مرکز بسیج دانشجویی

گزینش را دریابید

گزینش در دانشگاه فرهنگیان تاکید بیش از حدی بر فرعیات به جای ضروریات دارد. در فرایند گزینش شاهد توجه به یک سری از سوالات مشخص که به راحتی قابل دسترسی هستند و توجه به جزئیات قابل تغییر در روز مصاحبه مانند پوشش و ظاهر افراد و عدم جلو بردن فرایند گزینش با توجه به رشته فرد متقاضی هستیم.

 

به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، نوید خزایی ،معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری زاهدان در یادداشتی بیان کرد:

 

ضرورت امر گزینش در صیانت از ارزش های دین اسلام و آرمان های والای انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست چه بسا که مقام معظم رهبری در امر ضرورت و اهمیت گزینش، موضوع گزینش نیروی انسانی دستگاه ها را مثل آب خوردن، لازم و واجب می دانند. همچنین در بند سوم سیاست های کلی نظام اداری ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری در سال 1389  به "بهبود معیارها و روز آمدی روشهای گزینش منابع انسانی به منظور جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ نظریها و نگرشهای سلیقه ای و غیر حرفه ای" تاکید موکد میگردد.
اما بحث در رابطه با فرایند مصاحبه و گزینش معلمان همیشه مسئله متفاوت و متمایز است.
همانطور که در سال های اخیر شاهد فدا کردن کیفیت بر کمیت بوده ایم، و با توجه به اینکه استخدام هایی که قرار بود معضل کمبود معلم را حل کنند تبدیل به دلیل کیفیت پایین برخی از ورودی های جدید دانشگاه فرهنگیان شده اند و حتی بعضی از این افراد که گاها به هنجارهای معمول اجتماع و معلمی پایبند نبوده و نیستند
ریشه آسیب از آنجایی شروع میشود که گزینش در دانشگاه فرهنگیان  تاکید بیش از حدی بر فرعیات به جای ضروریات دارد.
 در فرایند گزینش شاهد توجه به یک سری از سوالات مشخص که به راحتی قابل دسترسی هستند و توجه به جزئیات قابل تغییر در روز مصاحبه مانند پوشش و ظاهر افراد و عدم جلو بردن فرایند‌ گزینش با توجه به رشته فرد متقاضی هستیم. 
از طرفی در رابطه با گزینش گران ، بر همگان واضح است که باید در وهله اول افرادی، صالح، صاحب اخلاق کریمه، متعهد و مطلع به مسائل روز باشند تا در حوزه فعالیت خود موفق باشند. اما متاسفانه در سالهای اخیر شاهد بودیم برخی رفتارهای گزینش‌گران باعث تضییع حقوق افراد شده و بعضاً شاهد "سیطره روابط بر ضوابط" هستیم، و این مسئله شرایط را به گونه‌ای پیش می برد تا کیفیت این امر فرسنگ‌ها با فرمایشات ابلاغ شده مقام معظم رهبری فاصله داشته باشد.
اما برای اصلاح و برون رفت از این وضعیت
باید به جای مصاحبه های عقیدتی و علمی  در یک روز ، گزینش طی چند‌مرحله و به صورت جدی تر در طول دوره دانشجویی صورت بگیرد.
 گزینش گران قراردادی پاره وقت هم جای خود را به افرادی که دارای صاحب صفات مذکور هستند و دارای پیشینه‌ای درخشان میباشند بدهند.
 به طور کلی نظارت همه جانبه و دقیقی بر تمامی مراحل گزینش صورت بگیرد تا گاها شاهد گزینش های سفارشی نباشیم.
امید است که با اصلاح ساختار بتوان معلمان را که به زعم رهبری «افسران سپاه پیشرفت کشور» هستند را به طور اصلح انتخاب کرد تا این نظام آموشی به رسالت همیشگی خود، تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، اندیشمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در این دستگاه رسیدگی کند.