مسئولیت آموزش و پرورش ،تربیت انسان و انسان سازی است
آموزش و پرورش، از جنس سایر وزارتخانه ها نیست زیرا مسئولیت سایر وزارتخانه ها غالباً تولید کالا و ارائه خدمات برای انسان هاست، اما مسئولیت آموزش و پرورش، تربیت انسان و انسان سازی است. به همین دلیل می توان گفت آموزش و پرورش، هم عرض با سایر وزارتخانه ها نمی باشد بلکه آموزش و پرورش نقطه آغاز و یک دستگاه مادر است و لذا باید گفت آموزش و پرورش یک دستگاه «حاکمیتی» است .
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، مسئول معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد در نماز جمعه به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم بیان کرد:
آموزش و پرورش کانون و نقطه اصلی در خلق دنیای جدید است و میتوان آن را مهم ترین اندام به منزله قلب پیکره جامعه دانست که هرگونه آسیبی به آن موجب زیان به سایر بخشها میشود وظیفه آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه انسانساز تربیت نیروی آگاه ، کارآمد و متعهد برای کشور است.
اگر تربیت را فراهم کردن زمینه بالندگی و متعادل ساختن آدمی بدانیم و هدف از آن را فعلیت بخشیدن به استعدادهای بالقوه انسان ها در جهت کمال و قرب الهی در نظر داشته باشیم، معلمان و مربیان در تحقق این امر نقش ارزنده و بسزایی داشته و دارند. در واقع فرهنگیان به عنوان کار آمدترین مصلحان اجتماعی هم در موضع اصلاح فردی تأثیرگذارند و هم میتوانند پرچم اصلاحات اجتماعی را در دست داشته باشند. معلم، اندیشمندی رهایی بخش و روشنفکری تحول آفرین است که مشخصه هایش شجاعت اخلاقی و نقادی است.
لازم است در مورد نظام تعلیم و تربیت نیز نکاتی را عرض نمایم.
۱. آموزش و پرورش، از جنس سایر وزارتخانه ها نیست زیرا مسئولیت سایر وزارتخانه ها غالباً تولید کالا و ارائه خدمات برای انسان هاست، اما مسئولیت آموزش و پرورش، تربیت انسان و انسان سازی است. به همین دلیل می توان گفت آموزش و پرورش، هم عرض با سایر وزارتخانه ها نمی باشد بلکه آموزش و پرورش نقطه آغاز و یک دستگاه مادر است و لذا باید گفت آموزش و پرورش یک دستگاه «حاکمیتی» است و نه یک دستگاه «دولتی» امروزه ما نظام تعلیم و تربیت را تقلیل دادیم فقط به وزارت آموزش و پرورش و دستگاههای دیگر را به خدمت نگرفتیم، در واقع مفهوم نگاشت نهادی نظام تعلیم و تربیت نداشتیم. و مطالبه جدی از سایر نهاد های دولتی و غیر دولتی این است که در راستای ایفای نقش اجتماعی شان در حوزه آموزش و پرورش به نحو احسن عمل کنند که البته این بستر همکاری و تلاش باید توسط دولت و در استان ها توسط نماینده دولت در استان ها یعنی استانداری صورت گیرد.
دومین نکته در مورد شأن و منزلت و جایگاه معلمی در جامعه است که طبق گفته رهبری هنوز در جامعه جا نیافتاده و جای کار بسیاری دارد.
به اعتقاد ایشان مسئله معیشت البته مهم است و شکی نیست .اما مسئله منزلت معلم اگر از معیشت مهم تر نباشد ، قطعا کم تر نیست و این امر فقط با گفتن هم حاصل نمیشود و باید یک ذهنیت عمومی در جامعه شکل گیرد.
با کار های هنری ، نوشتن کتاب ، ساخت فیلم ، انواع و اقسام شیوه های تاثیر گذار ، باید برای ارتقای جایگاه معلم در جامعه برنامه ریزی کرد.
مطالبه جدی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که نشأت گرفته از دغدغه رهبری و خانواده تعلیم و تربیت می باشد از نهاد های فرهنگی و هنری این است، که برای تحقق بخشیدن به این امر یعنی ارتقای جایگاه معلم تلاش کنند و در این میان صدا و سیما باید نقش مهم و ضروری را ایفا کند و با بی سلیقگی و بی تدبیری در رابطه با مسائل فرهنگیان برخورد نکند و نگاه تمدنی به این دستگاه داشته باشد.
۳. مورد سوم: نظام رتبه بندی معلمان که با هدف ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان در سند تحول می باشد و به معیشت معلمان گره خورده و موجب به وجود آمدن انتظارات به حق معلمان شدهاست.
مطالبه جامعه معلمان نه رقابت در پرداخت بلکه توزیع عادلانه و نظام پرداخت حقوق است به نظر می رسد تحقق عدالت و صداقت از سمت مسئولان بیش از هر زمان ضروری می باشد.
مورد چهارم : نکته بعدی رشد علمی جوانان کشور عزیز ما نیز مرهون مجاهدت های خستگیناپذیر این قشر فرهنگیان است و بدون تردید؛ دانایی، توانایی و فرهنگ که عناصر مهم عزت کشور ما در چله اول است، نتیجه تلاش معلمان در توسعه دانش، فرهنگ و بصیرت دینی و انقلابی است.
بنابراین؛ نیروی انسانی متعهد، کارآمد و بهره مند از معارف عمیق ایمانی و علمی است که به عنوان مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور و رویشهای انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب محسوب خواهند شد. ایفای نقش معلمان در گام دوم و تلاش هایی که این نهاد تعلیمی و تربیتی برای دستیابی به قله های دانش باید انجام دهد، یکی از موارد مهمی است که نیاز به «حمایت جدّی» همه دستگاهها و ایجاد یک «عزم ملی» دارد و اگر بخواهیم سنگ بنای فرهنگ اصیل، سیاست پاک و اقتصاد اسلامی را در جامعه نهادینه کنیم، این معلمان و کادر بیش از یکصد هزار مدرسه هستند که می توانند در این زمینه ، نقش آفرینی ارزنده ای داشته باشند.
مورد پنجم در اتفاقات اخیر روایت هایی مختلف را از آحاد جامعه در مورد چند معلم نما شاهد بوده ایم که به کل معلمین جامعه تعمیم داده شده و این روایت گاها احساسی و از جو زدگی رسانه ای سر چشمه داشت.
باید خاطر نشان کرد که بعضی جریانات پشت پرده هستند که به دنبال سرکوب کردن معلمین و ثقیل و سبک نشان دادن هویت معلمان هستند تا به دنبال آن به اهداف سیاسی خود برسند و در اینگونه موارد باید با هوشیاری بیشتری عمل کرد تا خدای ناکرده آینده تعلیم و تربیت این سرزمین به قهقرا نرود.
بند آخر عرایضم را در مورد دانشگاه فرهنگیان عرض میکنم که به زعم رهبری مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش است ولی متاسفانه این جمله ها فقط بر روی دیوار های دانشگاه جا خوش کرده و شاهد فاصله ای جدی میان سخنان رهبری و عملکرد مسئولان وقت هستیم. و دانشجویان این دانشگاه که قرار است قشر آتیه ساز این جامعه باشند و فرزندان این مرز و بوم را تربیت کنند خود در فرآیند تربیت دچار مشکل شده اند و این مهم نیازمند تصمیمات سازنده و کارشناسی شده از سوی مسئولان مربوطه می باشد.
و از استاندار جوان و پر تلاش استان یزد جناب آقای دکتر فاطمی به عنوان رئیس هئیت امنای استانی دانشگاه فرهنگیان یزد خواهشمندیم هرچه سریع تر نسبت به برگزاری جلسه هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان و پیگیری مصوبات مربوطه سال های قبل این جلسات ، اقدام کنند تا گامی تحول آفرین برای این دانشگاه برداشته شود.
در پایان با فرود آوردن سر تعظیم در مقابل همه فرهنگیان اعم از شاغل و پیشکسوت، رسمی و غیررسمی که در شرایط دشوار کرونایی جانفشانی نمودند، ایام بزرگداشت مقام معلم را صمیمانه تبریک عرض مینمائیم و سربلندی روزافزون بشارت دهندگان نور و آگاهی و هدایت را از خداوند مسئلت می نمایم.