وزیر آموزش و پرورش باید دغدغه مند و متعهد باشد
وزیر آموزش و پرورش بایددغدغه مند و متعهد باشد : همیشه در هر جامعه شخصی میتواند وضعیت را بهبود ببخشد که از دل آن جامعه باشد . وزیر آموزش و پرورش باید اول از همه ، فارغ از تمام پست های مدیریتی و دولتی ، یک فرهنگی دغدغه مند باشد .
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان،معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری دانشگاه فرهنگیان ،مرکز بنت الهدی آمل در یادداشتی بیان کرد:
هر دم از این باغ بری میرسد
تازه تر از تازه تری میرسد
حکایت این روزهای آموزش و پرورش کاملا مصداق این بیت شعر است. وزارتی که مهم ترین و سرمایه ای ترین نهاد کشور است اما هر روز با مسائل بسیاری دست به گریبان است :
( سال ها ست که محتوای غلط و ناکارآمد در مدارس ما تدریس می شود ، عدم تعادل در تخصیص امکانات آموزشی به تمام مناطق کشور کاملا مشهود است ، جایگاه و شأن اجتماعی و علمی معلم تنزل پیدا کرده است و ...)
این تنها بخش کوچکی از مسائل خانواده تعلیم و تربیت است. در کنار همه این مشکلات ، انتخاب یک وزیر شایسته و مدبر به شدت باعث نگرانی دلسوزان فرهنگی شده است . در این شرایط حقیقتا به وزیری نیاز داریم که آموزش و پرورش را از این همه گرفتاری رهایی ببخشد .
از نگاه ما ، وزیر مطلوب آموزش و پرورش باید از چند شاخص مهم برخوردار باشد :
اولا تخصص داشته باشد : وزیر آموزش و پرورش باید به مسائل اجرایی این جامعه اشراف داشته و در این محیط کار کرده باشد . در واقع تخصص و مدیریت لازم را برای اداره اوضاع پیچیده آموزش و پرورش داشته باشد و بر حساب و کتاب های مالی این وزارتخانه بزرگ مسلط باشد.
دوما دغدغه مند و متعهد باشد : همیشه در هر جامعه شخصی میتواند وضعیت را بهبود ببخشد که از دل آن جامعه باشد . وزیر آموزش و پرورش باید اول از همه ، فارغ از تمام پست های مدیریتی و دولتی ، یک فرهنگی دغدغه مند باشد _کسی که آگاه از تمام زوایای رسالت معلمی است و ارزش و منزلت جایگاه معلمی را می داند_.
سوما خواهان عدالت آموزشی باشد : وزیر نهادی که بخش اعظمی از اعضای خانواده اش در شرایط سخت اقتصادی به سر می برند باید درد آنها را چشیده و لمس کرده باشد . باید با خصوصی سازی مطلق مقابله کند و یک نظام آموزشی و تربیتی مردمی را شکل دهد. از وضعیت دور افتاده ترین مناطق کشور و امکانات ضعیف آموزشی و فقر فرهنگی آن اطلاع داشته باشد تا با جان و دل امکانات و خدمات آموزشی و تربیتی برابری را برای تمام فرزندان این سرزمین فراهم کند .
چهارما نگاه سرمایه محور داشته باشد : آموزش و پرورش محل تربیت و تولید سرمایه ی انسانی است. ما برای رسیدن به تمدن اسلامی نیاز به تامین نیروی متخصص ، کارآمد و در عین حال خلاق داریم . رسیدن به این هدف و بهره برداری حداکثری از هر استعداد در بخش های مختلف کشور ، نیازمند تغییر رویکرد و به خصوص تغییر محتوای آموزشی مدارس می باشد و تحقق این مهم با انتخاب وزیری با نگاه تحولی و آینده محور حاصل می شود.
در آخر و از همه مهم تر تحول خواه و جوان گرا باشد : سال ها است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با وجود تمام تاکیدات مقام معظم رهبری ، مورد بی توجهی واقع شده و تلاش خاصی برای تحقق آن صورت نگرفته است . به همین دلیل وزیر آموزش و پرورش باید به تمام جوانب سند تحول تسلط داشته و با دقت تمام برای اجرایی کردن تک تک بند های این سند برنامه داشته باشد و بتواند ساختار های کهنه و اشتباه آموزش و پرورش را با بکارگیری فکر های جوان و خلاق از بین ببرد و این خانة در حال فرو ریختن را سر پا نگه دارد .
این ، تنها بخش کوچکی از دغدغه ما در انتخاب وزیر آینده است . امروز ما در شرایط ویژه ای به سر می بریم. اوضاع آموزش و پرورش بهم ریخته است و هر روز یک خبر ناگوار از این خانواده در گوشه و کنار کشور شنیده می شود.
در این شرایط انتخاب یک وزیر دلسوز و متعهد می تواند حجم عظیمی از این آشفتگی ها را سامان دهد.
باشد که موثر افتد...