رویکردهای تحول گرا و تحول آفرین، انتظاری که از دولت می رود
با روی کار آمدن دولت سیزدهم انتظار مردم بر این بود که چالش های بسیار کشور در مسائل گوناگون برطرف گردد و تغییر و تحولات قابل توجهی در حوزه های مختلف حکمرانی ایجاد شود.در این میان آموزش و پرورش، بیت الغزل مسائل پس از انقلاب اسلامی نیز همواره با چالش های عظیمی در حوزه تحول بنیادین مواجه بوده است و از دولت جدید انتظار رویکردهای تحول گرا و تحول آفرین می رفت.
محمد رمضانی، معاون گفتمانسازی و مطالبهگری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه مرداد ماه سال ۱۴۰۰ موعد رخدادی امیدبخش در کشور بود اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم انتظار مردم بر این بود که چالشهای بسیار کشور در مسائل گوناگون برطرف گردد و تغییر و تحولات قابل توجهی در حوزه های مختلف حکمرانی ایجاد شود.
وی افزود: در این میان آموزش و پرورش، بیتالغزل مسائل پس از انقلاب اسلامی نیز همواره با چالشهای عظیمی در حوزه تحول بنیادین مواجه بوده است و از دولت جدید انتظار رویکردهای تحولگرا و تحولآفرین میرفت.
انتخاب نیروهای انقلابی و جوان نقاط قوت عملکردی دولت
معاون گفتمانسازی و مطالبهگری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یکی از نقاط قوت عملکردی دولت در حوزه آموزش و پرورش را انتخاب نیروهای انقلابی و جوان برای حوزه ستادی وزارتخانه از سوی وزیر آموزش و پرورش دانست و گفت: علیرغم فشار برخی نمایندگان مجلس و جریانهای تصدیگر در آموزشوپرورش، استفاده از نیروهای جوان، باانگیزه و متخصص، گرچه متأسفانه تعداد آنها محدود است، اما میتواند زمینه سازی تحول بنیادین در آموزش و پرورش را رقم زنند.
آزادسازی مجموعههای ورزشی و آموزشی به نفع خانوادهها
بهبود وضعیت بیمه معلمان دیگر اقدامات شاخص دولت
رمضانی در ادامه از آزادسازی مجموعههای ورزشی و آموزشی وزارت آموزش و پرورش برای استفاده دانشآموزان و خانوادهها و شکلگیری قرارگاه اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، خودکفایی کشور در تولید کاغذ کتاب های درسی، پیشروی دولت در اجرای رتبه بندی معلمان، بهبود وضعیت بیمه معلمان، اجرای طرح شهید سلیمانی مبنی بر افزایش زیرساختهای تربیت بدنی شهرستانها برای دانشآموزان به عنوان اقدامات مثبت در آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: نگاه ریاست جمهور به مسئله تعلیم و تربیت به عنوان یک مسئله اولویت دار در کشور نیز مقوله حائز اهمیتی است. بیان مواضع و دیدگاههای عالمانه، حضور در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش و برگزاری جلسات متعدد با اهالی تعلیم و تربیت به نسبت دولت گذشته، مثبت و امیدبخش است.
خصوصی سازی مدارس در تضاد با مردمی سازی آموزش است
وی در بخش دوم سخنانش به نقاط ضعف و چالشهای موجود در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: چالش اول، فهم ضعیف از رویکرد اصلی مردمیسازی، در حوزه آموزش و پرورش است. متاسفانه به همین علت شاهد رویکردهایی در جهت افزایش خصوصیسازی مدارس و در تضاد با حقیقیت مردمیسازی و مشارکت مردم در فرآیند تعلیم و تربیت هستیم.
معاون گفتمانسازی و مطالبهگری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان افزود: چالش دوم آموزش و پرورش که چالش دیرینه این حوزه به حساب می آید، عدم ورود جدی و قابل توجه سایر ارکان دولت به ویژه نهادهای فرهنگی و تربیتی به فرآیند تعلیم و تربیت رسمی و عمومی است. کم بودن ارتباط و همکاری سایر نهادها و ارگانها با آموزش و پرورش هم موجب کاهش کارآیی این نهاد در فرآیند تعلیم و تربیت مردم خواهد شد و هم ظرفیت پشتیبانی از این نهاد مهم را تقلیل خواهد داد.
ضعف و بی برنامگی معاونت توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش
رمضانی همچنین به وجود اختلافاتی مبنی بر نگاه به مسئله تحول در آموزشوپرورش اشاره و عنوان کرد: مادامی که سیاستگذاران و بدنه آموزش و پرورش به فهم مشترکی در مسئله تحول نرسند، اقدام در جهت تحول بنیادین، سخت و مشکل خواهد شد. با این حال اما مهمترین و بزرگترین چالش و ضعف این روزهای آموزش و پرورش، ضعف و بی برنامگی معاونت توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: توجه و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی بایستی اتمام حجتی جهت سیاست های جذب معلم در دولت سیزدهم باشد. عدم وجود داده های آماری دقیق، عدم وجود راهکارهای مشخص در جهت بحران تامین معلم، افزایش قابل توجه جذب از طریق آزمون استخدامی و... دلایلی بر این ادعا است.
معاون گفتمانسازی و مطالبهگری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در خاتمه پیشنهاد و ابراز امیدواری کرد که دولت سیزدهم بتواند با تصمیمات جدی و اعمال مجاهدانه، تحول بنیادین در عرصه آموزش و پرورش را ریلگذاری و تسهیلگری کند.
به گزارش ایسنا، در یک بررسی اجمالی میتوان نقاط قوت، نقاط ضعف و پیشنهادات کارشناسان حوزه اموزش و پرورش به دولت در راستای بهبود عملکردش در حوزه آموزش و پرورش را اینگونه تقسیم بندی کرد:
نقاط قوت:
۱- پیگیری تصویب و اجرای قانون نظام رتبهبندی معلمان
۲-افزایش کیفیت نظام آموزش و پرورش در پی ارتقای معلمان به عنوان عناصر اصلی تعلیم و تربیت
۳-زمینهسازی برای همافزایی دستگاههای اجرایی در پیشبرد اهداف آموزشوپرورش
۴-هماهنگی با قوای دیگر و یک دستی قوای سه گانه
۵- آزادسازی مجموعههای ورزشی و آموزشی وزارت آموزش و پرورش برای استفاده دانشآموزان و خانوادهها
۶- بهبود وضعیت بیمه معلمان
۷- نگاه ریاست جمهور به مسئله تعلیم و تربیت به عنوان یک مسئله اولویت دار در کشور
۸-شکلگیری قرارگاه اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
۹- دریافت موافقت برای جذب ۳۰۰ هیئت علمی جدید و تبدیل وضعیت دکتر معلمان
۱۰- اقدام برای ساماندهی مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان و ارائه خدمات به اعضای این صندوق در دوران اشتغال
نقاط ضعف:
۱- برخی انتصابات ضعیف در بین معاونین آموزش و پرورش
۲- عدم شفافیت در صندوق ذخیره فرهنگیان
۳- عدم تسریع در اجرایی سازی سندتحول بنیادین آموزش و پرورش
۴- مداخله در انتصابات ستادی به ویژه مدیران استانی و منطقهای
۵- سهم پایین آموزش و پرورش از سرانه عمومی دولت
۶- ضعف و اطلاعرسانی ضعیف خدمات دولت در آموزش و پرورش
۷- فهم ضعیف دولت از رویکرد اصلی خود یعنی مردمیسازی در حوزه آموزش و پرورش
۸-عدم ورود جدی و قابل توجه سایر ارکان دولت به ویژه نهادهای فرهنگی و تربیتی به فرآیند تعلیم و تربیت رسمی و عمومی
۹- ضعف و بی برنامگی معاونت توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش
۱۰- عدم وجود دادههای آماری دقیق، عدم وجود راهکارهای مشخص در جهت بحران تامین معلم
پیشنهادها:
۱- پیگیری و اهتمام نسبت به ترمیم و اجرای سندتحول بنیادین
۲- رجوع دوباره رئیسی به جمعیت فرهیخته فرهنگیان
۳- استفاده از افراد عملگرا در آموزش و پرورش
۴- توجه به ظرفیت معلمان و کارکنان توانمند آموزش و پرورش
۵- ادامه جوانگرایی و استفاده از جوانان پرانگیزه و جهادی برای حل مشکلات
۶- اتخاذ تصمیمات جدی و اعمال مجاهدانه به جهت ریل گذاری و تسهیل تحول بنیادین در عرصه آموزش و پرورش
۷- تقویت اطلاع رسانی دولت در آموزشو پرورش نیز از دیگر پیشنهادات کارشناسان به دولت به شمار میرود.