود خیل عظیمی از نیروهای کمکیفیت به بدنه آموزش و پرورش، که مطمئنا تا مدتها عواقب آموزشی و تربیتی ناشی از به کارگیری معلمان غیر متخصص، گریبانگیر نظام تعلیم و تربیت و به تبع آن کل جامعه خواهد بود.
و من ا… التوفیق
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان
استان آذربایجان شرقی