مرکز بسیج دانشجویی

نامه ی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد به وزیر آموزش و پرورش

سند تحول بنیادین، سندی وزارتخانه ای است و نقش معلم و مدرسه در آن نمایان نیست

جناب آقای وزیر، بحث بعدی در خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این سند و زیرنظام های سراسر اشکالش که گاها ارتباطی باهم ندارند، سندی وزارتخانه ای است و نقش معلم و مدرسه در آن نمایان نیست .آیا برنامه ای برای ورود سند به مدرسه به عنوان محور تحول پیش بینی شده است؟

به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد در نامه ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش‌ بیان کرد:

 

عرض سلام و ادب

آقای وزیر

شما سکان مهمترین، گسترده ترین و با اهمیت ترین وزارتخانه را عهده دار هستید. دستگاهی که نیروی انسانی این مرز و بوم را تربیت می‌کند. دستگاهی که بیت الغزل مسائل بعد از انقلاب است.

در ابتدا خداقوت عرض می‌کنم خدمت شما من باب زحمات و تلاش هایتان در این مدت.

 

جناب آقای وزیر یک سال از مدت حضور شما و دولت انقلابی در وزارت آموزش و پرورش  گذشت اما هنوز آن طور که آقا انتظار دارند پای کار نیستیم. آن طور که مورد انتظار است در جاهای مختلف عمل نکرده ایم .البته همه باید دست به دست هم بدهیم برای کاری بزرگ. هر کسی در حد توانش.

 

در این جا لازم می دانم مواردی را ابتدا به خود و سپس به شما یادآوری نمایم.

پیش از هر نکته ای، ضرورت می دانم بحثم را با دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت و محور کانون تحولات آینده نظام شروع کنم 

آقای دکتر نوری، دانشگاه فرهنگیان به علت ترک فعل مکرر گذشتگان دچار بحران است و ضرورت دارد خیلی بیش از این مورد توجه قرار گیرد.  از جذب و گزینش گرفته تا محتوا و استاد و.... .

 

متاسفانه کمبود ها در دانشگاه فرهنگیان جدی است به نحوی که توسعه کمی و کیفی این دانشگاه که دستور ولی امر مسلمین جهان است زمین مانده است. از لحاظ کمی البته بیشتر ناظر به استان خودمان عرض می کنم، باید تدابیر جدی ای اندیشه شود که فضاهایی به دانشگاه فرهنگیان اختصاص پیدا کند. به خصوص در پردیس خواهران تغییر مکان و تجهیز آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است‌.

 

در رابطه با توسعه کیفی دانشگاه، باید تجدید نظر هایی در جذب و گزینش اتخاذ شود که متاسفانه بعضاً این چنین تلقی نشود که مصاحبه این دانشگاه  سوری و نمایشی است و گزینش یا مصاحبه تاثیری در پذیرش دانشجو نداشته و کنکور تنها ملاک است.

 

البته از سویی عدم بروزرسانی محتوای دانشگاه، ناکارآمد بودن سرفصل ها و عدم تناسب با نیاز روز معلم ، عدم آمادگی و تخصص بسیاری از اساتید برای تربیت معلم موارد دیگری است که به طور جد باید برای آن ها اندیشه و تدبیر شود.

یک نکته دیگر که به نظرم قابل اهمیت است، مسأله مهم تربیت و فعالیت های فرهنگی در دانشگاه است. فعالیت های فرهنگی و توجه به آن ها واقعآ کمرنگ شده است. البته در استان یزد نسبت به کشور رتبه‌های خوبی کسب شده است، اما این کافی نیست. این اتفاقات که گاها نمایشی است و عمق ندارد در بین دانشجویان و کف دانشگاه نمودی ندارد.

 

آقای وزیر اعتراضات دیگر دانشگاه ها در ایام دیگران را به دانشگاه حساس کرد اما  حال دانشگاه فرهنگیان از دیگر دانشگاه ها بهتر نیست، آرامش موجود در دانشگاه در این چند ماه نه یک نقطه مثبت بلکه زنگ خطر است. بسیاری از دانشجویانی که با تفکر دیگری پرورش می‌یابند و اما حس و حال فعالیت ندارند، بعضاً شاید دغدغه نداشته باشند و به سبب آینده کاری دم نمی زنند. بنظر  باید برای این جریان فکری جدی صورت پذیرد. البته بحث کارپوشه فرهنگی و شش مهارت اجباری  مطرح شده است اما به نظر می رسد نارکارآمد خواهد بود.  همانطور که شما می دانید کار فرهنگی ظرافت و پیچیدگی دارد باید بر دل بنشیند ، این اجبار  در فعالیت فرهنگی بنظر می رسد آسیب های جدی را در آینده در پیش خواهد داشت.

 

البته لازم است این را هم بیان کنم  که متاسفانه رفتار برخی از مسولین به گونه ای است که ذوق فرهنگی و علاقه و انگیزه دانشجویان را نابود میکند. بنظر می رسد راه اندازی اندیشکده ها و دیگری بیش از بیش دانشجویان با ماموریت آینده آنها میتواند جریان دانشجویی را زنده و آن ها از عناصر غر زن به عناصر مسیولیت پذیر تبدیل کند.

 

جناب آقای وزیر، بحث بعدی در خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این سند و زیرنظام های سراسر اشکالش که گاها ارتباطی باهم ندارند، سندی وزارتخانه ای است و نقش معلم و مدرسه در آن نمایان نیست. آیا برنامه ای برای ورود سند به مدرسه به عنوان محور تحول پیش بینی شده است ؟ نیک می دانیم تا ما معلمان توجیه نشویم و فهم تحولی به خود نگیریم، هرگز به صورت ستادی نمی‌توانیم به تحول برسیم. چون مجریان آن معلمان و مدیران مدارس هستند.

 

آقای نوری در این رابطه یک سؤال و یک مطالبه دارم، شورای عالی آموزش و پرورش چه می‌کند ؟ چرا هنوز عاملان تدوین سند ملی آموزش ۲۰۳۰ در مسند سیاستگذاری آموزش و پرورش اند؟ بنظرتان با حضور این آقایان تکلیف آقا مبنی بر بروزآوری سند تحول و تدوین شاخص ها انجام می شود  ؟

 

یک سال از دولت می گذرد اما مسببان وضع موجود بجای حضور در دادگاه و پاسخگویی عملکرد خود در تضعیف دانشگاه فرهنگیان و ... در صدر جلسات می نشینند. چرا مانند دیگر بخش های وزراتخانه که با حضور جوانان فرهیخته اتفاقات خوبی شکل گرفت و امید ها زنده شد، پای جوانان را در این شورا باز نمی‌کنید؟

 

موضوع بعدی بنده در مورد معاونت پرورشی است. ما کلمه آموزش و پرورش را باهم داریم. ما تعلیم و تربیت را با هم میخواهیم.

 آقای دکتر واقعا در این زمینه چه کنشی داشته ایم؟؟چه اتفاقی رقم زده ایم؟؟ رکود بیش از حد موجود در جریان پرورشی به خصوص در جریان اتفاقات اخیر اذیت کننده است. این معاونت به معاونت جشنواره و نمایش بدل شده است. واقعا در پرورشی به شدت بیشتر از این باید سرمایه گذاری کنیم و به ظرفیت های فعال بها بدهیم. البته در شهر خودمان افراد و مدارسی داریم که واقعاً در این زمینه عالی عمل کرده اند. ولی شاید تحت عنوان الگو برای الگو برداری بقیه معرفی نشده اند.خیلی بیشتر حواسمان به پرورشی باشد. شاید لازم باشد گردان واکنش سریع در مقابل تهاجم دشمن فراهم کنیم.

 

آقای دکتر مورد بعدی ناظر بر ماده 28 هست، که چه بگویم؟؟؟ از دیر اعلام شدن فراخوان  تا آموزش های به شدت ضعیف در حد یک هفته ای. آیا واقعا برای معلم شدن، برای 30 سال تدریس برای تربیت نسل آینده، این چنین جذبی قابل قبول است !!؟؟خیلی بیشتر باید دقت کنیم که با چه هزینه‌هایی می‌خواهیم جبران‌ کمبود نیروی انسانی رو داشته باشیم. انتظار داریم شما شخصا این موضوع را مدیریت کنید. بحران سال آینده نیاز به تدبیر جدی دارد اگر نه آینده را خواهیم باخت.

 

مسأله دیگر  که باید به آن توجه کنیم، رتبه بندی معلمان است. قطعا دولت و وزارت آموزش و پرورش کار بزرگی کرد و بخشی از فاصله حقوقی میان معلم و کارمندان دولت را مرتفع کرد اما  آیا واقعاً این رتبه بندی همان سنجش صلاحیت معلم به معنای واقعی کلمه بود ؟؟بنظر می رسد در این حوزه تدبیر جدی لازم است. البته  از حدود یک سال و نیم پیش، روی این موضوع کار کردیم و هم به نقشه راهی در خصوص صلاحیت سنجی معلمان از شروع دانشگاه فرهنگیان رسیده ایم که در صورت صلاحدید تقدیم خواهد شد.

 

در پایان ما دانشجو معلمان اینده این کشور از شما و از دولت آقای رییسی انتظارات ویژه ای داریم و به همین سبب ذکر این نکات و یادآوری آرمان ها را لازم می دانیم اما  از سویی آماده هر گونه کمک به شما  و دانشگاه در راستای تحقق انتظارات حضرت آقا هستیم ، انشالله که ایشان در اردیبهشت ماه سال آتی از عملکرد آموزش و پرورش اظهار رضایت کنند و لبخندی بر لبان ایشان بنشیند.

 

وسلام علیکم و رحمت الله و برکاه