رتبه بندی نه طبقه بندی
تعلیم و تربیت اعداد و ارقام سنخیت ندارد. ما آموزش و پرورش را به معنای واقعی میخواهیم، که لایحه به اصطلاح رتبه بندی و مبهم بودن مفهوم آن در بین من و من هایی که وظیفه تعلیم و تربیت را برعهده داریم،ما را از آرمان های اصلی مسئولیت خطیر معلمی و همچنین از آموزش و پرورش واقعی مان دور میکند!
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ،معصومه صادقی،معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری دانشگاه فرهنگیان واحد زینب کبری(س) کازرون در یادداشتی بیان کرد:
سال هاست طرح به اصطلاح رتبه بندی در میان جامعه فرهنگیان رد و بدل میشود که:
اگر n سال خدمت کرده باشی و ساعات ضمن خدمتت nساعت باشد و مدرک تحصیلیات X،در رتبه nاُم جای میگیری...
و اگر n+1سال خدمت کرده باشی و ساعات ضمن خدمتتn+1باشد و مدرکت X+1 در رتبه n+1اُم هستی...
این طبقه بندی معلم است نه رتبه بندی!
تعلیم و تربیت که با این اعداد و ارقام سنخیت ندارد.
ما آموزش و پرورش را به معنای واقعی میخواهیم، که لایحه به اصطلاح رتبه بندی و مبهم بودن مفهوم آن در بین من و من هایی که وظیفه تعلیم و تربیت را برعهده داریم،ما را از آرمان های اصلی مسئولیت خطیر معلمی و همچنین از آموزش و پرورش واقعیمان دور میکند!
رتبه بندی ای که با سنوات خدمت و مدرک تحصیلی فرهنگیان رابطه مستقیم داشته باشد،مرهمی بر زخم های جامعه آموزشی و پرورشی ما نخواهد بود...
میگویند رتبه بندی،کیفیت آموزشی را بهبود میبخشد!
کدام بهبود؟
اگر واقع بینانه بنگریم این طرح با مفهومی که برایش تعریف شده،با سرکوب رقابت بین معلمان،کیفیت آموزشی را کاهش میدهد و انگیزه و خلاقیت را از گشترش دهندگان علم میگیرد!
آیا رتبه بندی منزلت معلم را افزایش میدهد؟!
کیفیت و عملکرد او را چطور؟!
افزایش رتبه برای معلمان ما،افزایش حقوق را تداعی میکند نه افزایش مسئولیت،نه افزایش ویژگی های ممتاز...
بهتر است برای شفاف سازی در این زمینه اقدام شود...
ما به عنوان عضو کوچکی از جامعه فرهنگیان رتبه بندی میخواهیم نه طبقه بندی...!
ما خواستار محقق شدن آن تعلیم و تربیت کارآمد هستیم تا به معنای واقعی معلمی کنیم.