یادداشت دانشجویی
نظام دوری خوب یا بد؟!
زندگی دانش آموزان بازیچه ی تجربیات سیستم آموزشی نیست!
الهه ملائی، فعال دانشجویی در رابطه با تقابل نظرات در نظام دوری در حال اجرا در یادداشتی نوشت:
با توجه به اخبار منتشر شده مبنی بر اجرای نظام دوری از مهر ماه میبایست به تقابل نظرات افراد صاحب نظر در خصوص اجرای نظام دوری پرداخت. معصومه نجفی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان داشت که با اجرای نظام دوری معلم میتواند در مدت ۳ سال استعداد و ویژگیهای دانشآموزان را رصد کند و برای اجرای این طرح از معلمان توانمند استفاده خواهد شد. چرا که اگر معلم در اجرای کار ضعیف عمل کند این طرح با آسیبهای بسیاری همراه خواهد بود.
همچنین احمد عابدینی معاون اسبق شورای عالی آموزش و پرورش درباره اجرای نظام دوری عنوان داشت که یکی از راهکارهای خوب سند تحول بنیادین اجرای نظام دوری است که یک معلم در پایههای اول تا سوم همراه دانش آموزان خواهد بود.
در واقع وقتی که یک معلم در نظام دوری به مدت ۳ سال با دانش آموزان همراه باشد شناخت خوبی از آنها مشکلات و مسائل آنها پیدا میکند و در نهایت فرایند یادگیری تسهیل مییابد. اما آن سوی ماجرا حرفهای دیگری به گوش میرسد که حاکی از عدم صلاحیت این دوره است!
نقدهایی با این عنوان که اگر یک دانش آموز نتواند با معلم خود انس بگیرد باید با همین معلم ۳ سال متوالی به کلاس درس برود و زجر بکشد! همچنین وقتی یک معلم به مدت سه سال کلاس واحدی را طی کند،کلاس دیگر برایش جذابیتی ندارد و هم دانش آموز از فضای کلاس دل زده میشود.
ضمناً که این توالی باعث عادت دانش آموز به معلم و عدم برقراری ارتباط صحیح با معلمین در مقاطع بالاتر خواهد شد. در واقع نمیتوان برای امور تربیتی نسخه ی واحد پیچید!
حال باید توجه داشت که در سند تحول بنیادین صراحتاً به نظام دوری اشاره شده است و اگر دغدغه اجرای متون سند تحول وجود دارد سیستم آموزشی باید به این نظام دست دوستی دراز کند اما به شرط فراهم بودن شرایط که یکی از آنها توانایی معلم در اجرای این طرح است.
جالب است بدانید کشور فنلاند که یکی از بهترین سیستمهای آموزشی را دارد در این امر موفقیتهای سرشاری را کسب کرده است از همین نظام دوری استفاده میکند.
این چه کنم چه کنمهای آموزش و پرورش،نقدها و امتیازاتی که به این نظام وارد شده، ایجاب میکند که افراد صاحب نظر و مسئولین دغدغه مند نسبت به این موضوع اهتمام لازم را بورزند و بهترین تصمیمها را در خصوص سیستم آموزشی اتخاذ کنند. چرا که زندگی دانش آموزان بازیچه ی تجربیات سیستم آموزشی نیست!