عمیق تر شدن بی عدالتی در دستگاه تعلیم و تربیت
اینکه معلمان با استعداد و قوی صرفا در خدمت مدارس تیزهوشان باشد و حتی فرایند جذب آن ها به غیر از دیگر معلمان باشد مستقیما ضربه سنگینی به اندک عدالت آموزشی باقیمانده وارد می کند.
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس، معاونت سیاست ورزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز پیرامون مسائل اخیر دفترچه انتخاب رشته در مورد دانشگاه فرهنگیان و پذیرش معلمان خاص در حیطه مدارس تیزهوشان در بیانیه ای اظهار کرد:
بسم الله الرحمن الرحیم
(باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به گونهای شود که دانشآموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است و خانوادهها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بیپناه میفرستند.)
رهبر معظم انقلاب،۱۱ شهریور ۱۳۹۹
این بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در سال ۹۹ و پیرامون مسئله عدالت آموزشی و افزایش کیفیت مدارس دولتی است.
باوجود درخواستهای فراوان مبنی بر اجرای عدالت آموزشی در همه عرصهها و بصورت کامل ولی متاسفانه امسال شاهد عمیقتر شدن این بی عدالتی در دستگاه تعلیم و تربیت کشور هستیم.
بیعدالتی در عرصههای مختلف نظام آموزشی بین دانشآموزان و مردم امری ناپذیرفتنی بود و امسال میبینیم که حتی این بیعدالتی در بین معلمان نیز در حال ایجاد شدن است.
اینکه معلمان با استعداد و قوی صرفا در خدمت مدارس تیزهوشان باشد و حتی فرایند جذب آنها به غیر از دیگر معلمان باشد مستقیما ضربه سنگینی به اندک عدالت آموزشی باقیمانده وارد میکند. وزارت آموزش و پرورش قبلا با مجوز دادنهای خود به موسسات و بنگاه های کنکوری و همچنین عدم مدیریت فضای آموزشی کشور زمینه بسیاری از بی عدالتی ها را فراهم آورد، با ایجاد انواع اقسام مدارس که صرفا قشرهای خاصی از جامعه امکان ورود به آن را داشتند وضعیت عدالت آموزشی را وخیم تر کرد و اکنون در سال ۱۴۰۲ و پس از تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحکیم عدالت آموزشی و ۲ سال مانده به افق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بازهم شاهد ضربه به عدالت آموزشی هستیم.
چه زمانی قرار است جلوی این بی عدالتیها گرفته شود چه زمانی قرار است تمامی مردم ایران از حق آموزش و پرورش قوی برخوردار باشند چه زمانی قرار است نخبگان واقعی که جان خود را در راه وطن فدا میکنند شناسایی شوند چه زمانی قرار است دهکهای پایین درآمدی هم وارد دانشگاههای برتر کشور شوند و چه زمانی قرار است فکری به حال مدارس دولتی که عمده دانش آموزان کشور در آنها مشغول به تحصیل هستند شود. بیتوجهی به اهداف، راهکارها و بندهای سند تحول بنیادین پس از ۱۲ سال کافی نیست؟ آیا نباید حداقل بعد از ۱۲ سال کمی به این سند توجه شود؟
اینها سوالاتی است که همیشه ذهن دلسوزان این مملکت را به خود مشغول کرده ولی انگار هنوز هم قرار است با وعدههای پوچ جواب آنان داده شود.
معاونت سیاست ورزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز این اقدام را مصداق بارز ایجاد بی عدالتی آموزشی میداند و از دستگاه های مرتبط خواستار توجه جدی به بحث عدالت آموزشی میباشد.
و من الله التوفیق