مرکز بسیج دانشجویی

گفتگو با کاظم رجبعلی

مکتب سلیمانی

حاج قاسم کسی بود که تهدید دشمن برایش بهترین فرصت بود. ایشان مظهر سوره انشراح است (شرح صدر). سردار سلیمانی معجزه انقلاب بود یعنی اگر بخواهیم از هوش مصنوعی نسخه­ ی انسانِ جمهوری اسلامی را درخواست کنیم به نوعی حاج قاسم را معرفی خواهد کرد، دو ویژگی شاخص از سردار سلیمانی که برای دانش­ آموزان دارای جذابیت است عزم و ادب ایشان است.

به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، بر اساس فرمایش رهبرمعظم انقلاب اسلامی:" شهید حاج قاسم سلیمانی را باید به چشم یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درس­آموزی نگاه کنیم"، این درحالی است که نسل امروز شاید نتواند آن­طور که شایسته است با مکتب حاج قاسم ارتباط برقرار کند و در اینجاست که نقش معلم به عنوان یک هدایت‌کننده و چراغ راه مشخص شود و سوال اینجاست که معلم از چه راهی باید ارتباط میان مکتب عظیم حاج قاسم و چالش‌­های تربیتی را به هم متصل کند؟ از این رو با توجه به فرا رسیدن شهادت سردار سپهد حاج قاسم سلیمانی برآن شدیم که با کاظم رجبعلی عضو هیئت علمی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران گفتگوی کوتاهی داشته باشیم.

 

 مریم بابازاده خبرنگار بعثنا: در شروع گفتگو ابتدا به مسئله آشنایی دانش‌­آموزان با زندگی حاج قاسم بپردازیم اینکه چطور می‌­توانیم ایشان را به نحوه‌­ی درستی با دانش‌­آموز آشنا کنیم تا ارتباط‌­گیری هم به بهترین نحوه حاصل شود؟

استاد رجبعلی: گاهی اوقات انسان­‌های بزرگ دارای جملاتی مختص خود هستند یعنی به وسیله­‌ی آن جملات در ذهن ما حک می­‌شوند و به نوعی(دی ان ای) آن­ها به حساب می‌­آید، "انسان‌­های کم‌همت به اندازه امکانات­شان کار می­کنند این جمله متعلق به شهید تهرانی مقدم است اگر به مفهوم جمله دقت کنیم کاملا بر ساختار ذهنی و شیوه­ی زندگی ایشان پی می­بریم و هرگاه این جمله را بخوانیم متوجه می‌­شویم دی ان ای شهید تهرانی مقدم متعلق به همین جمله است.

 

حاج قاسم کسی بود که تهدید دشمن برایش بهترین فرصت بود ایشان مظهر سوره انشراح است(شرح صدر). سردار سلیمانی معجزه انقلاب بود یعنی اگر بخواهیم از هوش مصنوعی نسخه­‌ی انسانِ جمهوری اسلامی را درخواست کنیم به نوعی حاج قاسم را معرفی خواهد کرد، دو ویژگی شاخص از سردار سلیمانی که برای دانش­‌آموزان دارای جذابیت است عزم و ادب ایشان است.

 

در زمینه علاقه­‌مندسازی و آشنایی با دانش­‌آموزان با توجه به نسل امروز می­توانیم دو دسته تقسیم­‌بندی داشته باشیم ابتدا برای دانش­‌آموزانی که درباره حاج قاسم اطلاعات و علاقه دارند باید به صورت صریح مطالب را بیان کنیم و شفاف باشیم و سعی در برگزاری مراسماتی مانند: یادواره و همایش داشته باشیم و مسئولیت­‌ها را به این گروه بسپاریم زیرا دانش‌­آموزان می‌­­توانند یک لایه از مخاطبان را در جهت همکاری، جذب کنند که هرگز معلم به تنهایی قادر به دعوت آن­ها نخواهد بود.  اما برای دسته دوم کاملا عملکرد خود مربی مورد توجه قرار می­‌گیرد، یعنی اینکه دانش‌­آموز برای صحبت­‌های معلمی که رفتار خوبی با او دارد و با محبت است، احترام قائل می‌­شود حتی اگر با ایشان هم عقیده نباشند.

 

مریم بابازاده خبرنگار بعثنا: به نظر شما فرمی که بتوانیم به طور صحیح سردار سلیمانی را در آن معرفی کرد چه نوع قالبی است؟

استاد رجبعلی: آنچه که این روزها به سوی ضعف گام برمی‌­دارد علاقه به نوشتن و استعداد نگارش در دانش‌­آموزان است، دانش‌‍­آموزان ما اگر بخواهند، بهترین نویسنده هستند و ما به عنوان مربی در زمینه شهادت سردار سلیمانی می­‌توانیم آن­ها را علاقه‌­مند کنیم، یعنی با استفاده از نمایشنامه‌­نویسی، انشا، طراحی دکور و... هم مهارت نگارش را در آن­ها تقویت خواهیم کرد و هم به شیوه­ای خلاق از ذوق آن­ها در زمینه شهادت سردار سلیمانی بهره­‌مند خواهیم شد، علاوه بر این­ها دانش‌­آموزان از زندگی و منش حاج قاسم هم الگو خواهند گرفت. برای بچه‌­های کم سن­‌تر مثل ابتدایی­‌ها هم ایشان را به عنوان فردی که نعمت‌شناس بودند معرفی کنیم یعنی اینگونه توضیح داده شود که حاج قاسم از تمام نعمت‌­های خداوند استفاده کرده­‌اند و شکر­گزار بودند.

 

 در پایان سردار سلیمانی یک سبک زندگی هستند، به عنوان یک معلم همیشه سعی کنیم که در نحوه­‌ی معرفی ایشان به دانش‌­آموزان به بهترین نحو عمل کنیم تا در آینده نسل سلیمانی تداوم داشته باشد.