بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه
نوش آبادی :حتی وزیر آموزش پرورش هم باید در دانشگاه فرهنگیان درس خوانده باشد
حسین نوش آبادی : معلمان برجسته از نظر علمی و صلاحیت ها اینکه مقام معظم رهبری مسیر تربیت معلم باید از رهگذر دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی باشد این به این معنی نیست که همه این افراد ، ممتاز هستند اما اگر فرد دارای صلاحیت و قابل قبولی نیاز داشته باشیم از بین این افراد پیدا میشوند.
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ، جلسه ی مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زینبیه تهران و بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مفتح ری و ورامین با حسین نوش آبادی ، نماینده ورامین قرچک وپیشوا در مجلس شورای اسلامی ، پیرامون سازماندهی و تعیین تکلیف نیروهای حق التدریس و خرید خدمات نهضت وهمچنین سیاست ها و رویکردهای دولت نسبت به آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان و تشکیل شد.
فاطمه قربان نژاد معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری پردیس زینبیه گفت : الگوهای جذب معلم در تناقض و مخالفت با سند تحول به عنوان سند بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر جذب معلم با کیفیت و دارای صلاحیت می باشد و به همین دلایل ریز و درشت هست که با گذشت 9 سال از تصویب سند تحول بنیادیت آموزش و پرورش هنوز یک خط هم از این سند به صورت درست اجرا نشده و همیشه تغییرات و تصمیمات جزئی را نشانه اجرای سند دانسته اند .
- فاطمه قربان نژاد اظهار کرد: در بحث سازماندهی معلمان حق التدریسی خرید خدمات و نهضتی که در سال 1388 تصویب شد متاسفانه با سو استفاده های مکرر نمایندگان سالیانه با اصلاح این قانون به تعداد 11 بار دولت و وزارت آموزش و پرورش مجبور شده بدون توجه به معیار ها و نیاز ها و سازو کارهای تربیت و جذب معلم ، نیرو جذب کند. این موضوع در تناقض و مخالفت با سند تحول به عنوان سند بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر جذب معلم با کیفیت و دارای صلاحیت می باشد و به همین دلایل ریز و درشت هست که با گذشت 9 سال از تصویب سند تحول بنیادیت آموزش و پرورش هنوز یک خط هم از این سند به صورت درست اجرا نشده و همیشه تغییرات و تصمیمات جزئی را نشانه اجرای سند دانسته اند . یکی از مشکلات این قانون اشغال ردیف های استخدامی وزارت آموزش و پرورش می باشد که از این طریق جذب نیرو از دانشگاه فرهنگیان کاهش پیدا کرده و این دانشگاه به انزوا کشیده می شود این موضوع مخالف با تاکیدات رهبری مبنی بر جذب معلم فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی می باشد .
اگر شما با توجه به فضای احساسی یا برای حفط حوزه انتخابی و کسب مقبولیت با این قانون موافقت کنید نسبت به عواقب این موضوع مسئولید همانطور که این روزها با اصطلاح جذب نیرو از جلوی مجلس درگیر هستیم و صرفا سابقه کار 10-15 ساله را بذون توجه به احتمالا صلا حیت ها در نظر می گیرند. طبق آمار رسمی نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش نزدیک 825 هزار نیرو می باشد ولی در حال حاضر کمتر از 400 هزار نفر در حال تدریس هستند ، این نشان می دهد نسخه های مقطعی راه درمان نیستند و نباید هر زمان بحث مبود نیرو مطرح میشود به جای مواخذه افراد مسئول در این فاجعه دنبال درمان مقطعی و سریع باشیم. ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر از طرف مسئولین از راه های اصلی جذب معلم تلقی می شود چرا که در لایحه بودجه به این مسیر بودجه اختصاص داده شده است اما نکته جالب این است که برای دوره ضروری یکساله این ماده هیچ بودجه ای در نظر گرفته نشده است و این یعنی احتمالا برنامه منسجمی برای اجرای این دوره یکساله وجود ندارد.
در پاسخ به سوال نوش آبادی بیان کرد: که با کمبود های دانشگاه فرهنگیان در این شرایط چه میشود کرد ؟ راه حل چیست ؟ با توجه به اتفاقات گذشته و بیانات و درخواست هایی مبنی بر واگذاری دانشگاه به دانشگاه پیام نور ، امروز برای جلوگیری و برای حل بهانه گیری های مسئولین مبنی بر کمبود امکانات در این دانشگاه و نبود زیرساخت و وقت گیر و هزینهبر بودن این دانشگاه ، از امکانات سایر دانشگاه ها برای توسعه این دانشگاه استفاده کنیم ، بحث کیفیت آموزشی و هیئت علمی هم به همین ترتیب نیاز به نظر کارشناسان دارد .
یا دیدگاه دیگر در این حوزه این است که دانش آموخته های دانشگاه های دیگر هم فرزندان ما هستند و باید شغل داشته باشند و نباید روی دستمان بمانند ما بر لفظ فرزند نقدی نداریم اما نباید نگاه نگاه کاریابی باشد آیا یادگرفتن یک علم با یاددادن آن یکی است ؟ اگر واقعا فکر می کنید در این یکسال مهارت و تخصص لازم را برای حفاظظت از روح آدمی کسب می کنند به قول دکتر صدیقی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان آنها را با توجه به نیاز امروز وزارت بهداشت به عنوان پرستار جذب کنیم حتما مهارت حفاظت از جان آدمی را در یکسال به دست می آورند.
البته هدف مقایسه مسیر جذب هست وگرنه که منظور فرستادن این افراد به حوزه پرستاری نیست.
- سیده زینب محمودی مسئول بسیج پردیس زینببیه گفت : در بحث کیفیت و صلاحیت معلم نمی گوییم همه خروجی های دانشگاه فرهنگیان کامل و از نظر علمی و مهارتی در سطح عالی هستند و شاید بعضی از معلمان خرید خمت توان بالاتری داشته باشند اما جذب و فرایند تربیت معلم باید در دانشگاه فرهنگیان اتفاق بیفتند یعنی برای دانشگاه و افزایش کیفیت وقت بگذاریم تا مجبور نباشیم با تصمیمات عجولانه با نگاه بنگاه کاریابی به اموزش و پورش نگاه کنیم تا هر کس کاری پیدا نکرد به این حوزه روی بیارود نگاه تمدنی که مورد تاکید مقام معظم رهبری می باشد باید در در همه مسئولین باشد و رمز پیشرفت را در توجه به مسئله تعلیم و تربیت بدانند در لفظ اموزش و پرورش مهم است اما در عمل خیر لغو 2030 حذف از لایحه و از معلمان بازنشسته چند سال بیشتر استفاده کنیم .
محمودی تاکید کرد : در باره راهکار های جذب معلم نباید روند به این ترتیب باشد که ما هر طور که شده معلم جذب کنیم آینده نگری داشت باشیم از گذشته و از رفتار های مسئولین با دانشگاه فرهنگیان و عواقب انها عبرت بگیریم ظرفیت باشد از دانشجو معلمان سال اخر به عنوان حق التدریس استفاده کنیم.
واجد شرایط بودن بسیار مهم ست و سابقه 15 ساله ملاک نیست کمبود ها در مقطع الان با تعیین و تکلیف اصولی باید حل شود اما در مقطع بلند مدت تنها محل جذب همین دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی باشد الان اگر فقط به اینها اکتفا کنیم می دانیم که به مشکل خواهیم خورد .البته به نکته شما هم اشاره میکنم که یادگرفتن یک موضوع با یاددادن آن یکی نیست.صحبت رهبری هم به همین دلیل هست در مورد مسیر جذب یعنی علاوه بر صلاحیت علمی که اتفاقا باید بیشتر از دانشجویان سایر دانشگاه ها باشد مهارت و فن معلمی هم باید مورد توجه قرار بگیرد علت عدم موفقیت دولت های ما عدم توجه به نهاد آموزش چرورش هست و نباید رویکرد سیاسی داشت باید دور از سیاست برای این حوزه تصمیم گیری کرد و در واقع خودمان را وقف به این حوزه بدانیم.
- مهدی شاهسوند معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری پردیس شهید مفتح ری بیان کرد : دانشگاه فرهنگیان شاید دانشگاه تازه تاسیس باشد اما قدمت این دانشگاه 100 سال بده و اولین مراکز تربیت معلم سال 1297 ایجاد شده و این دانشگاه با حدود 98 پردیس و مرکز در سراسر کشور حدود 72 هزار دانشجو را در خود آموزش می دهد اما از نظر زیر ساختی بسیار اشکال دارد و از نظر ریاست دانشگاه 40 درصد بافت دانشگاه فرسوده هست از نظر خوابگاه و غذا با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می کند مسئولان می گویند دانشگاه فرهنگیان زیر ساخت ندارد در واقع مخاطب این نبود زیرساخت خود مسئولین هستند.
همانطور که سند تحول مغفول مانده و بنا بر این بود که هر 5 سالیک بار به صورت دوره ای ترمیم شود و هر وزیر با وعده اجرای سند تحول از مجلس رای اعتماد می گیرد ترمیم که نشد هیچ در 5 سالگی این سند سندی با عنوان سند 2030 وارد نهاد آموزش و پرورش با این اهمیت کردند.
* مقام معظم رهبری خطاب به مسئولین می گویند نگاهتان به آموزش و پرورش نگاه هزینه ای نباشد بلکه سرمایه گذاری بدانید برای آینده و رمز پیشرفت بدانید اما نگاه در مسئولین نگاه هزینه ای و سربار می باشد و همین باعث شده که در مسیر جذب مسیر هایی در عرض دانشگاه فرهنگیان ایجاد کردند ، از بحث قانون تعیین تکلیف ، خرید خدمات آموزشی ، ماده 28 و بی توجهی به استفاده از این ماده و سو استفاده از این ماده 28 و به این ترتیب راه های متناقض دیگر .....
- حامد شریفی مسئول بسیج پردیس شهید مفتح شهر ری گفت : البته مسئله کمبود معلم گفتمان امروز نیست که امروز معلم کم آوردیم و امروز باید رفع کنیم رویکرد و نگاه ما به دانشگاه فرهنگیان مگر رویکرد توسعه ای نیست وقتی تربیت معلم با آن وضعیت تعطیل می شود خب معلوم است ما با کمبود نیرو مواجه خواهیم شد چرا تدبیر به موقع نکردیم با مسائل خصوصی ساز ی، جهانی سازی باید مقابله شود و نمایندگان مجلس باید با این موارد مقابله کنند برای آموزش و پرورش باید رویکرد توسعه ای داشته باشیم سند تحول ما دست نخورده بماند و خاک بخورد و ببینیم در بودجه عمومی آموزش و پرورش برای احتمام تعمیم و اجرای سند 2030 بودجه در نظر گرفته شده است این موضوع با هیچ ساستی جور در نمی آید مقام معظم رهبری می گویند ما سند تحول درایم که اجرایش بکنیم چرا هیچ اهتمامی صورت نمی گیرد .
- نوش آبادی نماینده ورامین قرچک و پیشوا گفت : در آموزش و پرورش ما با دو چالش روبرو هستیم ، چالش مدیریتی و چالش اقتصادی و مالی ، مرحوم شهید رجایی انسان خود ساخته متعهد به آموزش و پرورش بود و وزیر توانایی برای آموزش و پرورش بود کسی خیانت نکرده ولی ممکن است در حدو اندازه این وزارت خانه نبودند مقام معظم رهبری فرهنگ را امر زیر بنایی می دانند و به مثابه هوا و تنفس دانسته اند آموزش و پرورش هم نهاد فرهنگی است تربیت و فرهنگ سازی می کند در خرد ترین نقش مدیر مدرسه باید یک رهبری آموزشی فرهنگی داشته باشد تا سطح کلان و مدیران در حوزه کلان . وزارت آموزش و پرورش با این عظمت و حجم نقش مدیریتی اش نقش با اهمیتی است . ما زمانی میتوانیم پاسخگوی این دغدغه ها باشیم که نظام تعلیم و تربیت را به اهلش بسپاریم چه در امر مدیریت چه در معلمی یعنی انگیزه و علاقه افت نکند و زمانی که کار پیدا نکردند و از همه جا به در بسته خوردند به سمت این وزارتخانه بیایند به هر اندازه انگیزه افت کند در امر تعلیم و تربیت کیفیت افت می کند بله دانشگاه فرهنگیان گزینش دارد و درست است بعضی مواقع از نظر سطح علمی در سطح عالی نیستند اما افرادی هم هستند که از جهات مختلف در سطح عالی هستند در بین این جمع دانش آموخته ها و مدیران هم باید از این جمع انتخاب شوند.
معلمان برجسته از نظر علمی و صلاحیت ها اینکه مقام معظم رهبری مسیر تربیت معلم باید از رهگذر دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی باشد این به این معنی نیست که همه این افراد ، ممتاز هستند اما اگر فرد دارای صلاحیت و قابل قبولی نیاز داشته باشیم از بین این افراد پیدا میشوند به اعتقاد من حتی وزیر آموزش پرورش هم باید در دانشگاه فرهنگیان درس خوانده باشد و در نظام تعلیم و تربیت رشد کرده باشد و باید واجد شرایط علمی دینی و شخصیتی فرهنگی تربیتی انقلابی باشد و مواضعش قاطع پذیرفته شود و حتی بتواند دولت و مجلس را به چالش بکشد .
مسائل اقتصادی چالش دیگر این حوزه است تنها نهادی که آحاد ملت را با خود درگیر کرده آموزش و پرورش است اما متاسفانه کمترین توجهات کمترین تخصیصات بودجه و دارایی را داریم چرا که اولویت نیست .
چالش محتوایی هم در این وزارتخانه داریم معلم ورزیده و توانا نیاز مهمی است .مطالبات معلمان مقابل مجلس هم تا حدی به حق است و باید تعیین تکلیف شوند اما با موازین و چهارچوب های مورد قبول و درست .
آنچه که از اهمیت دانشگاه فرهنگیان باید خدمت شما عرض کنم تربیت محور بودن آن و تولید معلم در آن است اما سایر دانشگاه همان طور که مستحضر هستید آموزش محورند و عالمانی از علوم مختلف تولید می کنند. دانشگاه فرهنگیان مختص به آ.پ است ولی آ.پ در دفاع همه جانبه و درخور از کیان دانشگاه شریف فرهنگیان درمانده اند. دانشگاه فرهنگیان متمایز از سایر دانشگاه هاست و هیچ دانشگاهی قادر نیست کار این دانشگاه را انجام دهد.
* همانطور که مقام معظم رهبری بارها فرمایش کردند که (این دانشگاه یا به تعبیر قدیمی دانشگاه تربیت معلم با دانشگاه معمولی فرق دارد امتیاز تولید معلم مخصوص این دانشگاه است و باید خیلی به این دانشگاه اهمیت داد)
اما تمام مشکلات در این است که عملکرد مسئولین امر در راستای منویات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین و اساسنامه دانشگاه فرهنگیان همخوانی ندارد.
- بحث دانشگاه پیام نور و نامه و تلاش وزیر علوم برای تعطیلی این دانشگاه
و حتی آنچه که در لایحه بودجه امسال در بحث بودجه عمومی آ.پ برای مشارکت فعال در اجرای برنامه واهداف سند۲۰۳۰ با توجه به مغفول ماندن چندین ساله سند تحول خودمان که مورد تایید وتاکید مقام معظم رهبری است.(که مسئولین مدعی عدم اجرا واعتنا به سند۲۰۳۰ هستند) را مشاهده میکنیم.که باید رویکرد لایحه بودجه عمومی آپ رویکرد تحولی باشد ومبتنی بر سند تحول واقدامات اجرایی تصریح شده در آن.
حتی باتوجه به خطرات بحث نیروهای خریدخدمات آموزشی ومغایرت آنها با معلم طراز نظام ایران اسلامی، اعتبار این بخش به اعتبارات عمومی دانشگاه اختصاص یابد.
ما از شما به عنوان نماینده ملت ایران در مجلس شورای اسلامی میخواهیم با هر گونه رویکردی که بوی جهانی سازی، خصوصی سازی پولسازی و مجازی سازی میدهد وآینده انقلاب را به خطر میاندازد در بحث تعلیم و تربیت مقابله کنید.