کمبود نیروی انسانی، عمیق ترین زخم نهفته آموزش و پرورش
با بازگشایی مدارس و شروع آموزش حضوری زخم های نهفته آموزش و پرورش سر باز کردند عمیق ترین این زخم ها کمبود نیروی انسانی است. در همین حین مسئولینی که باید در طول این تعطیلی و حتی قبل تر برنامه ریزی لازم جهت جبران این مسئله را می کردند، به راه های زودگذری مانند طرح 3+1، جذب معلمان حق التدریس، خرید خدمات و ... روی آوردند.
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان،بسیج دانشگاه فرهنگیان، پردیس امام علی (ع) گیلان در بیانیه ای اظهار کرد:
با بازگشایی مدارس و شروع آموزش حضوری زخم های نهفته آموزش و پرورش سر باز کردند عمیق ترین این زخم ها کمبود نیروی انسانی است. در همین حین مسئولینی که باید در طول این تعطیلی و حتی قبل تر برنامه ریزی لازم جهت جبران این مسئله را می کردند، به راه های زودگذری مانند طرح 3+1، جذب معلمان حق التدریس، خرید خدمات و ... روی آوردند.
هر کدام از این طرحها معایبی دارند اما مسئله ای که قابل توجه است عدم تناسب پخش نیرو با نیاز هر استان است و همین موجب میشود برخی از استان ها مازاد نیرو زیادی داشته باشند که در آینده مشکل جدی است و از طرفی دیگر استفاده زود هنگام از نیرو های ورودی 98 و نبود تجربه و آموزش کافی و فارغ ورود زود هنگام آنها به مدارس موجب ضربه به دانشجویان و همچنین دانش آموزان میشود. لذا از ادارات آموزش پرورش، مخصوصا اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان خواستاریم تا با جمع بندی و ارزیابی ورودی ها و خروجی ها در بیانیه ایی همانند استانهای دیگر مانند ایلام و لرستان که اعلام کردند با توجه به مازاد نیرو نیازی به مدرسه رفتن ورودی های 98 نیست بیان کنند که وضعیت ورودی های 98 چگونه خواهد بود تا دانشجویان از حالت بلاتکلیفی و تشویش به دور باشند.
در ضمن درخواست میشود اطلاعاتی شامل تعداد معلمانی که در ۱۰ سال اینده بازنشسته میشوند به تفکیک جنسیت، مدت خدمت، محلخدمت و... ارائه شود که بتوان زیرساخت مورد نیاز دانشگاه فرهنگیان گیلان را برای یک بازه طولانی مدت برآورد کرد تا با مشکلات کمبود نیرو انسانی، ضعف در زیرساخت دانشگاه فرهنگیان و... روبهرو نشویم و شاهد طرحهایی چون طرح ۱+۳ در دانشگاه تمدن ساز فرهنگیان نباشیم.
من الله توفیق