مرکز بسیج دانشجویی

جلسه اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با حضور معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش

تا زمانی که اقتصاد مدرسه تعریف نشود،هیچ دولتی نمی تواند کاری از پیش ببرد

علی الهیار ترکمن، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: متاسفانه در طی سال ها آموزش و پرورش ما به دست افراد غیر حرفه ای تحلیل شده است و ورود سیاسیون به این قضیه موجب ورود مفاهیمی ناصحیح به آموزش و پرورش شده است.

به گزارش خبرنگار مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان؛ جلسه اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با حضور علی الهیار ترکمن، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و یارمحمد حسین بر، رئیس مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی و امور اداری و سجاد صدیقی، مسئول مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به همت بسیج دانشجویی مرکز شهید شرافت تهران در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد.
 
در ابتدای این جلسه، سجاد صدیقی، مسئول مرکز بسبج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ضمن تاکید بر نقش آفرینی اجتماعی معلم اظهار کرد: معلم را نباید محدود به کلاس درس کرد؛ معلم باید یک کنشگر اجتماعی و همچنین یک مصلح و هدایتگر در اجتماع باشد که می تواند نقش آفرینی تاریخی داشته باشد.
 
وی ۴ سطح را برای هویت معلمی برشمرد و بیان داشت: اولین و ابتدایی ترین سطح از ویژگی های معلم دانش و مهارت است. سطح بعدی بینشی است که معلم باید نسبت به محیط اطراف خود داشته باشد. سومین لایه نگرش است که معلم شان خود را حفظ کند و نگرش معلمی داشته باشد و در نهایت متکامل ترین وجه آن، شخصیت است که زندگی فرد با معلمی اش منزود می شود.
 
صدیقی تصریح کرد: بر اساس این نظریه مدلی ترسیم شده است که می تواند آموزش و پرورش را به تحول مدنظر برساند و نیروی انسانی را به کفایت در مسیری مطلوب قرار دهد.
 
وی ادامه داد: این مدل ۴ سطح را برای تربیت معلم درنظر می گیرد. پذیرش، تربیت، احراز پس از تربیت و ارتقا که صلاحیت ها را در تربیت معلم را دربر می گیرد. در مرحله ی پذیرش با گزاره ی سنجش صلاحیت حرفه ای باید با این موضوع مواجه شد که در حال حاضر آزمون و گزینش فعلی جوابگوی این موضوع نیست و نباید پذیرش معلم مانند کارمند باشد. پس از آن باید تربیت بر اساس همان سنجه ها صورت بگیرد و ساختار جذب اساتید، برنامه ی درسی، کارورزی و... باید تغییرات اساسی داشته باشد. پس از آن احراز و ارتقا باید مورد توجه جدی قرار بگیرد که در حال حاضر متاسفانه با گزاره ی ناقص ضمن خدمت و رتبه بندی و... از آن گذر می کنیم.
 
در ادامه علی الهیار ترکمن، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: متاسفانه در طی سال ها آموزش و پرورش ما به دست افراد غیر حرفه ای تحلیل شده است و ورود سیاسیون به این قضیه موجب ورود مفاهیمی ناصحیح به آموزش و پرورش شده است. خیلی از حرف ها کلیشه شده است و نتوانستیم یک برنامه ی سیاستی برای آن تعریف کنیم و مطابق آن عمل کنیم. وقتی می گوییم معلمی شغل انبیاست باید در عرصه ی عمل محقق شود و نه صرفا اینکه در حد شعار آن را بگوییم.
 
وی بیان داشت: سابقا اینگونه بود که برنامه ریزی مالی به صورت جداگانه و برنامه ریزی نیروی انسانی نیز به صورت جداگانه صورت می گرفت که آسیب هایی به همراه داشت و موجب کسری بودجه و ناهماهنگی می شد. در حال حاضر با توجه به تلاش های صورت گرفته به گونه ای شده است که صفر تا صد فرایند تامین نیروی انسانی در یک بخش تحت عنوان مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی و امور اداری صورت می گیرد‌ و بحث های جذب، ضمن خدمت، رتبه بندی و... همه در ذیل این بخش صورت می گیرد‌.
 
 
الهیار ترکمن تشریح کرد: یکی ارکان مهم در آموزش و پرورش داشتن تفکر سیستمی است که اثر بخشی آن ما در شناسایی و صورت بندی مسائل و همچنین آغاز فرایند حل مسئله کمک می کند‌. اگر حل مسئله نداشته باشیم، به سمتی می رویم که به صورت مسکن وار به سراغ راه حل های مقطعی به جای راه حل های اساسی برویم که موجب پیچیده تر شدن و سخت تر شدن مسئله می شود.
 
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درخصوص سند تحول بنیادین تصریح کرد: این سند آمیخته ای از ایده آل ها و واقعیت هاست. البته ایده آل ها بر واقعیت ها غلبه پیدا کرده است و به همین دلیل است که خیزش دولت ها برای اجرای آن موفقیت آمیز نبوده است‌. مقام معظم رهبری در جلسه ای به ترمیم سند تحول اشاره کرده اند که کارگروهی در آموزش و پرورش برای این امر نیز تشکیل شده است. شما با یک نگاه آینده نگارانه به سند تحول بنیادین می توانید این مسئله را به درستی تبیین کنید چراکه شما معلم هستید و با مدرسه و دانشگاه فرهنگیان در ارتباط هستید.
 
وی اظهار داشت: در خصوص بودجه سه بخش مطرح است. تامین، تخصیص یا توزیع و مصرف. تامین بودجه متاثر از سیاست های کلان کشور و نظام است‌‌‌ که دو وجه دارد. ابتدا اینکه یک کشور چه منابعی دارد و چه رویکرد هایی را در پیش دارد و آموزش و پرورش را تا چه حد مولد و سرمایه گذاری می داند که البته کشور ما به واسطه ی نفت یک کشور تک بعدی در اقتصاد است. بخش دوم این است که هر بخشی چقدر به بودجه ی عمومی کشور وابسته است. برای مثال کشور فنلاند که در آموزش و پرورش می توان گفت موفق است خود را صد در صد به بودجه ی عمومی متصل نکرده است و عوارض آموزشی برای خود تعیین کرده است به گونه ای که ۴۵ درصد از بودجه اش از gdp تامین می شود.
 
وی تاکید کرد: مسئله ی بعدی این است که بودجه باید مرکب و تنوع پذیر باشد. تک بعدی بودن در بودجه آسیب زاست که هم اکنون شاهد آسیب های آن هستیم‌ که با وجود افزایش بودجه نبز بهبودی در روند صورت نمی گیرد. در حوزه ی بودجه الگوریتم و سیستم عامل کار تعریف اقتصاد مدرسه است. تا زمانی که اقتصاد مدرسه تعریف نشود، هیچ دولتی نمی تواند کاری از پیش ببرد. مدرسه در حال حاضر در کمترین حالت اختیار است و فقط بخشنامه به مدارس ارسال می شود. بودجه را باید به سطح مدرسه برد.
 
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درخصوص عدالت آموزشی گفت: ما هنوز یک آمار دقیق از کودکان بازمانده از تحصیل نداریم و مهم تراز آن علت های بازماندگی از تحصیل برای ما مبهم است. مسئله ی بعدی این است که ما الگویی درست نداریم. اگر کسی از تحصیل باز مانده است باید شیوه ای دیگر برای آموزش آن درنظر بگیریم و نه اینکه مجدد با روش قبلی به کلاس درس برگردانیم و بعد دوباره درس نخواند و ترک تحصیل کند.
 
الهیار ترکمن بیان داشت: الگوهای ساخت مدرسه های ما مبتنی بر محیط نیست، همه ی کلاس های ما در ساختمان هاست و متناسب با محیط زندگی نیست. و مسئله ی بعدی این است که اصلا مکان یابی نداریم و بدون ارزیابی دقیق نیازها در یک مکان مدرسه ساخته شده است.
 
وی تصریح کرد: معلمی یک حرفه است ولی الان معلمی در کشور ما شغل شده است. مجلس شورای اسلامی دارد آموزش و پرورش و هویت معلمی را نابود می کند.
 
در ادامه ی این جلسه یارمحمد حسین بر، رئیس مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی و امور اداری اظهار داشت: فرایند منابع انسانی باید کامل مورد دقت قرار گیرد.
در دوره ای بیشترین اعتبارات برای آموزش نیروی انسانی تعلق می گرفت و جزو غنی ترین حوزه های آموزش و پرورش بود؛ اما در حال حاضر اعتبارات برنامه نیروی انسانی بین حوزه های دیگر تقسیم شده است و اعتبارات این حوزه پایین آمد که موجب کاهش کارآمدی می شود.
 
وی تصریح کرد: باید دید که آموزش های ضمن خدمت اثر بخش است یا خیر و مورد بازبینی قرار بگیرد. در حال حاضر سطوحی برای افزایش کیفیت آزمون ها درنظر گرفته شده است ولی این تمایل و رغبت معلمان است که برای توانمندسازی و ارتقا ضروری است.
 
حسین بر اظهار داشت: در حال حاضر کمبود معلم از مشکلات اساسی وزارت آموزش و پرورش است ولی حتی شرایط کرونا موجب نشد که بخواهیم کلاس ها را ترکیب کنیم و کلاس ها همانند کلاس های حضوری با همان تعداد تشکیل شد.
 
در پایان اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به بیان نظرات خود پیرامون مسائل مطرح شده پرداختند.