سرگرم به رتبه بندی،دلگرم به اصلاح نظام پرداخت
آیا منظور از رتبه بندی برنامه ای برای پر کردن خلأ حقوق پولی معلمان است؟خوب پرداخت عادلانه حقوق که حق طبیعی آنها است و نیاز به این نوع طرح و برنامه ریزی های مجزا ندارد. چرا باید راهی که از مسیر اصلاح نظام پرداخت می گذرد را در رتبه بندی دنبال کرد؟
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان،هانیه میرزایی،معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان عترت واوان در یادداشتی بیان کرد :
مدتی است که سودای تصویب و اجرایی شدن رتبه بندی معلمان با آن پیشینه عریض و طویل بر سر زبانها افتاده.
رتبه بندی که داعیه دار سنجش و ارتقاء صلاحیت های مربوط به شغل مقدس معلمی است، با گره خوردن به داستان تکراری معیشت و افزایش حقوق اسکناسی معلمان، دستمایه سرگرم کردن جامعه معلمی، کاهش اعتماد عمومی و سوء استفاده های سیاسی و جناحی عده ای نه چندان خیرخواه نسبت جامعه معلمی شده است.
آیا منظور از رتبه بندی برنامه ای برای پر کردن خلأ حقوق پولی معلمان است؟خوب پرداخت عادلانه حقوق که حق طبیعی آنها است و نیاز به این نوع طرح و برنامه ریزی های مجزا ندارد. چرا باید راهی که از مسیر اصلاح نظام پرداخت میگذرد را در رتبه بندی دنبال کرد؟
آیا رتبه بندی تنها بستری برای سنجش و کیفیت بخشی براساس مقدار سنوات خدمت، اخذ یک سری امتیازات ظاهری و... میباشد، یا باید با دید جامع تری به این موضوع نگریست؟
با این اوصاف شاید لازم است فارغ از نگاه عامیانه، پاس کاری های سرگرم کننده و تغییرات سطحی به موضوع رتبه بندی معلمان بنگریم.
بدون شک درک و نگاه ناقص به نظام تعلیم و تربیت رسمی و جایگاه معلمان در طراحی و برنامه ریزی های این حوزه، آسیب های جبران ناپذیری دارد؛ چرا که نیازمند فهم عمیق و تعریفی صحیح است و اگر در مسیر درستش نباشد اینچنین به بیراهه خواهد رفت.
طرحی که با هدف تعقیب اهداف متعالی و در راستای سند تحول بنیادین پا به عرصه آموزش و پرورش کشور گذاشت، حال به برکت بیمبالاتی ها، از حریم خود تجاوز و با ورود اخبار فراز و نشیب های اجرایش به کف کلاس درس، محافل خانوادگی و عمومی،فضای مجازی و... نه تنها موجب تنزل جایگاه والای معلمی، بلکه دستمایه بروز تشنج های ناشی از زخم سر بازِ افزایش حقوق و در نهایت شیطنت و سوء استفاده شبکهها و رسانه های خارجی و داخلی شده است.
رتبه بندی که باید تحولی در اجرای عدالت درونی و سنجش کیفی معلمان نظام اسلامی مان رقم بزند، خود قربانی ناعدالتی ها و نامهربانیهای خواسته و ناخواسته بسیاری شد.
حال انتظار می رود که با برنامه ریزی و اتخاذ تصمیم های صحیح، در پیشبرد نظام عادلانه پرداخت و احقاق حقوق واقعی معلمان حرکت کرد.
باید با جلوگیری از تصمیم گیری های غلط و احساسی و با توجه به ماهیت و رسالت رتبه بندی در مسیر ارتقا، حفظ اتحاد و انسجام درونی معلمان قدم برداریم.
امید است یک بار برای همیشه و این بار با بصیرت معلمی خود، دربرابر تصمیم های نادرست ایستاده و هوای تنفس معلمان را از وجود آلودگی ها پاک کنیم، تا دیگر شاهد چنین بی حرمتی هایی نباشیم.