گفتگو با کاظم رجبعلی
مکتب سلیمانی
حاج قاسم کسی بود که تهدید دشمن برایش بهترین فرصت بود. ایشان مظهر سوره انشراح است (شرح صدر). سردار سلیمانی معجزه انقلاب بود یعنی اگر بخواهیم از هوش مصنوعی نسخه ی انسانِ جمهوری اسلامی را درخواست کنیم به نوعی حاج قاسم را معرفی خواهد کرد، دو ویژگی شاخص از سردار سلیمانی که برای دانش آموزان دارای جذابیت است عزم و ادب ایشان است.
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، بر اساس فرمایش رهبرمعظم انقلاب اسلامی:" شهید حاج قاسم سلیمانی را باید به چشم یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درسآموزی نگاه کنیم"، این درحالی است که نسل امروز شاید نتواند آنطور که شایسته است با مکتب حاج قاسم ارتباط برقرار کند و در اینجاست که نقش معلم به عنوان یک هدایتکننده و چراغ راه مشخص شود و سوال اینجاست که معلم از چه راهی باید ارتباط میان مکتب عظیم حاج قاسم و چالشهای تربیتی را به هم متصل کند؟ از این رو با توجه به فرا رسیدن شهادت سردار سپهد حاج قاسم سلیمانی برآن شدیم که با کاظم رجبعلی عضو هیئت علمی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران گفتگوی کوتاهی داشته باشیم.
مریم بابازاده خبرنگار بعثنا: در شروع گفتگو ابتدا به مسئله آشنایی دانشآموزان با زندگی حاج قاسم بپردازیم اینکه چطور میتوانیم ایشان را به نحوهی درستی با دانشآموز آشنا کنیم تا ارتباطگیری هم به بهترین نحوه حاصل شود؟
استاد رجبعلی: گاهی اوقات انسانهای بزرگ دارای جملاتی مختص خود هستند یعنی به وسیلهی آن جملات در ذهن ما حک میشوند و به نوعی(دی ان ای) آنها به حساب میآید، "انسانهای کمهمت به اندازه امکاناتشان کار میکنند این جمله متعلق به شهید تهرانی مقدم است اگر به مفهوم جمله دقت کنیم کاملا بر ساختار ذهنی و شیوهی زندگی ایشان پی میبریم و هرگاه این جمله را بخوانیم متوجه میشویم دی ان ای شهید تهرانی مقدم متعلق به همین جمله است.
حاج قاسم کسی بود که تهدید دشمن برایش بهترین فرصت بود ایشان مظهر سوره انشراح است(شرح صدر). سردار سلیمانی معجزه انقلاب بود یعنی اگر بخواهیم از هوش مصنوعی نسخهی انسانِ جمهوری اسلامی را درخواست کنیم به نوعی حاج قاسم را معرفی خواهد کرد، دو ویژگی شاخص از سردار سلیمانی که برای دانشآموزان دارای جذابیت است عزم و ادب ایشان است.
در زمینه علاقهمندسازی و آشنایی با دانشآموزان با توجه به نسل امروز میتوانیم دو دسته تقسیمبندی داشته باشیم ابتدا برای دانشآموزانی که درباره حاج قاسم اطلاعات و علاقه دارند باید به صورت صریح مطالب را بیان کنیم و شفاف باشیم و سعی در برگزاری مراسماتی مانند: یادواره و همایش داشته باشیم و مسئولیتها را به این گروه بسپاریم زیرا دانشآموزان میتوانند یک لایه از مخاطبان را در جهت همکاری، جذب کنند که هرگز معلم به تنهایی قادر به دعوت آنها نخواهد بود. اما برای دسته دوم کاملا عملکرد خود مربی مورد توجه قرار میگیرد، یعنی اینکه دانشآموز برای صحبتهای معلمی که رفتار خوبی با او دارد و با محبت است، احترام قائل میشود حتی اگر با ایشان هم عقیده نباشند.
مریم بابازاده خبرنگار بعثنا: به نظر شما فرمی که بتوانیم به طور صحیح سردار سلیمانی را در آن معرفی کرد چه نوع قالبی است؟
استاد رجبعلی: آنچه که این روزها به سوی ضعف گام برمیدارد علاقه به نوشتن و استعداد نگارش در دانشآموزان است، دانشآموزان ما اگر بخواهند، بهترین نویسنده هستند و ما به عنوان مربی در زمینه شهادت سردار سلیمانی میتوانیم آنها را علاقهمند کنیم، یعنی با استفاده از نمایشنامهنویسی، انشا، طراحی دکور و... هم مهارت نگارش را در آنها تقویت خواهیم کرد و هم به شیوهای خلاق از ذوق آنها در زمینه شهادت سردار سلیمانی بهرهمند خواهیم شد، علاوه بر اینها دانشآموزان از زندگی و منش حاج قاسم هم الگو خواهند گرفت. برای بچههای کم سنتر مثل ابتداییها هم ایشان را به عنوان فردی که نعمتشناس بودند معرفی کنیم یعنی اینگونه توضیح داده شود که حاج قاسم از تمام نعمتهای خداوند استفاده کردهاند و شکرگزار بودند.
در پایان سردار سلیمانی یک سبک زندگی هستند، به عنوان یک معلم همیشه سعی کنیم که در نحوهی معرفی ایشان به دانشآموزان به بهترین نحو عمل کنیم تا در آینده نسل سلیمانی تداوم داشته باشد.