یادداشت دانشجویی
دانشگاه فرهنگیان یا دانشکاه فرهنگیان
به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، خلیل کاویانی فعال بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی فرخشهر در رابطه با تنوع طلبی در مسیر ورود به دانشگاه فرهنگیان در یادداشتی نوشت:
دانشگاه فرهنگیان یا دانشکاه فرهنگیان
اولین سوالی که ذهن یک دانشجو را مشغول میکند، این است که دانشگاه محل کسب و افزایش علم است نه کاهش آن و گرنه لفظ دانشکاه مناسب تر از دانشگاه است، اما به راستی دانشگاه فرهنگیان یا دانشکاه فرهنگیان!
در یکی از بندهای به اصطلاح ترمیم شده سند تحول بنیادین به شیوه های جبران کمبود معلم اشاره شده که گویا نویسندگان این سند هم معتقد شدهاند که اینجا دانشکاه هست و روز به روز باید اهمیت آن کاهش پیدا کند! لزوم ایجاد فرهنگیان مگر تربیت معلم مطابق با فرهنگ و تمدن ایران اسلامی نیست! پس تنوع طلبی در شیوه جذب معلم دیگر چیست! اینجا دانشگاه هست، درست است که از نظر محتوای ارائه شده و آموزش های لازم به دانشجومعلمان هنوز به تحول لازم نرسیده است، ولی در مسیر تحول قرار دارد و تنها مسیر درستی که آموزش های متناسب برای رسیدن به مقام ارزشمند معلمی را دارد همینجاست.
اگر نویسندگان اندکی به بیانات رهبری رجوع میکردند حتما به جای تنوع طلبی، به تنها مسیر ورود یعنی دانشگاه فرهنگیان فکر میکردند و یک نسخه با رویکرد اصلاحی برای آن میشدند و شاید این دست به قلم شدن آنان در این زمینه موثر تر واقع میشد! بهتر بود به جای ترمیم که گویی بیشتر شبیه تخریب هست به دنبال راهکار برای تغییر رویه کیفی در دانشگاه فرهنگیان میبودند!
لزوم افزایش توانمندی های معلمان، با صرفا چند آموزش آیا انجام میشود! آیا نباید این مشکل از ریشه حل شود، مشکل ما فقط کمیت نیست اندکی دنبال کیفیت هم باشیم! آیا کیفیت در گرو شیوه آموزشی دانشگاه نیست، اصلاح و توانمند سازی باید از دانشگاه شروع شود و در دانشگاه ادامه یابد، تاکید مداوم رهبری بر لزوم توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی باید در دانشگاه هم به مرحله اجرا برسد و روش ما به جای تقلید به خودکفایی در بهره گیری از منابع مناسب در حوزه فرهنگی خودمان هدایت شود.
دانشجومعلمان از دغدغهمندترین اقشار دانشجویی هستند، امید است یکبار تحول نویسان به دغدغههای این قشر دغدغهمند که در آیندهای نه چندان دور وظیفه مهم تعلیم و تربیت را به عنوان یک معلم بر عهده میگیرند توجه کنند که دانشجو معلمان در خط مقدم تحول قرار دارند. در دانشگاه فرهنگیان به تعبیر رهبری همه فرایند هایی که منتهی میشوند به جذب معلم ، آموزش و در نهایت تدریس باید سالم و با معیار اسلام و انقلاب سنجیده شود. پس فقط دانشگاه مد نظر نیست، آموزش ، اساتید و محتوا هم بسیار مهم هستند.
امید است درباره بندهای ترمیمی کمی بیشتر تامل شود، استفاده از نظرات و لزوم توجه به دغدغهمندی دانشجومعلمان سبب توجه بیشتر و همچنین افزایش شور و شوق در یادگیری و مطالبهگری و فعال شدن این قشر در صحنه میکند و هم سبب اعتلای منزلت اجتماعی این معلمین آینده و افزایش انگیزه آنان برای خدمت میشود و دانشگاه فرهنگیان را به همان تعبیر رهبری که اینجا مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش هست میرساند.
و من الله توفیق