بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید چمران تهران:
نشست علمی تخصصی الگوهای جذب معلم
دومین نشست علمی تخصصی الگوهای جذب در تربیت معلم، با حضور مهدی نوید ادهم، مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش؛ اسفندیار چهاربند، رئیس سابق مرکز منابع نیروی آموزش و پرورش؛ حجت الاسلام دادگر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان و علی پارسانیا، پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت برگزار شد.
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، دومین نشست علمی تخصصی الگوهایجذب در تربیت معلم، با حضور مهدی نوید ادهم، مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش؛ اسفندیار چهاربند، رئیس سابق مرکز منابع نیروی آموزش و پرورش؛ حجت الاسلام والمسلمین دادگر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و علی پارسانیا، پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت به صورت مجازی برگزار شد.
لزوم وجود قانونی مستقل برای جذب، تربیت و نگهداشت معلم
در ابتدای این نشست، اسفندیار چهاربند، رئیس سابق مرکز منابع نیروی آموزش و پرورش گفت:در طول چهل ساله گذشته، دست کم پنج الگوی جذب معلم را تجربه کردهایم؛ این الگوها شامل دوره چهارساله کارشناسی در دانشگاه فرهنگیان، دوره دو ساله کارشناسی ارشد، الگوی حق التدریس آزاد، الگوی جذب معلمان نهضت سوادآموزی و ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان می باشند. در هرکدام از این الگوها نیز بالای ۱۰۰هزار نفر جذب داشتهایم.
وی با تاکید بر این مسئله که معلم باید دارای صلاحیت دانشی، مهارتهای معلمی و پایبند به ارزشها و اعتقادات باشد، بیان داشت: هیچ کدام از روشهای جذب معلم، قابل مقایسه با دوره ۴ساله تربیت معلم نیست.
چهاربند تصریح کرد: الگوی جذب مطلوب باید قابلیت شناسایی استعداد معلمی را داشتهباشد و صرفا به ظرفیت علمی توجه نکند؛ الگوی جذب باید پایدار و بومی باشد. یعنی از بوم برای بوم جذب کنیم نه از همه کشور برای بوم یا بالعکس؛ این الگو باید فراگیر و رقابتی باشد؛ الگوی جذب، همچنین باید در قبال جنسیت و زیست بوم، منعطف باشد.
چهاربند با بیان اینکه آمار همه دانش آموزان و معلمان کشور در مرکز آمار ثبت شده، اظهار داشت: نسبت معلم به دانش آموز در سال ۹۶ اینطور سنجیده شده است که ما به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در آموزش و پرورش نیاز داریم. ما بیشتر از همه چیز کمبود خدمات داریم مثلاً معلمی که باید در هفته ۴۶ ساعت خدمت کند ۹ ساعت است و این حق دانش آموز است که ضایع می شود.
وی در آخر افزود: ما نیاز به قانون مستقل در جذب و تربیت و نگه داشتن معلم داریم؛ قانون مدیریت خدمات کشوری یک قانون استعماری است که معلم را فقط کارمند میداند و این یک امر نادرست است. داده ها بر اساس ۲۵ سال دیگر آماده شدهاست. همه چیز باید برنامه ریزی شده و آماده برای این داده ها باشند؛ خدمات دانشگاه فرهنگیان باید بیشتر باشد و همچنین موقعیت آن برابر با دانشگاههای دیگر باشد.
نباید راه ورود دیگر دانشجویان به حرفه ی معلمی بسته شود
علی پارسانیا در این نشست گفت: دانشگاه فرهنگیان تلفیق علم و عمل است؛ درصورتی که دیگر دانشگاه ها محور علم آموزی است و این مزیت دانشگاه فرهنگیان بر سایر دانشگاه ها می باشد.
پارسانیا افزود: جذب عمده ی معلم ها باید از دانشگاه فرهنگیان باشد ولی درصدی از معلمان مقاطع متوسطه را نیز می توان از طریق فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه ها جذب کرد. اما نه با شرایط فعلی ماده28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان. آموزش های یک ساله این دانشجویان به طورصحیح و کامل شکل نمی گیرد.
وی تاکید کرد: باید یک مقایسه ای میان دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان با پذیرفته شدگان ماده ۲۸ صورت بگیرد تا به صورت مستدل تفاوت عملکرد افراد مشخص شود. 18 تا 22 سالگی سن مطلوبی برای شکل گیری هویت انسان ها است.
وی افزود نباید راه راه برای آنان که استعداد معلمی دارند ولی امکان ورود به دانشگاه فرهنگیان را از دست داده اند، ببندیم که اگر چنین کنیم هم به فرد مستعد ظلم کردیم و هم به نظام اموزش !
مشکلات آموزش و پرورش متاثر از تصمیم های سیاسی است
در ادامه حجت الاسلام دادگر، نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: نگاه ما به معلم و جایگاه معلمی باید نگاهی که سند تحول بنیادین دارد، باشد. آیا مبنای کار ما تربیت انسان مبتنی بر معیارهای اسلامی است یا لیبرلیسم ؟؟
دادگر افزود: تمامی مشکلات امروز معلمان ریشه متاثر از تصمیم های سیاسی است که در اموزش و پرورش اخذ میشود. نگاه های سیاسی است که جایگاه فرهنگیان را تنزل می دهد.اگر دنبال اصلاح این مسئله هستیم باید نگاه از بالا به پایین در آموزش و پرورش اصلاح شود؛ چرا که همین نگاه های اشتباه باعث آسیب به هویت دانش آموزان می شود.
دادگر گفت در نظام آ.پ ما اینده نگری نسبت به مسئله معلمین وجود ندارد و همین هم باعث این مازادها و کمبود هاست. شیوه های متعددی در جذب معلمان وجود دارد که متوازن و پایدار نیستند.
دانشگاه فرهنگیان در شرایط فعلی اقتضائات لازم برای انحصار را ندارد
در ادامه ی این نشست؛ مهدی نوید ادهم، از نویسندگان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار داشت:در این سند اصلی ترین عنصر تعلیم و تربیت معلم است و شایستگیها و توانمندیهای ها و استانداردهایی را که یک معلم باید داشته باشد در آن ذکر شده است. این شایستگیها شامل شایستگیهای عمومی یعنی باور و نگرش و هدفمند بودن معلم در زندگی،شایستگیهای حرفهای و شایستگیهای تخصصی میشود.
نوید ادهم، مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش همچنین بیان کرد: از نگاه کارشناسی، در دانشگاه فرهنگیان یا شهید رجایی، صفر تا صد معلم را خودمان تربیت میکنیم. نگاه کارشناسی در انتخاب معلم بهتر جواب میدهد اما در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان اقتضای این را ندارد و باید از ظرفیت دانشگاههای دیگر هم استفاده کرد.
مهدی نوید ادهم همچنین اعلام داشت که با نظر اسفندیار چهاربند مخالف است و "از بوم برای بوم" را درست نمیداند.
وی همچنین اظهار داشت: در سیاست گذاریها، کوچک انگاری آموزش و پرورش داریم؛ اصلیترین عنصر آموزشی کشور، آموزش و پرورش است. فرهنگیان باید صفر تا صد تربیت را در دست بگیرد و نیروی مورد نیاز را از ابتدا بر اساس معیارهای یک معلم تربیت کند و صلاحیت ایجاد کند. بعضی از معلمانی که وارد شدند، نمیتوانند اهداف سند تحول بنیادین را اجرا کنند.تربیت در آموزش و پرورش باید همه ابعاد را در بر بگیرد نه اینکه صرفاً دانش را انتقال دهند.
نوید ادهم همچنین تاکید بر آن داشت که سند تحول باید اجرایی شود و همچنین بر اساس آخرین مصوبه شورای عالی فرهنگی که شهریور امسال تصویب شد، جذب معلم فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد.
وی در پایان بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان علاوه برتربیت معلم، تربیت مدیر نیز باید انجام دهد. باید از همه ظرفیت دانشگاه ها استفاده کرد ولی اگر کسی میخواهد از دانشگاههای دیگر وارد آموزش و پرورش شود حتما باید از دانشگاه فرهنگیان عبور کند.