از فاصله طبقاتی بین مدارس تا فاصله معلمان
. شنیده ها و دیده ها حاکی بر این است که در دانشگاه های فرهنگیان معلمان ویژه برای مدارس سمپاد تربیت شوند . یعنی اینگونه که از همان اول در دفترچه کنکور این خلاقیت عادلانه دارای کد رشته است و همینطور برای معلمان آزمونی برگزار خواهد شد که اگر امتیاز آن آزمون را بدست آورند می توانند در مدارس سمپاد تدریس کنند.
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، آیسودا شفیعی، معاونت سیاست ورزی پردیس علامه طباطبایی ارومیه استان آذربایجانغربی در یادداشتی بیان کرد:
«مدارس استعدادهای درخشان است که خیلی مهم است، نخبهپروری خیلی مهم است، مدارس استعدادهای درخشان نبایست تضعیف بشود، هر چه میتوانید اینها را تقویت کنید و جایگاه کشور در المپیادهای جهانی بایستی حفظ بشود »
- سخنرانی رهبری در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
«مراقب باشیم مدارس دولتی جوری نباشد که دانش آموزی که در مدارس دولتی تحصیل میکند، احساس کند که امکان قبولیاش در کنکور کمتر است؛ یعنی ما سطح مدارس دولتی را، هم از لحاظ آموزش و هم از لحاظ پرورش، جوری بالا بیاوریم که خود آن دانشآموز احساس اعتماد کند، خانواده او هم که میخواهند این فرزند را بفرستند به مدرسه دولتی، احساس نکنند که دارند او را به یک جایی بیپناه میفرستند و رها میکنند؛ باید به مدارس دولتی به معنای واقعی کلمه رسیدگی بشود.»
- سخنرانی رهبری در شهریور ۱۳۹۹
این ها بیانات رهبری در باب مدارس دولتی عادی و مدارس سمپاد هست حال باید دید مسئولین تا چه اندازه به سخنان رهبری توجه کردهاند .
شنیده ها و دیده ها حاکی بر این است که در دانشگاه های فرهنگیان معلمان ویژه برای مدارس سمپاد تربیت شوند . یعنی اینگونه که از همان اول در دفترچه کنکور این خلاقیت عادلانه دارای کد رشته است و همینطور برای معلمان آزمونی برگزار خواهد شد که اگر امتیاز آن آزمون را بدست آورند میتوانند در مدارس سمپاد تدریس کنند.
خیلی هم ایدهی جالبی است اما مسئولین انگار سخنان رهبری را گلچین کرده و تمرکز خود را بر روی مدارس سمپاد گذاشته و عملا مدارس دولتی عادی را رها کردهاند.
آقایان مسئول تربیت چنین معلمانی حتما دارای آموزش ویژه تری هستند ولی چرا باید سایر معلمان از این آموزش های ویژه ناکام بمانند ؟
فاصلهی طبقاتی بین مدارس کم بود حال قرار است این فاصله بین معلمان هم ایجاد شود.
تربیت چنین معلمانی چرا فقط برای مدارس ویژه ؟
مدارس دیگر به چنین معلمانی نیاز ندارند ؟
چند درصد از دهک های پایین در مدارس سمپاد امکان قبولی و تحصیل دارند ؟
اختصاص دادن معلمان ویژه به این مدارس هیچ فرقی با تحصیل در دوران قبل از انقلاب ندارد .
قبل از انقلاب قشر مرفه جامعه از امکانات تحصیلِ مطلوبی برخوردار بودند و حال مسئولین انقلابی ما تصمیم دارند عقب گرد رفته و راه به این سو ببرند . راهی که دقیقا خلاف بیانات رهبری در تاریخ ۱۴۰۲.۲.۱۲ بوده است .
بی عدالتی آنچنان در نظام و تعلیم و تربیت رخنه کرده است که سهم مدارس عادی ما از رتبه های برتر کنکور بسیار ناچیز برعکس سهم مدارس سمپاد که اکثر محصلان آن از دهک های پر درآمد جامعه است بسیار بالا باشد. آیا به این معنا نیست که فرزندان دهک های پایین جامعه به علت بنیه مالی ضعیف نتوانستند آنطور که هست مسیر خود را بشناسند و به استعداد خود پی ببرند. چه دانش آموزانی که باهوش هستند اما بستر مناسب برای پیشرفت و دیده شدن آنها فراهم نشده است و حال مسئولین در عین بی توجهی به این موضوعات قصد دارند فقط روی تربیت به کنار بلکه تعلیم یک قشر جامعه تمرکز کنند و مدارس عادی را فقط به عنوان یک مجموعهی مصرفی تلقی میکنند .
«شأن ، شأن دولتی است نباید در کشور جوری باشد که وقتی گفته میشود "مدرسه دولتی " اولین چیزی که در ذهن انسان نقش میبندد ضعف مدرسه باشد .»
این بیانات رهبری حول محور عدالت آموزشی است اما آقایان مسئول که انگار با عدالت آموزشی سر ناسازگاری دارند تصمیم دارند مدارس عادی را خالی از معلمان با استعداد کنند و حتی باعث تضعیف روحیه معلمان مدارس عادی شوند .
تا کی باید مدارس عادی ما هر روز ضعیف تر از دیروز و مدارس سمپاد هر روز بهتر از دیروز باشد .