معلمان مطالبه ی اصلاح نظام پرداخت که یکی از گام های اساسی رشد کشور است را دارند
مطالبه ی به حق معلمی شان بالاتری دارد، آنها مطالبه ی اصلاح نظام پرداخت که یکی از گام های اساسی رشد کشور و جامعه است را دارند، که اتفاقا تا جهت گیری تعلیم و تربیت مان به سمت تربیت عدالت پرور، عدالت خواه و عدالت ساز سوق پیدا نکند تحولی امکان پذیر نیست.
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس به مناسبت هفته معلم در بیانیه ای اظهار کرد:
فاطمه خرمی:
بسم الله الرحمن الرحیم
《کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولًا مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُعَلِّمُکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ》
آموزش و پرورش یک مرکز اساسی و مهم است و میتواند به عنوان موتور پیشران پیشرفت کشور نقش ایفا کند. آموزش و پرورش امید را همچون خونی تازه در شریان های اصلی کشور و جایجای این کشور پهناور تزریق می کند. آموزش و پرورش ۱۲ سال فرصت امانتداری از آینده سازان این کشور را دارا است و دشمن نیز با علم به این موضوع که پیشرفت کشور در گرو نظام تعلیم و تربیت است ،دست به تهاجم فرهنگی برعلیه فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی زده است. طبق بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) ،در این عرصه عظیم و گسترده ،جنگی برپاست ؛ جنگی که در خط مقدم آن معلمان، این سرزمین مجاهدت می کنند. در این جنگ پشتیبانی از خط مقدم اهمیت بسزایی دارد و ضرورت دارد که سایر ارگانها و مجموعه ها در نظام مقدس جمهوری اسلامی، همچون رزمندگان این عرصه یعنی معلمان ،این جنگ را جدی گرفته و این سازمان عریض و طویل را حمایت کنند چرا که معلمان افسران سپاه پیشرفت کشورند .
مسئله نیروی انسانی آموزش و پرورش یعنی تربیت معلم، امروز از مهمترین چالش ها به حساب می آید و دانشگاه فرهنگیان مهمترین مبدا ورودی و گزینشی آموزش و پرورش می باشد و از دیدگاه رهبری نقطه ثقل نظام آموزش و پرورش است و باید برای رشد کمی و کیفی آن متناسب با معیارهای متعالی لازم برای معلم سرمایه گذاری کرد. امروز این دانشگاه در هر سه راس مثلث خوابگاه ،سلف و آموزش دچار مشکلات عدیده ای است و نیازمند نگاه ویژه مسئولان امر می باشد زیرا در این دانشگاه شخصیت معلم ساخته می شود .
شخصیت، هویت و جایگاهی که از دیدگاه رهبری ،پایه ریز تمدن نوین اسلامی است و هویت سازی می کند. ارزش و منزلت معلم نیز به خاطر همین هویت معلمی اوست .امروزه برخی جریانات و افراد سعی در خدشه دارکردن منزلت معلمی دارند ؛ منزلت و جایگاهی که همتراز با رسالت همه انبیا از آدم تاخاتم است .شهیدان بهشتی، رجایی ،مطهری، باهنر و بسیاری دیگر، همه معلم بودند و الگوی بزرگی برای معلمان این سرزمین می باشند که باید ویژگی های آنها در معلمان این مرز و بوم نهادینه شود .
یکی از مسائلی که امروزه معلمان با آن دست و پنجه نرم میکنند مسئله معیشت آنهاست و زمانی که معلم هنوز دغدغه مخارج زندگی شخصی اش را داشته باشد، چگونه باید از او انتظار کار آموزشی و تربیتی داشت ؟چرا برای افزایش چند درصدی حقوق معلمان، این مسئله را اینقدر بوق و کرنا می کنند و بمباران خبری به راه می اندازند؟ چرا باید این قدر منزلت و جایگاه معلم مورد انتقاد و هجمه قرار بگیرد؟ فرهنگیان نیز همچون سایر کارکنان دولت، درخواست اصلاح نظام پرداخت و رعایت عدالت را از مسئولان درخواست می کنند.
در پایان نیز از مسئولان ادارات آموزش و پرورش در این شهرستنان و دیگر شهرستانها درخواست تحقق امری را داریم که از تاریخ ابلاغ آن از سوی حضرت امام خامنه ای(مد ظله العالی) سال ها می گذرد اما هنوز برخی از کارگزاران امور فرهنگی آن را مطالعه هم نکرده اند ! سند تحولی که اگر به ساحت های ششگانه آن توجه شود ،دیگر شاهد تلف شدن استعدادها و سرمایه های کودکان و نوجوانان این مرز و بوم نخواهیم بود .سند تحولی که اگر به مفاد آن توجه شود، جامعه به سمت شکل گیری تمدن اسلامی و حیات طیبه خواهد رفت. و انشاالله جامعه برای تحقق امر ظهور مهیا و آماده خواهد شد .
در مکتب حسینی این است رسم عشاق باید که تربیت کرد یاران مهدوی را
روز معلم بهانه ایست تا به بهای ِ این مسیر، گریزی بزنیم به بهایی که باید برایش داده شود، تا بدانیم که اگر از شهید مطهری، رجایی، باهنر، بهشتی، همت و... یادی می کنیم نه در محدودیت یک روز از تقویم، نه در چارچوب یک کلاس و نه فقط در قامت یک مدرس که به گفته امام، معلم امانت دار نسلی است که تمام مقدرات یک کشور، به آن نسل سپرده می شود.
معلّمین عزیز ما در حقیقت افسران سپاه پیشرفت این کشور و پایهریز تمدّن نوین هستند، و دست توانای معلم است که چشم انداز آینده ما را ترسیم می کند.
و از آنجا که دانشجومعلمان، نیروهای جوان و متعهد آموزش و پرورش هستند که تا ۳۰سال آینده کلاس درس یک کشور را به دست دارند،از سرمایه های این نهاد محسوب می شوند که بنا به فرموده رهبر کبیر انقلاب:
مسئولان، باید اهمّیّت و منزلت معلم را درک کنند. بنده بارها گفتهام، آموزشوپرورش و هزینه کردن برای معلّم، سرمایهگذاری است!
با توجه به اینکه رسالت دانشجو ، همواره تلاشی مضاعف برای مطالبه و پیگیری مسائل اطراف و بیان راهکاری هایی جهت پیشرفت و ترقی و رشد بوده است ، بر آن شدیم تا برخی از مسائل و مطالبات را بیان کنیم و با دیده ای امیدوار به همراهی جامعه و توجه مسئولان در جهت رفع آن ها باشیم.
به راستی سخن از آموزش و پرورش که می شود افکار به چه سمتی سوق پیدا می کند؟
معلم؟
کدام معلم؟
معلمی که فقط در چارچوب کلاس و نیروی کار دیده شود؟!
که توسعه تربیتی سالهاست که پیش مرگ توسعه اقتصادی شده …
یا آن نیروی فکری که فعالیت تربیتی، آموزشی و اجتماعی را برعهده دارد و سند تحول از آن سخن به میان آورده است؟
به راستی که حلقه گمشده این روزهای دستگاه تعلیم و تربیت کشور چیست؟
آیا چیزی جز شان و منزلت معلم است؟
در فصل اول سند تحول بنیادین با عنوان" بیانیه ارزش ها"، گزاره۱۲، تاکید بر این موضوع دارد که به منزلت علم نافع، هدایتگر و توانمندسازِ معلم و مقام و جایگاه معلم باید بیشتر توجه شود.
دانش آموزان در اینده ای نه چندان دور علم داران کشور خواهند بود؛ آیا تربیت آنان برای افزایش شان و منزلت معلم کافی نیست؟
عبارتِ " جا دارد انسان لباس تنش را هم بفروشد و خرج تربیت معلم کند" که شهید رجایی فرمودند، به خوبی و با صراحت اهمیت این موضوع را نشان میدهد.
به تربیتِ معلم اشاره شد؛
تربیت کدام معلم؟
همان افرادی که در پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیلاند و از ابتدا مسیر حرکتشان مشخص و ۴سال در جهت تعلیم و تربیت در حرکتاند و امروز "دانشجو معلم" خوانده میشوند و فردا و فرداهایی به درازای ۳۰ سال، آینده کشور در کلاس هایشان رقم میخورد!!
رهبری صراحتا اعلام می دارد که در مورد این دانشگاه کوتاهی شده، این دانشگاه، هم از لحاظ نیروی انسانی -معلّم، استاد- دچار کمبود است، هم از لحاظ بودجه دچار کمبود است، [هم] از لحاظ فضای آموزشی دچار کمبود است.
مگر هنوز باورمان نشده که مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشور، دانشگاه فرهنگیان است؟ که این مطالبات جدی همچنان زمین مانده!؟
و اما نظام پرداخت معلمان، که مدت هاست پای به پای لایحه رتبه بندی، سطح وسیعی از آموزش و پرورش را در برگرفته است درصورتی که بین اصلاح نظام پرداخت تا حقیقت رتبه بندی تفاوت فاحشی است،
و تخصص افراد نامتخصص این است که به این نگرش جامعه دامن زده و رسالت معلمی را تا این حد سطحی و محدود جلوه دهند.
اما مطالبه ی به حق معلمی شان بالاتری دارد، آنها مطالبه ی اصلاح نظام پرداخت که یکی از گام های اساسی رشد کشور و جامعه است را دارند، که اتفاقا تا جهت گیری تعلیم و تربیتمان به سمت تربیت عدالت پرور، عدالت خواه و عدالت ساز سوق پیدا نکند تحولی امکان پذیر نیست،
ما دانشجو معلمان بسیجی با تاسی از شهیدانی چون رجایی، مطالبه گری و حل مسائل جامعه را که آموزش و پرورش نقش خطیری در آن دارد، جزء لاینفک هویت خود میدانیم و لحظهای از مطالبه ریز و کلان خود دست نمی کشیم. به عنایت پرودگار در حد توان خود از رسالت نقش آفرینی خویش نیز فروگذار نبوده و در صحنه های مختلف اثرگذاری خود را ثابت کردهایم،
(جهاد تربیتی)
و در اخر ما از مسئولین انقلابی و ارزشی بخصوص مسئولین این شهرستان انتظار داریم که با علم بر ضرورتها و اهمیتها، مرکز دانشگاه فرهنگیان واقع در این شهرستان را به حد لایق خود از لحاظ موقعیتی و امکاناتی برسانند، ضمن ارزشمند دانستن کنش دانشجو معلمان، راه را برایشان چه در نقش آفرینی های خرد و چه در مطالبه گری های کلان باز کنند. باشد که گامی باشد برای حل بیشتر مسائل جدی و تحقق تحول بنیادین...