رتبه بندی یا طبقه بندی معلمان
حال برای ایجاد انگیزه و تپاندن دوباره ی قلب نظام تعلیم و تربیت، نیازمند اجرای طرحی هستیم تا بتوانیم روح خفته نظام تعلیم و تربیت اسلامی کشورمان را توسط معلمین پرتوان و سخت کوش جامعه مان احیا کنیم
به گزارش خبرنامه دانشجو ایران ،حدیث روزبهانی ،عضو فعال شورای گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی پردیس نسیبه تهران ، در یادداشتی بیان کرد:
بحث رتبه بندی ، صحبت امروز و دیروز نیست . قریب به سی سال است که مسئولین و دست اندرکاران نظام آموزشی کشور ، از رتبه بندی و نظام ارزشیابی صحیح معلمان سخن گفته اند و میگویند و احتمالا خواهند گفت! همواره بحث ارتقا منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه ای منابع انسانی در هر ارگانی ، از مهمترین موضوعات جهت پیشرفت و افزایش کارآمدی آن ارگان بوده است.
آموزش و پرورش هم یکی از همین ارگان های دولتی است با این تفاوت که تمدن سازترین و آینده سازترین آنهاست ... بنابراین بحث رتبه بندی معلمان آموزش و پرورش به عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور، باید اندکی با سایر کارمندان دولتی فرق کند ... معلم صرفا یک ابزار تزریق کننده ی علم به جامعه نیست که قرار باشد ترازویی در دست بگیریم و میزان دانشی را که به فرزندان این مملکت انتقال داده است را وزن کنیم و بگوییم سهم تو از معلمی ات ، به ازای هر مغز سرشار از علم و دانشی که وارد جامعه میکنی ، فلان درصد افزایش حقوق است ؛ اگر قرار باشد معلم را از این زاویه ببینیم و اینگونه در نظر بگیریم ، فرقمان با جوامع علم پرست غربی چیست ؟!
ما اینجا هستیم برای تحقق مفهوم اصلی و اساسی آموزش و پرورش . این دیدگاه حقیقی ما مسلمانانی ست که علم را در کنار تربیت اسلامی میپذیریم .
حال برای ایجاد انگیزه و تپاندن دوباره ی قلب نظام تعلیم و تربیت ، نیازمند اجرای طرحی هستیم تا بتوانیم روح خفته ی نظام تعلیم و تربیت اسلامی کشورمان را توسط معلمین پرتوان و سخت کوش جامعه ی مان احیا کنیم .
طرح رتبه بندی بدون در نظر گرفتن تمامی تحریفات و تغییراتی که به آن تحمیل شد ، توانایی تحقق این امر را دارد . در حقیقت یعنی اینکه بیاییم وشیوه ای صحیح برای سنجش و ارتقای صلاحیت های معلمان جامعه مان طرح کنیم و جهت افزایش ترازعلمی و تربیتی معلمان ، نظام خاص ارزشیابی را در نظر بگیریم و رقابتی سالم و اثربخش راه بیندازیم. با اهداف مدنظر ،امروزه طرحی که تحت عنوان رتبه بندی معلمان به مجلس ارائه شده است ما و معلمان دغدغه مند آموزش و پرورش همخوانی ندارد . اینکه صرفا بگوییم هرچقدر سابقه و تجربه ی تدریس معلمان بیشتر باشد ، حقوق و مزایا هم به همان نسبت افزایش یابد .
این، همان رتبه بندی تحریف شده است که فرآیند توسعه ی حرفه ای معلمان را کند میکند و انگیزه لازم جهت حفظ و ارتقای فعالیت و پویایی معلمان را نه تنها ایجاد نمیکند بلکه از آن ها سلب میکند ...
اقدامات پرورشی در ، مطالبه ی ما ، آن رتبه بندی ست که میگوید معلمان بر اساس تلاش ها کلاس و انرژی مضاعفی که برای دانش آموزانشان صرف میکنند ، رتبه و جایگاهشان ارتقا یابد نه صرفا سال های خدمتشان . تقاضای ما بررسی مجدد لایحه ی رتبه بندی ارسال شده به مجلس شورای اسلامی و در نظر گرفتن اهداف اصلی این طرح است تا با تصویب آن بتوانیم گامی دیگر در جهت توسعه ی نظام تعلیم و تربیت اسلامی کشور برداریم و رسالت ارزشمند معلمی را با کیفیتی مطلوب تر به مقصود برسانیم.