یادداشت دانشجویی
تحول عمیق یا فقط اصلاح شیوه پذیرش
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، محمدرضا کیانی معاونت رسانه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی فرخشهر در رابطه با ارتقای نظام تعلیم و تربیت در یادداشتی نوشت:
تحول عمیق یا فقط اصلاح شیوه پذیرش
زمانی که صحبت از اصلاح میشود.فکر ما هم به اصلاح محتوای چارت درسی دانشگاه مرتبط میشود، اما آیا در بین بند های اصلاحی مختلف که تاکید بسیار بر شیوه گزینش و ورود به دانشگاه فرهنگیان دارند بر روند آموزش در دانشگاه هم اثر گذار است! آیا همانطور که محتوای درسی کتاب های ابتدایی نیازمند تغییر میشوند. محتوای ارائه شده در دانشگاه نیازی به تغییر ندارند!
دانشگاه فرهنگیان دانشگاه مسئله محور است و اثر آن بر بخش های مختلف جامعه بر هیچ کسی پوشیده نیست، اما سوالی که میشود این است آیا دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که معلمان آینده این سرزمین هستند، از آموزش های کافی و وافی در حیطه تعلیم و تربیت برخوردار هستند تا بتوانند اثر گذاری موفقی بر جامعه آموزشی هدف خود داشته باشند.
چرا در پی اصلاحات متعدد شیوه گزینش و ورود به دانشگاه به دنبال بالابردن کیفیت محتوای ارائه شده در دانشگاهها نیستیم! کیفیت را فدای کمیت کردهایم و فقط بر یک قسمت از این شیوه دست گذاشتهایم.اهمیت مسئله گزینش و ورود بر کسی پوشیده نیست اما ادامه و حرکت در مسیر هم مهم است، اگر نقطه آغاز درست باشد و مسیر بدون طرح و نقشهای ادامه پیدا کند آیا به هدف نهایی خود میرسد؟
اصلاح و تغییر باید در همه ارکان باشد، همان گونه که در سند تحول بنیادین هم اشاره شده که ارتقای نظام تعلیم و تربیت باید در همه سطوح و همه اشکالش باشد. آیا زمانی که فقط محتوای کتاب های درسی تغییر پیدا میکنند میتوان گفت تحول اتفاق میافتد!اگر معلم که همان دانشجومعلم امروزی ما است دانا، با انگیزه و اهل ابتکار باشد میتواند اثر گذار باشد اما زمانی که او دلسرد ، ناامید و بی انگیزه باشد انتظار تحول نباید داشته باشیم، پس در این نقشه جامع تحولی باید شیوه آموزش و محتوای آموزشی که در اختیار دانشجومعلمان قرار میگیرد، هم مد نظر قرار بدهیم.
فلذا زمانی که مسائل مختلف و آسیب های اجتماعی جدید روز به روز در جامعه به صورت صعودی پیش میروند و مدارس به عنوان اثرگذارترین نقطه تهاجم فرهنگی دشمنان شناخته میشوند، انتظار این است که دانشجومعلم ما به عنوان قشر اثرگذار آشنایی نسبتا کامل و راهکار هایی برای مقابله با این پدیده ها داشته باشد، اما آیا به راستی با توجه به محتوای آموخته شده در دانشگاه فرهنگیان میتواند با این چالشها مقابله کند و راهکار مناسب ارائه دهد و دانش آموز امروزی را که در معرض بمباران اطلاعاتی قرار دارد قانع و تفهیم کند؟
پس باید تحول و نوآوری را در عرصه محتوای در دسترس دانشجومعلمان هم مد نظر قرار بدهیم چرا که نو آوری در هر زمانی نیاز هست، نوآوری فقط محدود به صنعت و کشاورزی نیست بلکه طبق فرمایشات حضرت آقا مخصوص به همه مسائل و حیطه ها هست، به خصوص حیطه تعلیم و تربیت که جوان آینده این سرزمین را رشد و پرورش میدهد، پس آیا این شیوه تقلیدی محض از لحاظ محتوا در دانشگاه فرهنگیان درست است؟ آیا محتوای ما نیاز به اصلاح و تغییر ندارد؟ آیا با توجه به این روندها نیازی به اصلاح چارت ها و برنامه ها و منابع در اختیار دانشجومعلمان نداریم؟ آموزش و پرورش ما نباید وارداتی باشد، باید به فکر اصلاح و تحول آن باشیم. بهتر نیست منابع ما به ویژه در حوزه روانشناسی به جای فلان منابع مشهور غربی، منابع اسلامی و متاثر از فرهنگ ما باشند؟
امید است همانگونه که وزیر محترم و دغدغهمند برای مسئله گزینش و ورود برنامه اصلاحی دارند برای این امر مهم در حیطه آموزشی هم یک برنامه جامع و مدون داشته باشند.
و من الله التوفیق