انفعال دانشجو ،انجماد جامعه
به همان اندازه که ورود به موقع دانشجویان در عرصه های مختلف و حفظ روحیه امیدوار و شکست ناپذیری خود می تواند تاثیر مثبتی بر اوضاع کنونی کشور داشته باشد، انفعال و یأس آن ها نیز می تواند تبعات جبران ناپذیری برای کشور داشته باشد.
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، محمد مهدی کرمعلی، دانشجوی دانشگاه فرهنگیان ،پردیس شهید مفتح تهران در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بعثنا به ارائه موارد زیر پرداخت:
رو معرفی بفرمایید، در چه رشتهای تحصیل میکنید و در کدام دانشگاه؟
بنده محمدمهدی کرمعلی ، دانشجوی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مفتح استان تهران در رشته الهیات هستم.
بهنظر شما دانشجو با اعضای دیگر جامعه چه تفاوتی دارد؟
از نظر بنده جوانان از مهمترین و تاثیرگذارترین اقشار جامعه هستند که در میان جوانان، فعالترین و محوریترین نقش را دانشجویان بازی می کنند.
در این مورد، مقام معظم رهبری نیز بارها و بارها، به طور مکرر به دانشجویان متذکر شدند که دانشجو، عنصر تصمیم ساز یک جامعه است وآینده یک کشور متکی بر همت و امید و انگیزه دانشجویان خود است؛ چرا که آن ها هستند که با بصیرت و آگاهی و دانش روز افزون خود، می توانند برای مشکلات داخلی راه حلی پیدا کنند و سنگر ایستادگی در مقابل زیادخواهان و فرصت طلبان و... را تقویت و نیز اداره کشور را به دست بگیرند.
من بر این باورم که این تفاوت دانشجو با اعضای دیگر جامعه را می توان به عنوان یک فکت و حقیقت در تمامی تمدن های جهان پذیرفت. زیرا اندیشمندان مشهور غربی و شرقی نظریاتی دارند که براین دیدگاه، صحّه میگذارند.
به عنوان مثال ساموئل هانتینگتون، متخصص علوم سیاسی آمریکایی در تفهیم چگونگی تغییرات اجتماعی میگوید: «سرچشمهی اصلی مخالفت با حکومت را باید در این طبقه بازجست. نخستین عناصری که از این طبقه در صحنهی اجتماعی ظاهر میشوند، روشنفکرانیاند که فعالتر و انقلابیتر از کارکنان دولت، افسران ارتش، معلمان، وکیلان، مهندسان، تکنیسینها و کارفرمایان و مدیرانیاند که بهتدریج ظاهر میشوند. به همین دلیل،دانشجویان منسجمترین، کارآمدترین و پرتحرکترین انقلابیان در میان روشنفکراناند. آنها هستهی اصلی و مرکزی مبارزات انقلابی در جوامع در حال توسعه را تشکیل میدهند. روشنفکران جوان و دانشجویان، مهمترین نیرو برای ایجاد تغییرات بنیادیاند.»
چه مقدار از مشکلات حالِحاضر کشور تقصیر دانشجوهاست؟
از آنجا که ما در کشور، مشکل لاینحل نداریم و از طرفی هم نمی توان منکر ظرفیت و پتانسیل بالای دانشجویان در خلق راه حل های نو برای رفع موانع و پیشرفت روز افزون کشور شد، می توان نتیجه گرفت که اگر رفع مشکلات فعلی کشورمان در تمامی عرصه ها تنها یک راه داشته باشد، آن راه فقط ورود دانشجویان با بصیرت و عالم و نصیحت پذیر کشورمان است.
این که عرض کردم دانشجویان نصیحت پذیر، بدین معناست که اگر دانشجوی ما حقیقتا با بصیرت و عالم باشد، یکی لوازم خلق یک راه حل را استفاده از تجربیات دانشجویان بازنشسته این کشور میداند.
بنابراین به همان اندازه که ورود به موقع دانشجویان در عرصههای مختلف و حفظ روحیه امیدوار و شکستناپذیری خود میتواند تاثیر مثبتی بر اوضاع کنونی کشور داشته باشد، انفعال و یأس آنها نیز میتواند تبعات جبران ناپذیری برای کشور داشته باشد.
شهید بهشتی میفرمایند دانشجو موذن جامعه است، چقدر به این جمله باور دارید؟ موذن جامعه چه وظیفهای دارد؟
تحلیل بنده از این فرمایش شهید بهشتی بدین شکل است که موذن بودن را نماد از یک حرکت هوشیار کنندهٔ و آگاه کنندهای میدانم که با یک وحدت و انسجام همراه است.
لذا این جمله که دانشجو موذن جامعه است، از نظر بنده بدین معناست که جامعه دانشجویی و تشکل های دانشجویی باید با بصیرت و آگاهی روز افزونی که در تمامی عرصه ها پیدا کرده اند و می کنند، بتوانند این بصیرت و آگاهی را به صورت یک جریانی که متشکل شده از گفتمان سازی و مطالبه گری، در میان مسئولین و توده مردم ایجاد کنند تا هم مسئولین برخی ارزشها و اهداف انقلاب را فراموش نکنند و همچنین مردم با آگاهی و بصیرت تمام در بزنگاه های سرنوشت ساز کشور، به بهترین شکل انتخاب و عمل کنند.
اگر در یک جمله بخواهم کل مطلب را بیان کنم، میگویم این جمله ارتباط مستقیمی با نقش آفرینی دانشجویان و تشکل های دانشجویی تحت عنوان «حلقه های میانی» دارد.