مرکز بسیج دانشجویی

نظام رتبه بندی معلمان، اصلی فراموش شده

طرح رتبه بندی معلمان هیچ سنخیتی با اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، علی بهرامی جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان چهار محال وبختیاری در یادداشتی بیان کرد ؛ در همه مشاغل هر ساله با توجه به بودجه بندی که حقوق و مزایای تغییراتی انجام می‌شود که آموزش و پرورش و معلمان نیز از این مورد مستثنی نیستند.

 

مدتی است که بحث افزایش حقوق قشر زحمتکش فرهنگی بر اساس نظام‌رتبه‌بندی معلمان بر سر زبان‌ها افتاده است؛ اما سوالی که مطرح است، این است که آیا این افزایش حقوق چند درصدی همان چیزی است که در راهکار ۲-۱۰ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است یا نه؟
 
برای پاسخ به این پرسش کافیست نگاهی بر این راهکار در سند بیندازیم در هدف‌های عملیاتی سند ذیل هدف دهم که ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تاکید بر اساس نقش الگویی جایگاه معلم است، راهکار ۲-۱۰ که استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی،تخصصی و حرفه‌ای تعیین ملاک های ارزیابی و ارتقای مرتبه علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان بر اساس نظام معیار اسلامی است.
 
به رتبه بندی معروف شده است که در آن افزایش حقوق باید با توجه به میزان شایستگی‌ها فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، تربیتی، پژوهشی،اجرایی و تلاش‌های معلم برای کسب شکوفایی استعدادها و شایستگی‌های دانش آموزان در رسیدن به حیات‌طیبه است. طرح رتبه بندی معلمان هیچ سنخیتی با اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین ندارد و هدف آن فقط افزایش چند درصدی از حقوق معلمان مانند سال‌های گذشته است.
 
شاید مسئولین ذیربط از اهمیت و اهدافی که سند بنیادین آموزش و پرورش و نظام رتبه بندی بر اساس این سند دارد
بی خبرند ولی همانگونه که رهبری معظم در فرمایشات خود بارها به اهمیت و جایگاه سند تحول بنیادین در پیشرفت و توسعه علمی کشور اشاره کرده اند و همواره به جایگاه و مسئولیت مهم معلمین و قشر فرهنگی اهمیت داده اند از مسئولین نیز این انتظار می رود که بر اساس سند تحول عمل کنند چه در رتبه بندی و چه در سایر اهداف نه اینکه برای رفع مسئولیت دست به اقدامی بزنند.
 

متاسفانه هیچ اهتمامی در مجلس و وزارت آموزش و پرورش برای عملیاتی کردن نظام رتبه بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دیده نمی‌شود. مجلسی‌ها کاری کنند و دست به اقدام عملی بزنند، هرچه دیرتر این اصل عملیاتی شود به ضرر کشور و نظام آموزشی‌ست.