بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان حکیم فردوسی البرز:
نشست تخصصی الگوی جذب معلم
چهارمین نشست علمی و تخصصی الگوهای جذب در تربیت معلم با حضور عبدالرسول عبادی، مشاور وزیر آموزش و پرورش؛ مهدی نامداری، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان و علی باقر طاهری نیا ،معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، نشست چهارم از سلسله نشست های علمی و تخصصی الگوهای جذب در تربیت معلم با حضور عبدالرسول عبادی، مشاور وزیر آموزش و پرورش؛ مهدی نامداری، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان و علی باقر طاهری نیا ،معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان مورخ ۹۹/۹/۱۷ برگزار شد.
با تحریف اساسنامه بدانشگاه فرهنگیان کیفیت بالا نمی رود!
در ابتدای این نشست علی باقر طاهری نیا، معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان گفت: الگوهای جذب در تربیت معلم به دوصورت کلی انجام می شوند.
۱. مطالعه الگوها بر اساس رویکرد اسناد بالادستی که مبنا و اساس هستند که در راس آن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سپس فلسفه تاسیس و برنامه راهبردی دانشگاه قرار دارد.
۲.مطالعه تجارب بین المللی؛ یعنی مطالعه درمورد نحوه ی جذب معلم و تربیت سایر کشورها و استفاده از تجارب آنهاست.
برای داشتن الگوی جذب مناسب در تربیت معلم باید این دو دیدگاه نقطه مشترک داشته باشند چراکه هر دو قابل تایید است.
طاهری نیا افزود: وزیر علوم با انتشار نامهای سرگشاده و شتابزده که خواستار جذب معلم از دیگر دانشگاههای دیگر بود؛ ماده ۲۸ را به طور کامل بیان نکرده و آن را تحریف کرده است که موجب سوء برداشت از این بند اساسنامه شده است.
وی خاطر نشان کرد: در اساسنامه دانشگاه فرآیند پذیرش دانشجو به طور کامل و واضح گفته شده است و کسانی که مخالف فرایند پذیرش هستند باید سیاست و اساسنامه سند تحول بنیادین را تغییر دهند نه این که مفاد آن را تحریف کنند. برای پذیرش بهتر باید مسیر و شرایط مساعد تر شود و با تحریف اساسنامه کیفیت درست نمیشود.
وی گفت: سه محور اساسی وجود دارد که مبتنی بر نیاز دانشگاه فرهنگیان است. رشد جمعیت و تعداد دانش آموزان در سال های اخیر بررسی شود و توسعه مدارس و در ذیل آن تعداد نیروی لازم برای تربیت مشخص شود. در ادامه باید گفت فقط بررسی کمی کفایت نمیکند و باید از نظر کیفی هم مورد بررسی قرار گیرد و بنا به ظرفیت دانشگاه ها بیش از نیاز آموزش و پرورش معلم تربیت شود تا در کلاسها تعداد دانش آموز کاهش یابد و کیفیت اموزشی ارتقا پیدا کند. در آخرتعلیم و تربیت و توانمندسازی انجام گیرد و در ذیل توانمند سازی نوسازی مهارت و فکرو... نیز پرداخته شود
طاهری نیا در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان تنها دانشگاه ماموریت گراست و با برنامه و اصول منظم پیش می رود و ماده ۲۸ در اساسنامه یک راه فرعی محسوب می شود که در مواقع اضطرار و نبود نیرو و امکانات در دانشگاه فرهنگیان می توان از سایردانشگاهها نیز نیرو جذب کرد تا در روند کاری اختلال ایجاد نشود نه اینکه با بودن امکانات در دانشگاه فرهنگیان از دانشگاههای دیگر کمک گرفت.
نظام آموزش معلمی اقتضائات خود را دارد و مانند دیگر دانشگاه ها نیست
در ادامه، مهدی نامداری، مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزشی دانشگاه فرهنگیان در طی این نشست اظهار داشت: مشارکت سایر دانشگاهها در سیر تربیتمعلم مستلزم بحثی جدی است. باید شیوههای تربیت معلم بر مدار کیفیت باشد؛ مطالعات در زمینه کیفیت فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان به طور جدی انجام نشده است.
وی افزود: طبق مطالعات در کشورهای دیگر ما سه شیوه تربیت معلم از طریق دانشگاه تربیت معلم، رشته علوم تربیتی سایر دانشگاهها و تلفیق این دو را داریم.
نامداری ضمن اشاره به سیر تربیتمعلم در کشورهای برجسته آموزش به این موضوع اشاره کرد :باید کیفیت دانشگاه فرهنگیان مورد تحقیق قرار بگیرد و استانداردهایی برای آن تعیین کنیم. اساس کیفیت نیز بر مدار رقابت است. رقابت در دانشگاه فرهنگیان نیز به دو صورت بین پردیسهای استانی در جذب معلم در رشتههای مورد نیاز خود و دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاهها می باش؛ لذا وزارت علوم باید در زمینه رسالت های دانشگاه های خود تحقیق کند و به رسالت دانشگاه فرهنگیان جز در زمان اضطرار ورود نکند.
وی در بحث ارائه ایدهها برای حل مشکلات خاطر نشان کرد: ابتدا باید پژوهشهای جدی در این زمینه صورت بگیرد و پژوهشکده تربیت معلم نیز باید پژوهشهای خود را به عرصه سیاستگذاری برساند، دوم دانشگاه فرهنگیان باید از سوی وزارت علوم حمایت شود و دغدغه تربیت معلم جدی و ملی شود.
نامداری اظهار کرد :نظام آموزش معلمی اقتضائات خاص خود را دارد و مثل نظام آموزش شغلهای دیگر نیست؛ مأموریت تربیت معلم با تربیت مهندس بسیار متفاوت است
نقطه عزیمت تحول دانشگاه فرهنگیان است
در ادامه ی این نشست، عبدالرسول عبادی، مشاور وزیر آموزشوپرورش در طی این نشست بیان کرد :عنوان دانشگاه فرهنگیان کج تابی دارد؛ این عنوان فعالیت های ضمن خدمت و مهارتهای حرفهای معلم را یادآور می شود. درصورتی که اراده بر تربیت متمرکز معلم است، باید اسم دانشگاه تربیت معلم شود.
عبدالرسول عمادی اظهار کرد: باید همه فرایندهای تربیت مربی در ذیل یک دانشگاه قرار بگیرد و سازه ای واحد و ساختارمند در این زمینه شکل بگیرد.
ایشان در رابطه با نامه وزیر علوم یادآور شد: اگر قرار است هزینههای اضافی کاهش پیدا کند باید وزارت علوم هزینههای رشتههایی که متناسب نیاز کشور نیست را حذف کند و این هزینهها صرف دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلم شود.
وی افزود: نقطه عزیمت تحول، دانشگاه فرهنگیان است. نیاز به تمرکز سیاستگذاری بر نظام تربیت معلم داریم؛ لذا دانشگاه فرهنگیان را باید تقویت کرد و وزارت علوم نیز درزمینه ارتقاء کیفیت دانشگاه فرهنگیان گامهایی اساسی بردارد.