نامه جمعی از تشکل های دانشجویی
حذف شرط سنی دانشگاه فرهنگیان موجب نگرانی است
انتظار می رود تا با بررسی موارد مطروحه و در نظر گرفتن مقتضیات نظام آموزش پرورش، پیش از نمود اثرات مخرب این حکم در نظام تعلیم و تربیت اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهید.
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، جمعی از تشکلهای دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در خصوص ابطال شرط سنی در پذیرش دانشگاه فرهنگیان در نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کردند:
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
در جامعهای که بر محور آموزش میچرخد، معلّم مرکز آن دایره و محور آن حرکت است.(مقام معظم رهبری ۱۳۷۱/۰۲/۰۹)
▫️در افق انقلاب اسلامی و اندیشه امامین انقلاب، معلم به عنوان محور حرکت در مسیر تمدن اسلامی، عامل تربیت، زمینه ساز تحقق حیات طیبه و هدایت جامعه به سوی الله است. در بلندمدت، هیچ چیز به اندازه تعلیم و تربیت اهمیت ندارد و نقش معلم و مربی در جامعه ما، نقش طراز اول است. در منظومه فکری مقام معظم رهبری آموزش و پرورش یک اداره معمولی در ردیف سایر ادارات نیست اما گویا قوانین و مجریان آن جهتی خلاف این امر را پیش گرفته اند و قوانین استخدامی آن را همچون سایر ادارات می بینند.
نظر به حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال شرط سنی ثبت نام و پذیرش در دانشگاه فرهنگیان موارد زیر قابل بررسی و تأمل است:
۱_طبق تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته در تأثیر سن بر عملکرد شغلی، بیماری های مختلفی در حدود سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی به انسان روی می آورد و تقریبا از سن ۴۵ سالگی به بعد، به مرور توان ذهنی انسان کم شده و فرد قادر به صرف حداکثر توان خود برای افزایش بازدهی مطلوب از عملکرد خود نیست. این در حالی است، که طبق قانون دیوان عدالت اداری گروهی به تازگی در حدود این سنین وارد به چرخه آموزش و پرورش شده و شروع به کار می کنند.
۲_جذب افراد در سنین پایین تر منجر به حضور معلمان با آشنایی بیشتر با فناوری ها و تکنولوژی های روز در چرخه کار، فاصله سنی کمتر نسبت به دانش آموزان، و به تبع آن شکاف نسلی کمتر در مدارس خواهد شد.
۳_با توجه به اینکه یکی از اهداف دانشگاه فرهنگیان تربیت اخلاقی و حرفه ای متناسب با هویت معلمی است، لکن شاکله وجودی افراد در سنین بالاتر تقریبا شکل گرفته و تغییر آن غیر ممکن یا سخت خواهد بود. سطح دغدغه افراد، فهم و تجربه آن ها متفاوت خواهد بود و جمع این افراد در یک کلاس اختلالات جدی را در روند آموزشی و تربیتی ایجاد خواهد کرد.
۴_موضوع قابل توجه دیگر تعارض شخصیتی و شغلی قبل و بعد استخدام است. ممکن است افراد تا سن چهل سالگی شغل های مختلفی را تجربه کرده باشند که هویت آن ها متأثر از آن شکل گرفته و تعارضات هویتی را ایجاد کند که نمود آن را می توان در تحقیقات صورت گرفته بر نیرو های جذب ماده ۲۸ ملاحضه نمود.
البته با بررسی مفاد قانونی نیز پذیرش افراد تا سن ۴۰ سالگی با ایراداتی مواجه است که عبارتند از:
مطابق بند ز ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی برای انجام فعل استخدامی، منطبق بر آیین نامه های مصوب هیئت وزیران، سقف سنی ۴۰ سال نمی تواند نیاز آموزش و پرورش را تأمین کند.
همچنین براساس ماده ۶ متعهدین خدمت دانشجویان متعهد به خدمت از اغاز تحصیل خود به استخدام ازمایشی وزارت اموزش و پرورش در می ایند و از حقوق فوق العاده شغل مربوط به مدارک تحصیلی لازم جهت ورود به دوره تحصیلی مورد نظر برخوردار میشوند، بند (و) قانون مدیریت خدمات کشوری دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی و یا مدارک همتراز را از شرایط ورود به خدمت میداند، لذا ماده ۶ قانون متعهدین خدمت آموزش و پرورش یریت خدمات کشوری، دستگاه های اجرایی میتوانند در صورتی که قوانین و مقررات قبلی مورد عمل خود، شرایطی علاوه بر شرایط ماده ۴۲ این قانون داشته باشند آن را ملاک عمل قرار دهند .
فلذا انتظار می رود تا با بررسی موارد مطروحه و در نظر گرفتن مقتضیات نظام آموزش پرورش، پیش از نمود اثرات مخرب این حکم در نظام تعلیم و تربیت اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهید.
lجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فرهنگیان یزد
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فرهنگیان کرمان
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد(پردیس شهیدان پاکنژاد)
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زاهدان(پردیس شهید مطهری)
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد(پردیس فاطمه الزهرا(س