مرکز بسیج دانشجویی

یادداشت دانشجویی

جریان ناهموار جذب معلم

کمبود معلم خیلی وقت است که در سیستم اموزشی ما ریشه دوانده از همان موقعی که ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان را پایین اوردیم و حتی بعضی از سالها در بعضی استان ها دانشگاه فرهنگیان اصلا دانشجویی جذب نکرده و حالا این ریشه ی مخرب رشد کرده است و خود را این طور با وضع فجیع بار نشان میدهد.

ژیلا پریش، عضو فعال معاونت سیاست ورزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی ارومیه در یادداشتی نوشت:

 

به یک دندان پوسیده و خراب هر چقد مسکن بزنیم باز هم خراب هست اثر مسکن که تمام شود دوباره درد شروع میشود بهتر نیست هر چه سریع تر ریشه‌ای درمانش کرد؟وعده های توخالی تا کی؟ این روزها مشکلات کمبود معلم در گلوگاه نظام آموزش و پرورش ما قرار گرفته است.


این روز ها از هر طرف نگاه میکنیم به هر طریقی معلم جذب میکنند!!کمبود معلم یک اتفاق ناگهانی و بدون برنامه نیست! کمبود معلم خیلی وقت است که در سیستم اموزشی ما ریشه دوانده از همان موقعی که ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان را پایین اوردیم و حتی بعضی از سالها در بعضی استان ها دانشگاه فرهنگیان اصلا دانشجویی جذب نکرده و حالا این ریشه‌ی مخرب رشد کرده است و خود را این طور با وضع فجیع بار نشان میدهد. حالا مسئولین به جای حل کردن ریشه‌ای مشکل میایند به صورت موقت آن را حل میکنند. جذب کاردانی !!!!


در دفترچه کنکور امسال ، آموزش و پرورش دانشجویانی را جذب میکنند که به جای ۴ سال تحصیل فقط ۲ سال در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنند تا کمبود معلم برای سال های آینده رفع شود و با گذراندن ۲ سال از دانشگاه آنها را وارد مدارس ابتدایی کند که ناگفته نماند با این روش هم کمبود معلم به صورت موقت حل میشود هم در هزینه و زمان صرفه جویی میشود ولی به چه قیمت ؟؟؟مقطع ابتدایی یکی از حساس ترین و اساسی ترین مقاطع است و آموزش و پرورش باید باهوش‌ترین معلمان را برای این مقطع در نظر بگیرند اما مسئولین به جای افزایش ظرفیت دانشگاه ها و تربیت بهترین معلمان دست به استخدام کاردانی ها برای آموزگاری زده اند و این یعنی آسیب به نسل نوجوان و جوان آینده.


جذب کاردانی اگر به یک رویه تبدیل شود و بخواهد هر سال تکرار شود و حتی ممکن هست به علت تسریع در زمان و بودجه کمتر در اینده برای رشته های دبیری هم این اتفاق بیفتد نه تنها شأن و منزلت معلمین و دانشگاه فرهنگیان را پایین میاورد بلکه مشکل کمبود معلم را آنطور که هست حل نخواهد کرد.


اگر مسئولین به جای اینکار ها و تغییرات پی در پی بیایند ظرفیت دانشگاه را افزایش دهند روی فضا و امکانات دانشگاه های فرهنگیان کار کنند دیگر نیازی به جذب معلم به هر طریقی نخواهد بود. و در اینده هم ما با مشکل کمبود معلم مواجه نخواهیم شد.


ما باید در نظر داشته باشیم که تربیت صحیح نسل نوجوان و جوان سرمایه گذاری مطمئنی است که هر جامعه در راستای تعالی خود در آینده ای نه چندان دور به آن مبادرت می ورزد.از آنجا که تربیت انسان از اهمیت زیادی برخوردار است یک جامعه برای برنامه‌های بلند مدت نیاز به بررسی آموزش و پرورش ومشکلاتش و رفع آن دارد. و از طرف دیگر موفقیت در مدرسه نه تنها میتواند بر جنبه‌های دیگر زندگی افراد هم تاثیر داشته باشد بلکه موفقیت تک تک افراد جامعه به معنی رستگاری یک جامعه است پس باید برای این کار بهترین و دانا ترین افراد استفاده کرد .