مرکز بسیج دانشجویی

یادداشت دانشجویی

اگر تیزهوشند، چرا نگران باشند؟!

با کدام نظریه عدالت همخوانی دارد که مدارس سمپاد مملکت ۸۰ درصد دانش آموزانش از سه دهک بالای جامعه باشد و سهم سه دهک اول از این مدارس فقط ۵ درصد باشد؟

علی ظهیری، فعال دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان اذربایجان شرقی در رابطه با شیوه جدید پذیرش سمپاد در یادداشتی نوشت:

 

دیشب به‌طور اتفاقی کانال مدارس سمپاد تهران در پیان‌رسان بله را نگاهی می‌انداختم که پیام آخر کانال توجهم را جلب کرد:
"با امضای رئیس جمهور محترم، مصوبه مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص سمپاد ابلاغ شد که در آن تصریح شده که آزمون ششم به هفتم برای پذیرش در یک دوره شش ساله می‌باشد.
️ با این حساب، دیگر دانش آموزان پایه نهم سمپاد، نگرانی جدی برای پذیرش در پایه دهم نخواهند داشت و رعایت حد نصاب نمرات پایان ترم پایه هشتم و نهم کفایت خواهد کرد."


به‌خاطر دارم که سال ۹۴ در مدرسه نمونه‌دولتی دانش‌آموز پایه نهم بودم و آن زمان فضای رقابتی جدی برای قبولی در آزمون تیزهوشان نهم به دهم بین ما وجود داشت. درست همجوار ما مدرسه تیزهوشان راهنمایی قرار داشت و بعضی از معلمین ما مشترک بودند. معلمین بارها به ما گفته بودند که بچه‌های مدرسه بغلی خیلی هم باهوش نیستند و اگر شما خوب تلاش کنید در این آزمون می‌توانید به قبولی در تیزهوشان برسید‌.

 

تلاش امیدوارانه ما ادامه داشت تا اینکه یک خبر همه را شوکه کرد‌. خبر این بود که قرار است نهمی‌های تیزهوشان آزمون ندهند و با شرط معدل به پایه دهم در مدرسه تیزهوشان خواهندرفت. این خبر به این معنی بود که ظرفیت آزمون تیزهوشان برای ما که سمپادی نبودیم تقریبا به یک دهم کاهش یافت! اعتراض و بیانیه‌نویسی هم فایده‌ای نکرد و زمین‌بازی طراحی شد که شدیدا ناعادلانه بود. نتایج آزمون آمد و متاسفانه به جرگه تیزهوش‌ها پیوستم. البته بعد شروع سال تحصیلی متوجه شدم که به قول معلم‌های پارسالمان اکثرا خیلی هم تیزهوش نیستند و فقط مقداری بچه‌مایه‌دار تشریف دارند و سال ششم چند کلاس اضافی در مدارس غیردولتی‌شان دیده‌اند. بر خلاف ما که دولتی خوانده بودیم و فرق سمپاد و نمونه‌دولتی را هم نمی‌فهمیدیم. با برآورد تقریبی که انجام دادم شک نداشتم که اگر آنها هم آزمون می‌دادند حداقل ۴۰ درصدشان نمی‌توانستند در تیزهوشان بمانند!

 

به این توجیهات توجه کنید: رئیس سازمان ملی مدارس استعدادهای درخشان گفته که ما برای تربیت این دانش‌آموزان برنامه ۶ ساله داریم و وقتی که ترکیب اینها عوض می‌شود نمی‌توانیم این برنامه را به‌خوبی اجرا کنیم! یا به نقل از برخی اولیای این دانش‌آموزان گفته‌اند که اگر می‌خواهید برای ورود نهمی‌های سمپادی به دهم آزمون برگزار کنید باید این‌کار را سه سال پیش به آنها می‌گفتید تا با فرض وجود این آزمون نوع درس خواندنشان و آمادگی‌شان بهتر شود! این استدلال‌ها را جز با صفت "مضحک" نمی‌توان توصیف کرد. بدیهی‌ست که دانش‌آموزِ واقعا تیزهوش نگرانی برای برگزاری آزمون ندارد.


البته از رئیس سمپاد یا اولیای این دانش‌آموزان جز این نمی‌شود انتظار داشت و تصمیم آنان کاملا به نفع دانش‌آموزان سمپادیست. ولی دانش‌آموزان عادی چه؟ عدالت آموزشی و فرصت برابر چه؟ این با کدام نظریه عدالت همخوانی دارد که مدارس سمپاد مملکت ۸۰ درصد دانش‌آموزانش از سه دهک بالای جامعه باشد و سهم سه دهک اول از این مدارس فقط ۵ درصد باشد؟
یعنی شما قائل به طبقاتی بودن استعداد هستید؟!


انتظار کنشگری فعال و عدالت‌خواهی از جریان دانشجویی و معلمان آزاده‌ای است که در سنگر تعلیم و تربیت تلاش می‌کنند و برایشان مستضعفین جامعه در اولویت قرار دارد. یا ایهاالذین ءامنوا کونوا قوّامین بالقسط...