مرکز بسیج دانشجویی

سخنرانی فرمانده بسیج دانشگاه بیت الهدی آمل در نماز جمعه 1402/2/15

فرهنگ و آینده یک کشور مرهون تلاش های معلمانه انسان هایی است که دلسوزانه در دورترین نقطه روستا که عاری از هرگونه امکاناتی است ،جان پناه فرزندانی هستند که برخی حتی سرپناهی ندارند .این ،نشان از ایثار و فداکاری برای فرزندان این مرز و بوم است تا روحی تازه و سرشار از امید را در آنها بدمد.

بسم الله الرحمن الرحیم

 

سلام و درود می فرستیم بر روان پاک شهدا به ویژه شهید معلم، شهید مرتضی مطهری و همه ی شهدا معلم و دانش اموز 

بنده ،فاطمه خلیلی از بسیج دانشجویی دانشگاه

فرهنگیان مرکز بیت الهدی آمل به مناسبت هفته معلم در خدمت شما هستم. 

 

ما چگونه نسلی میخواهیم؟ ما اول چیزی که لازم است برای دانش آموز خودمان در نظر بگیریم این است که در او هویت مستقل ملی و دینی به وجود بیاوریم .این اولین چیز ،هویت مستقل و با عزت .این سخن مقام معظم رهبری ،نشان از اهمیت مقام تعلیم و تربیت در نگاه ایشان دارد . 

 

در نامگذاری طبقات مختلفی که وظیفه تعلیم و تربیت را بر عهده دارند تنها به یک طبقه ،معلم می گویند .یعنی همان کسانی که رسالت آموزش و پرورش فرزندان ما را از دوره کودکی و تحصیلات ابتدایی تا دوره جوانی و تحصیلات عالی بر عهده می گیرند. 

 

فرهنگ و آینده یک کشور مرهون تلاش های معلمانه انسان هایی است که دلسوزانه در دورترین نقطه روستا که عاری از هرگونه امکاناتی است ،جان پناه فرزندانی هستند که برخی حتی سرپناهی ندارند .این ،نشان از ایثار و فداکاری برای فرزندان این مرز و بوم است تا روحی تازه و سرشار از امید را در آنها بدمد. 

 

به فرمایش رهبر کبیر انقلاب افسران سپاه پیشرفت کشور و نجات شرایط موجود،معلمان هستند .اما مشکل اینجاست که تفکر حاکم بر اذهان تصمیمگیران کشور از اول انقلاب تا به حال به فرمایش خود رهبری ،نگاهی مصرفی و زیانده به تعلیم و تربیت است

 

 .نگاهی که آموزش و پرورش را به دستگاهی هزینه بر و بدون بازده و معلم را از مقام هدایت و مربیگری به مستخدم دولت و تسهیلگر آموزشی تقلیل داده است .نتیجه ی این نگاه مسموم ارزش قائل نشدن برای فرایند جذب ، گزینش و تربیت معلم است. نتیجه ای که خروجی آن را از طرفی در وضعیت نامطلوب کمی و کیفی در دانشگاه فرهنگیان و جذب حداقلی از این طریق و از طرفی دیگر در جذب بی ضابطه و برف انباری که غالبا ًافراد غیرمتخصص و غیر متعهد را در مدارس شاهد هستیم. 

 

همچنین بزرگ ارمان انقلاب اسلامی، برقراری عدالت به دست مستضعفین است که متاسفانه به دست سرمایه داران و بخش خصوص مسیر رسیدن به این هدف چندبرابر طولانی تر شده است.

 

جریان خصوصی سازی که روز به روز بیش از پیش آموزش و پرورش را به سمت کالایی شدن سوق می دهد بهره مندی از امکانات خوب آموزشی و تضمین قبولی در کنکور را به رویای قشر متوسط جامعه تبدیل ساخته است. این اتفاق زنگ خطر جدی از برونسپاری تعلیم و تربیت است چرا که در اسلام آموزش وظیفه حاکمیت اسلامی است اما در جامعه امروز ما به خدمتی قابل خرید و فروش بدل شده است. برای تحقق عدالت آموزشی راهی جز کوتاه کردن دست سرمایه داران از تعلیم و تربیت نداریم. 

 

از طرفی ، ما مسئولیت سنگین به اجرا دراوردن سندی را برعهده داریم که به فرمان رهبری بیش از ۱۰ سال است از نگارش آن می گذرد، اما روی زمین مانده. سندی که برای اصلاح نظام آموزش و پرورش تدوین شد تا جریان تعلیم وتربیت کشور را با کنار زدن حاکمیت تفکر مادی و لیبرال به سمت تحقق جامعه ی اسلامی با تمسک به الگوی ایرانی-اسلامی سوق می دهد. با این حال رهبری هر ساله این جمله را بارها تکرار کرده :مسئلهء الان آموزش و پرورش ،مسئلهء این سند تحول است ،که بالاخره بعد از مدت ها با تاخیر تهیه و آماده شد. 

 

البته لازم به ذکر است که باید به این باور برسیم که دستگاه تعلیم و تربیت به تنهایی نمی تواند بار تحول را به دوش بکشد .از رسانه ملی و استانی هم نگذریم که تاکنون جز نمایش اعتراض معلمان از رتبه بندی و معیشت شان هیچ برنامه محتوایی و هدفمندی در زمینه تخصصی تحول در آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت برنامه ای نداشته است.

 

در کنار رسانه ملی ، وزارت فرهنگ و ارشاد ، سازمان تبلیغات اسلامی و مراکز فرهنگی در هر استان و به ویژه استان مازندران بازوی جریان تحول خواهی نو معلمان و دانشجو معلمان بسیجی استان برای برآورده کردن دستور همیشگی رهبری باشند؛ تا دیگر شاهد ابراز نارضایتی رهبری از وضعیت آموزش و پرورش نباشیم. 

ما میتوانیم با کمک شما مردمی که انقلاب اسلامی را رقم زدید و به جمهوری اسلامی عزت دادید ،این بار انقلابی تمدنساز در آموزش و پرورش رقم بزنیم.

 

خداوند بر توفیقات ما و شما بیفزاید و ما را به زمینه سازان ظهور صاحب الزمان صلوات الله علیه قراردهد.

 

با صلوات بر محمد و آل محمد.