عنصر اساسی انقلاب های اجتماعی انسان است
عنصر اساسی انقلاب های اجتماعی انسان است. به همین دلیل هم امام مسئله اصلی اش تحول در انفاس یا مردم بود. اگر میخواهیم کاری برای آموزش و پرورش آینده بکنیم، سرمایه گذاری بر کمیت و کیفیت منابع انسانی بعنوان عنصر تحول خواه و تحول ساز باید جدی پرداخته شود.
به گزارش روابط عمومی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی؛ همزمان با سفر وزیر آموزش و پرورش به این استان، نشستی صمیمی با دانشجومعلمان استان برگزار و تعدادی از دانشجومعلمان به نمایندگی از تشکل های دانشجویی به بیان مطالبات خود از وزیر پرداختند.
متن سخنرانی علی محمد توکلی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آذربایجان شرقی در این نشست خطاب به وزیر به شرح ذیل است:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
اقرا باسم ربک الذی خلق
خلق الانسان من علق
اقرا و ربک الاکرم
الذی علم بالقلم
عرض سلام و ادب و احترام داریم حضار گرانقدر، اساتید، میهمانان عزیز و خیر مقدم ویژه خدمت جناب آقای دکتر نوری وزیر محترم آموزش و پرورش و هیات همراه؛ به شهر شهیدپرور، شهر اولین ها و دیار باکری ها خیلی خوش آمدید.
مقدمتاً ابتدای عرایضم به آیاتی که قرائت میپردازم البته شما بزرگواران همه استاد بنده هستید و درمقابل شما درس پس میدهیم، آیاتی که از سوره علق قرائت شد در واقع منشور تربیتی در اسلام است که به دو مهارت اساسی تعلیم و تربیت یعنی خواندن و نوشتن پرداخته و در عین حال سمت و سوی تعلیم و تربیت یعنی الهی بودن را به ما نشان داده است.
مقام معظم رهبری نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش را منبع حیات جامعه هم برای امروز و هم برای فردا دانسته و فرمودند آموزش و پرورش نیاز به یک تحول اساسی بصورت مکتوب شده دارد.
جناب آقای وزیر سوال اساسی ما این است که ما وقتی درباره مسئله تحول صحبت میکنیم دو مقوله ماهیت تحول و چگونگی تحول مطرح می شود؛ آن چیزی که تا به الان گفته شده و پرداخته شده است درباره ماهیت تحول بوده اما چرا درباره چگونگی تحول گفتگو نکرده ایم؟؟
بنظر ما یکی از کارهای جدی در آینده اینه که علاوه بر ماهیت تحول که حتما باید بیشتر و بیشتر توسعه پیدا کند، باید چگونگی آن را هم بتوانیم توسعه دهیم.
با این مفروضات و نکاتی که عرض شد اولا ما باید در مورد ماهیت تحول جدی بحث کنیم و دوم درباره چگونگی تحول.
آنچه که درباره ماهیت بصورت خلاصه عرض کنم و فعلا ازش عبور کنیم چون درباره چگونگی میخواهیم بیشتر بحث کنیم، این است که ماهیت تحول در نظام تعلیم و تربیت، یک ماهیت خنثی و روشنفکرانه نیست. اساسا از ابتدای انقلاب موضوع تحول در نظام تعلیم و تربیت به عنوان یکی از دستورات جدی انقلابی گری بوده، به این معنا که مسئله تحول برشی از نگاه اسلام سیاسی است که امام(ره) در حیات و زندگی مردم ایران بعنوان مبارزین و مجاهدین جاری کرد. لذا موضوع این است که ما وقتی از تحول در آموزش و پرورش حرف میزنیم نسبتی از مبارزه ما در آن افق و نگاه امام برای تسخیر و رساندن پرچم لا اله الا الله بر قلل رفیع جهان بود، پس نگاه تحولی یک امر مجاهدانه و مبارزگون است. اگر با این فرض درباره ماهیت تحول صحبت کنیم چگونگی این تحول باید در یک مبارزه اجتماعی سیاسی فهم شود. ما نمیتوانیم تحول در نظام تعلیم و تربیت را در نگاهی آکادمیک طور و پژوهش محور بحث کنیم بلگه باید چگونگی تحول را از بستر تحولات اجتماعی سیاسی ملت ها وارد گفتگو شویم، با یک نگاه جامعه شناختی، منطق و روش را از دل مردم بیرون بکشیم، نه از دل حوزه روانشناسی و احیانا متادولوژی علوم روز.
پس وقتی درباره چگونگی تحول حرف میزنیم از یک اتفاق بزرگ و یک تحول سیاسی اجتماعی صحبت میکنیم که جناب وزیر اگر میخواهید چگونگی تحول در آموزش و پرورش را وارد گفتگو و دستوری در وزارتخانه بکنید شما باید اول منطق انقلابات اجتماعی را تحلیل کنید که اساسا انقلابات سیاسی اجتماعی چگونه شکل گرفت.
عنصر اساسی انقلاب های اجتماعی انسان است. به همین دلیل هم امام مسئله اصلی اش تحول در انفاس یا مردم بود. اگر میخواهیم کاری برای آموزش و پرورش آینده بکنیم، سرمایه گذاری بر کمیت و کیفیت منابع انسانی بعنوان عنصر تحول خواه و تحول ساز باید جدی پرداخته شود. نمیشود حرف از تحول زد و در وزارتخانه را باز کرد ۲۰ ۳۰ هزار هر ساله بصورت برف انباری وارد بدنه کرد عنصر تحول خواه بیرون آورد!! این ها موانعی است برای تحول...
لذا در چگونگی این اتفاق، چیزی که مهم است این است که ما مجموعه منابع نیروی انسانی خودمان برای رسیدن به افق تسلط بر مسائل نظام تعلیم و تربیت بصورت عمیق تر، دقیق تر و بسیط تر به معنای افزایش کمیت انسان های دقیق و عمیق مفروض کنیم. پس سرمایه گذاری ویژه روی تربیت نیروی انسانی یکی از مهم ترین کارهایی است که بنظر ما باید توجه دوچندان روی آن داشته باشید چرا که نمیشود معلم فقط برای کلاس درس تربیت کنید و خروجی عرصه سیاست گذاری و ورود به ادبیات توسعه و یا به تعبیری ورود به ادبیات تاریخ تمدنی داشته باشید بلکه اگر شما معلمی را در افق تاریخ تمدنی داشته باشید لازم است که این آدم ها را از همان ابتدا وارد چرخه درگیر شدن با مجموعه مسائل آموزش و پرورش کنید که این در لسان رهبری به حلقه های میانی تعبیر شده است.
پیشنهاد جدی ما شکل گیری یک حلقه میانی است مبتنی بر نیروهای جوان که در گام دوم نیز جوانان محور اصلی هستند که نه در مجموعه های اداری پست دارند و نه در عین حال بی تفاوت نسبت به مسائل آموزش و پرورش، بر سرکار خودشان هستند و در عین حال در لایحه های مختلف وزارتخانه بصورت غیر رسمی حضور دارند و چرخه عمیق تر شدن و دقیق تر شدن خودشان و افزایش تعداد خودشان بخوبی کار می کنند.
این چگونگی را ما بهترین اتفاق مبتنی بر اندیشه رهبری میدانیم که ۹۸/۳/۱ مطرح فرمودند.
اما بپردازیم به بستر چگونگی تحول و دانشگاه فرهنگیان...
دانشگاهی که دولت قبل میخواست درش را تخته کند اما سال ۹۷ مقام معظم رهبری با حضورشان در این دانشگاه و مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش خواندن دانشگاه فرهنگیان مانع این امر شدند اما سوال. تا چه حد به این امر اعتقاد دارید؟ اگر اعتقاد دارید چرا حرف و عمل ها یکی نیستند؟
دانشگاه فرهنگیان همان بستر چگونگی تحول است که وظیفه تربیت نیروی انسانی برای آموزش و پرورش دارد اما با کدام معیار و ملاک؟
دانشگاهی که نسبت هیات علمی به دانشجو ۱ به ۱۰۰ است در استان ما؟
دانشگاهی که محل رجوع و عبور و مرور دانشجویانش در دست قوه قضائیه است؟
دانشگاهی که گزینشش مشکل دارد؟
دانشگاهی که درگیر بازی های سیاسی عده ای خارج از مجموعه دانشگاهی است؟
دانشگاهی که از نظر کمی در هر موضوع و موردی مشکل دارد؟
دانشگاهی که نیرویی برای انجام امورات داخلی خود ندارد؟
با این دانشگاه میخواهیم عنصر تحول تربیت کنیم؟؟
دانشگاه فرهنگیان باید مورد توجه وزیر آموزش و پرورش قرار گیرد طبق امر رهبری .