طرح استخدام معلمان نهضتی و حق التدریسی در تضاد با اسناد فرادستی است/ آموزش و پرورش بنگاه اشتغال زایی نیست
سومین نشست تخصصی مسیر جذب معلمان برگزار شد. در این نشست الحاقیه طرح استخدام معلمان حق التدریسی و نهضتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنیگان؛ سومین نشست تخصصی مسیر جذب معلمان با حضور محمدرضا صباغیان بافقی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای و سجاد صدیقی، مسئول مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، حمیدرضا قائم پناه با گله مندی از نبود طرح جامعی درخصوص جذب معلمان گفت: متاسفانه طرحی درمورد جذب معلمان نهضتی و حق التدریسی از سوی جناب صباغیان به مجلس معرفی شده است که در تضاد با اسناد فرادستی است. ما خواستار ارائه دلایل موافقت شما در این خصوص هستیم.
صباغیان در این نشست گفت: معلم از جایگاه ویژه ای در جامعه برخوردار است که متاسفانه در سال های اخیر شاهد این بودیم که شان و جایگاه معلمی دچار نقصان شد. شروع این مسئله از واگذاری آموزش و پرورش به بخش خصوصی همانند سایر نهادها بود. این برون سپاری در آموزش و پرورش موجب تنزل جایگاه و حقوق معلم و همچنین افت تحصیلی دانش آموزان شد.
وی افزود: مجلس دهم تا حدودی تلاش کرد که واگذاری مدارس دولتی به خصوصی متوقف شود و مسیر جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد. ولیکن این مسائل ادامه دارد. متاسفانه دانشگاه فرهنگیان به دلیل وجود مشکلات پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش نبود و آموزش و پرورش نیز از سایر مسیرها شروع به جذب کرده است.
ایشان تصریح کرد: متاسفانه شان معلم دچار خدشه شده است. باید فضای مطالبه گری پررنگ شود. باید خود معلمین در تصمیم گیری ها دخیل شوند.متاسفانه روابط موجب شده است تا هرکسی بتواند وارد آموزش و پرورش شود.
نماینده مجلس شورای اسلامی در حمایت از طرح استخدام معلمان نهضتی و حق التدریسی گفت: مسئله اینجاست که یک معلم که وارد این نهاد شده و تدریس کرده است؛ اکنون همه ی آنها از ما انتظار دارند.
وی تصریح کرد: نبود ضابطه و وجود رابطه این مسیر را تهدید می کند. عوامل این اتفاقات باید به صورت جدی مورد بررسی قرار بگیرد. متاسفانه این بستر مشکل دارد. قوانین به درستی عمل نمی شوند.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش که این رویه را پیش گرفته است باید پاسخگو باشد. باید فکری به حال این افراد شود.
صدیقی در این جلسه اظهار داشت:
آموزش و پرورش اصلا دغدغه ذهنی مسئولین نیست. چطور در وزارت بهداشت و بیمارستان ها کسی بدون تخصص لازم اجازه کار ندارد ولی در آموزش و پرورش افراو را بدون بررسی صلاحیت های لازم وارد می کنیم. چطور ما برای جان آدم ها ارزش قائل هستیم ولی برای روح انسان ها این ارزش را قائل نیستیم.
وی افزود: مقام معظم رهبری مکررا فرموده اند که اولویت اول ما آموزش و پرورش است. کسی که به این حوزه ورود پیدا می کند باید خاک آموزش و پرورش را خورده باشد. در وضعیت فعلی کسانی مسئولیت برعهده دارند که اصلا معلمی نکرده اند.
صدیقی گفت: اکنون ۱۰۰ هزار نیروی نهضتی داریم؛ با این اوصاف باید ۱۰۰ هزار هم کلاس درس داشته باشیم ولی اصلا کلاس نهضتی تشکیل نمی شود. سطح سواد علمی و مدرک نهضتی ها فوق العاده ضعیف است.
نیروهای نهضتی باید کامل حذف شوند.
وی تاکید کرد: اگر واقعا دغدغه شغلی این افراد را دارید، می توانید آنها را در سایر ارگان ها استخدام کنید. آموزش و پرورش که بنگاه اشتغال نیست.
در ادامه این جلسه، دانشجویان به بحث و تبادل نظر پیرامون طرح استخدام معلمان نهضتی و حق التدریسی پرداختند و نماینده مجلس پاسخگوی سوالات آنان بود.