قحط الرجال آموزش و پرورش
وزارت آموزش و پرورش همواره به عنوان مهمترین رکن تربیت نیروی انسانی مطرح است اما در عمل کم توجهی ها و سیاست های غلط در سالیان متمادی منجر به ایجاد آسیب های فراوانی همچون بحران نیروی انسانی مشکلات معیشتی معلمان و... بر پیکره مستهلک تعلیم و تربیت کشور شده است.
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، محمد اقبال کهخایی مقدم، معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زابل در یادداشتی بیان کرد :
پس از گذشت مدتی از معرفی کابینه پیشنهادی آیت الله رییسی ومعرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حساسیت ها پیرامون ایشان بالا گرفت و گفتگوها در مورد صلاحیت آقای باغگلی آغاز شد.
شناخت بدنه آموزش و پرورش از جناب آقای دکتر باغگلی تقریباً هیچ بود. واین عدم شناخت منجر به موضع گیری بدنه معلمان نسبت به ایشان شد. حال پس از بحث و بررسی در مجلس و گفتگوهای ایشان در فضای مجازی شناخت نسبی در ذهن ها شکل گرفته است. در روز بررسی صلاحیت ها در مجلس کمیسیون مربوطه عدم صلاحیت ایشان را اعلام نمود. که حاشیه هایی در پی داشت.
اهم موارد ذکر شده توسط موافقین
_دانش تخصصی در زمینه تعلیم و تربیت
_جوان و انقلابی بودن ایشان
_عدم وابستگی به گروه های سیاسی
_رویکرد تحولی در نگاه به آموزش و پرورش فساد ستیزی و از بین بردن حلقه های قدرت در حوزه آموزش و پرورش
_تجربه مدیریتی موفق در مدارس امام رضا
اهم موارد ذکر شده توسط مخالفان
_عدم داشتن سابقه کافی و نبودن از بدنه آموزش و پرورش حتی به گفته یکی از نمایندگان مردم حتی ایشان نمیتوانند مدیر یک مدرسه شوند چه رسد به وزارت
_تعارض منافع
_عدم درک درست از وزارت عریض و طویل آموزش و پرورش با قریب به یک میلیون و دویست هزار نفر پرسنل
_عدم ارائه برنامه جامع و کامل و گویی
وزارت آموزش و پرورش همواره به عنوان مهمترین رکن تربیت نیروی انسانی مطرح است اما در عمل کم توجهی ها و سیاست های غلط در سالیان متمادی منجر به ایجاد آسیب های فراوانی همچون بحران نیروی انسانی مشکلات معیشتی معلمان و... بر پیکره مستهلک تعلیم و تربیت کشور شده است. که نیازمند تحول و تغییر اساسی در رویکرد ها نسبت به این نهاد انسان ساز است.
در حال حاضر سهم آموزش و پرورش از بودجه حدود 9 تا 11 درصد است که در اوایل انقلاب این مقدار حدوداً 24 درصد بوده و همچنین در حال حاضر حدود 90 تا 95 درصد از بودجه آ.پ صرف حقوق و مزایای کارکنان میشود که با این وضعیت اجرای برنامه های تحولی و کیفیت بخشی عملا نشدنی بنظر میرسد. امید است نمایندگان محترم مجلس با شناخت درست برنامه ها وزیر پیشنهادی و با در نظر گرفتن فرصت ها وچالش ها و بدور از سیاسی کاری وزیری لایق و شایسته را برای سکانداری این وزارتخانه مهم انتخاب کنند.