در جلسه با معاونت آموزشی دانشگاه فرهنگیان مطرح شد؛
طبق شاخص های وزارت علوم نمی شود معلم تربیت کرد/ شکل گیری کارورزی دانشجومعلمان در قالب طرح جهادی تربیتی
نشست فعالین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه در تاریخ ۲۶ آذرماه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، نشست فعالین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نشست فعالین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با حضور طاهر روشندل، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان؛ مهدی نامداری، مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی آموزشی دانشگاه فرهنگیان؛ سمیعی، مدیرکل خدمات آموزشی دانشگاه فرهنگیان؛ محمد جواد برهانی، مدیر امور مدارس وابسته و کارورزی دانشگاه فرهنگیان و سجاد صدیقی، مسئول مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ۲۶ آذرماه در محل سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
در این جلسه فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به بیان نکاتی پیرامون کارورزی، برنامه درسی، اساتید و هیئت علمی ها پرداختند.
در ابتدای این جلسه محمد رمضانی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: کارورزی در دانشگاه فرهنگیان بیشتر صرف نوشتن گزارش و روایت پژوهی می شود. در ایام کرونا و آموزش مجازی مشکلاتی در ارتباط گیری با مدارس وجود دارد.
وی با تشریح طرح جهادی تربیتی گفت: به نظر می رسد روند کارورزی باید به صورت ریشه ای تغییر پیدا کند. کارورزی با شرایط فعلی کارآیی کافی را ندارد. دانشجومعلمان از ترم های ابتدایی درگیر فضای تدریس شوند.
محمد جواد برهانی، مدیر امور مدارس وابسته و کارورزی گفت: از اسفند سال گذشته که کارورزی به سمت استفاده از فضای مجازی پیش رفت تمهیداتی برای کارورزی اندیشده شد. مکاتبه های لازم با وزارت آموزش و پرورش درخصوص حضور دانشجومعلمان در شبکه شاد شکل گرفت.
وی افزود: با توجه به تقسیم بندی کشور، کارورزی دانشجومعلمان را بر اساس شرایط سفید و قرمز طرح ریزی کرده بودیم. کارگروهی از اساتید کارورزی نیز تشکیل شد که بتوانیم سرفصل های کارورزی را با سرفصل های ابلاغی وزارت علوم تطابق دهیم.
برهانی تشریح کرد: کارورزی دانشجومعلمان به سه نوع تقسیم بندی شد. حضور در مناطقی که آموزش حضوری است. حضور در شبکه شاد و استفاده از ظرفیت مدرسه تلویزیونی برای دانشجویانی که مشکلاتی برای دسترسی به اینترنت دارند.
ایشان تصریح کرد: از طرح بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگان برای کارورزی که در قالب طرح جهادی تربیتی است، استقبال می کنیم. فضای کارورزی کنونی دانشجومعلمان بعضا در مدارس سطح بالا شکل میگیرد و بعد از فارغ التحصیلی به مناطق محروم می روند؛ لذا به درک درستی از شرایط نمی رسد.
فاطمه حسامی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: نسبت هیئت علمی به دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان نسبت مطلوبی نیست و به نظر می رسد که سرعت و عملکرد دانشگاه در روند جذب اساتید مطلوب نبوده است.
وی افزود: شاخص های جذب هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان باید متناسب با تربیت معلم باشد، این در حالی است که هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان مطابق با شاخص های وزارت علوم جذب می شوند و برخی صلاحیت های لازم برای تربیت معلم را ندارند.
متاسفانه در اساتید حق التدریس نیز این مورد بیشتر دیده می شود
حسامی تصریح کرد: وضعیت هیئت علمی های تطبیقی باید یکبار برای همیشه تعیین تکلیف شود. هیئت علمی های دانشگاه فرهنگیاندامکانات مطلوبی ندارند که این موضوع موجب دلسردی آنان می شود.
نامداری، مدیر کل دفتر برنامه ریزی درسی و آموزشی در این جلسه گفت: در عرصه تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان تنها مرکزی است که وظیفه تربیت معلم را برعهده دارد.در سال های ۸۳ تا ۹۰ عملا تربیت معلم تعطیل بود. از طرفی پس از تاسیس دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۴ علی رغم کمبود شدید معلم با کاهش شدید دانشجو مواجه بودیم. از سویی دیگر با برداشت اشتباه از ماده۲۸، نیروی مورد نیاز دانشگاه را از این طریق جذب می کنند. علاوه بر اینها هجمه های بسیاری در این سال ها به دانشگاه فرهنگیان وارد شده است. همه ی اینها در مسیر دانشگاه فرهنگیان قرار گرفته و مارا با مشکل مواجه کرده است.
وی افزود: تربیت معلم که نباید تاوان اشتباهات وزارت علوم را پس دهد. آیا دانشگاه فرهنگیان باید پاسخگوی بیکاران بسیار باشد؟
نامداری در پاسخ به پشتوانه طرح هایی چون سه ساله شدن دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: از آنجایی که ۶۱ درصد نیازهای آموزش و پرورش در رشته های ابتدایی است؛ چند سال پیش طرحی عنوان شد که معلم ها ۲ سال تحصیل کنند و بعد به کلاس درس بروند تا بحران کمبود معلم را سپری کنیم. مجددا به دانشگاه برای ادامه تحصیل بازگردند.
وی اظهار داشت: بحث سه ساله شدن دانشگاه فرهنگیان نیز بدین شکل است. طرح سه سال تحصیل به علاوه یک سال کارآموزی است.
نامداری تصریح کرد: یکی از اشکالاتی که در برنامه ی درسی داریم این است که متتاسب با هویت معلمی نیست. برنامه درسی تربیت معلم با ساختارهای وزارت علوم متناسب نیست. اگر قرار است تربیت معلم به کیفیت مطلوب برسد باید فضای تربیتی حاکم شود. ما از دوسال پیش تا کنون ۵۰ برنامه درسی بازنگری کرده ایم و برنامه ماده ۲۸ ایها کاملا بازنگری شده است.
سجاد صدیقی، مسئول مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: درخصوص جهاد تربیتی ایده های متفاوتی از سوی دفاتر بسیج دانشجویی شکل گرفت. برای مثال دانشجویان در سیستان و بلوچستان خودآموز برای دانش آموزان محروم از تحصیل طراحی کردند و به دست آنان رساندند. دانشجومعلمان استان خراسان نیز به صورت حضوری به در شهر خود به نزدیک ترین مناطقی که دانش آموزان از تحصیل بازمانده بودند، رفتند و بیش از ۱۰۰ روستا را پوشش دادند.
وی افزود: از این نوع طرح ها می توان فراخور موقعیت استفاده کرد. تفاوت دانشجویان تربیت معلم با دانشجویان ماده۲۸ کاملا حس می شود.
طاهر روشندل، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان گفت: مهم ترین دستاورد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است.
باید یک نگاه ملی و حاکمیتی برای دانشگاه فرهنگیان وجود داشته باشد. تربیت معلم باید مقوله فراجناحی باشد.
وی افزود: میزان هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان حدودا یک به ۸۰ است که البته اگر مطابق با شرایط وزارت علوم بخواهیم درنظر بگیریم همین نسبت نیز نمی شود.
وی تصریح کرد: پس از حضور رهبرانقلاب در دانشگاه فرهنگیان قرار بر این بوده که سهمیه ۴۰۰ هیئت علمی به دانشگاه فرهنگیان اختصاص دهند ولی صورت نگرفته است. ما مکررا پیگیری کرده ایم ولی به جایی نرسیده است. امسال هم ردیف ها کمتر شده است و کلا ۵۵ سهمیه اختصاص خواهند داد.
روند جذب هیئت علمی امری زمانبر است و روال ما تقریبا مشابه با سایر دانشگاه ها است. در شرایط برابر اولویت ما کسانی هستند که آموزش و پرورشی هستند.
میثاق شمسینی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: یکی از مهم ترین نکاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد، برنامه درسی است. در سال های اخیر نسبت به محتوای دروس انتقاداتی وجود داشت که دانشگاه گفته است که ۸۰ درصد محتوا بازنگری شده است. حال سوال ما این است که این تغییرات دقیقا در چه مرحله ای قرار دارند؟و سوال مهم تر این است که مبنای تغییر دروس بر چه اساسی بوده است؟
وی افزود: بحث دیگر این است که کارورزی را می توان رکن اساسی دانست، آیا تغییرات در برنامه درسی شامل تغییراتی در کارورزی نیز می شود؟
شمسینی تصریح کرد: در طراحی کلان برنامه درسی خود دانشگاه، شایستگی های معلمی را به درستی و یکپارچه درنظر نگرفته نشده است. این موضوع در جذب معلم از طرق دیگر نیز تاثیر گذار بوده است و دامن زده است.