رئیسی در دیدار با فرهنگیان:
دانشگاه فرهنگیان اتاق فکر تحول است
ایجاد تحول از مدرسه آغاز می شود، سخن درست و حکیمانه ای است، لذا تأکید دارم که در تهیه و تنظیم طرح های تحولی در آموزش و پرورش حتماً از نظرات اساتید و دانشجویان این دانشگاه که آینده سازان کشورند به گونه ای استفاده شود که نسبت به این طرح ها بیگانه نباشند.
به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا و به نقل از پانا؛ آئین گرامیداشت مقام معلم باحضور آیت الله رئیسی و مسئولین نظام تعلیم و تربیت کشور در دانشگاه فرهنگیان نسیبه تهران برگزار شد.
تربیت معلم در هر نظام تربیتی، کلیدی ترین مسئله است
در این مراسم رضامراد صحرایی با اشاره به مسئله آموزشوپرورش با موضوع تربیتمعلم گفت: تربیتمعلم در هر نظامی مهم است اما در زمینه تربیتمعلم، غفلت کردیم و بهجای تربیتمعلم از روش تامین معلم استفاده کردیم و این اشتباه راهبردی، آثار خود را بر نظام تعلیم و تربیت گذاشته است. اهتمام ریاست محترم جمهوری بر تربیتمعلم، نشان داده که شما مانند یک کشاورز باتجربه برای مزرعه خود بهترین بذرها را برای کشت سال آینده آماده میکنید.
آغاز شاخصهای ارزیابی سند تحول
وی با اشاره به برخی از مسائل مهمی که نظام تعلیم و تربیت با آن مواجه است، خاطرنشان کرد: تحول در آموزشوپرورش دارای یک صورت و یک سیرت است. ما نتوانستیم از صورت تحول به سمت سیرت آن حرکت کنیم. پس از 10 سال از تصویب سند تحول بنیادین، مقام معظم رهبری از ما نقشه راه و شاخصهای ارزیابی برای اجرای سند تحول میخواهند و این بدان معنا است که در ۱۰ سال گذشته فعالیت زیادی در این حوزه صورت نگرفته است، بنابراین پیش از آغاز سال تحصیلی شاخصهای ارزیابی اجرای سند تحول را ارائه خواهیم داد و با مساعدت ریاست محترم جمهوری این شاخصها را در برنامه توسعه هفتم درج خواهیم کرد.
باید مدیرانی آیندهنگر داشته باشیم
وی با بیان اینکه مدیران را باید به 3 دسته تقسیم کرد، گفت: برخی از مدیران، گذشتهنگر هستند و بهطور مستمر میگویند گذشته بهتر از زمان حال بوده است. این مدیران در گذشته ماندهاند و وجودشان در هر نظامی بهویژه در نظام تعلیم و تربیت کودک، مضر است. گروه دوم، مدیران حالنگر هستند که هیچ تغییری انجام نمیدهند. آنها کارها را بهخوبی و کاملاً شایسته انجام میدهند که این مدیران نیز باعث ایستایی در نظام تعلیم و تربیت میشوند و پویایی لازم را به وجود نمیآورند. دسته سوم، مدیران آیندهنگر هستند و این افراد مدیرانی هستند که نگاه به آینده دارند. این قبیل مدیران میدانند سرمایهگذاری در آموزشوپرورش، مهمترین راه رسیدن به آیندهای درخشان در آموزش و پرورش است.
سرمایه گذاری برای آینده در دانشگاه فرهنگیان
وی تصریح کرد: ما برای امروز کار نمیکنیم بلکه برای آینده سرمایهگذاری میکنیم و در دانشگاه فرهنگیان، آینده ایران ساخته خواهد شد زیرا معلمان که آموزشدهندگان نسل آینده هستند در این دانشگاه تربیت میشوند.
لزوم تحول در نظام آموزشی کشور
در ادامه آیتالله رئیسی اظهار داشت: تحول در نظام آموزشی کشور، نیازمند اتاقهای اندیشهورزی است و در اجرای این تحول دانشگاه فرهنگیان بهترین گزینه و دانشجویان و اساتید آن بهترین مشاوران برای پیشرفت کار در آموزش و پرورش هستند و با تأکید بر اهمیت نقش اساتید و دانشجویان آیندهنگر و آیندهساز در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، افزود: اینکه میگویند ایجاد تحول از مدرسه آغاز میشود، سخن درست و حکیمانهای است، لذا تأکید دارم که در تهیه و تنظیم طرحهای تحولی در آموزش و پرورش حتماً از نظرات اساتید و دانشجویان این دانشگاه که آیندهسازان کشورند به گونهای استفاده شود که نسبت به این طرحها بیگانه نباشند.
توجه به «پرورش» و «آموزش»
رئیسجمهوری خلاقیت ابتکار، مهارتآموزی و مهارتافزایی را از جمله نیازهای ضروری کشور دانست و گفت: در وزارت آموزش و پرورش نیز باید موضوع «پرورش» و «آموزش» به صورت توأمان مورد توجه قرار گیرد.
آیتالله رئیسی با اشاره به اهمیت جایگاه معلم در نظام حکمرانی کشور، اظهار داشت: این معلم است که نیروی مستعده و متعلم را به شکوفایی میرساند و جامعه مبتنی بر علم را پایهگذاری میکند.
جذب نخبگان در دستور کار دانشگاه فرهنگیان
رئیسجمهوری ضرورت جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: این دانشگاه باید دقیقترین جذب، بهترین نگهداری و بالاترین سطح ارتقا در میان دانشگاههای کشور را دارا باشد. مناسبسازی فضای آموزشی در دانشگاه فرهنگیان با استفاده از فضاهای آموزشی بلااستفاده، استفاده از نظر و دیدگاه صاحبنظران در تهیه و تدوین محتواهای آموزشی و درسی، توجه به تأمین خوابگاه متأهلین در دانشگاهها با اولویتدهی به دانشگاه فرهنگیان و پرداخت بدون تأخیر حقوق معلمان حقالتدریس از دیگر تأکیدات رئیسجمهوری در این مراسم بود. آیتالله رئیسی در ادامه تأکید کرد: سند مورد استناد برای آموزش و پرورش و همه حوزههای فرهنگی سند تحول بنیادین است و اگر اسناد دیگری تنظیم میشود باید ذیل این سند تعریف شوند