مرکز بسیج دانشجویی

یادداشت دانشجویی

سندِ به تحول نرسیدن!

تاخیر و تامل در تصویب سند ترمیم یافته برای نیل به تحول، بهتر از تصویب فوری سندی است که به جای رساندن، آموزش وپرورش را از تحول بنیادین دور و دورتر می کند.

به گزارش مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، سیده زینب احمدی، معاونت رشد و کادرسازی حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان تهران در یادداشتی نوشت:

 

زمانی که نسخه ترمیم‌یافته سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش منتشر شد، گمان می‌کردیم قرار است روح تازه‌ای به این مسیر پر از رخوت دمیده شود؛ اما هم‌چنان می‌بینیم برخی مفاد سند با سیاست‌های قطعی نظام در تناقض است و روح حاکم بر نسخه ترمیمی از حیث نسبت داشتن با آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی گرفتار ضعف جدی است! انگار هم‌چنان قرار نیست ما را به تحول بنیادین برساند. 

 

اساساً آنچه که از تحول بنیادین انتظار می‌رود،‌ هم‌راستا بودن اهداف این سند با انتظارات غایی جبهه انقلاب در نزاع دائمی با جهان توسعه است. اگر تحول،‌ بدل به خرده اقداماتی خنثی بشود، کارکردی در این جبهه درگیری نخواهد داشت و در حد سطوح رشد فردی باقی خواهد ماند و نهایتاً منتج به تربیت دانش‌آموزانی نیک سرشت، اخلاق‌مدار و قانون‌مند ‌خواهد شد که درکی از زمینه‌سازی برای برپایی جامعه عدل مهدوی و نفی اندیشه سکولاریسم در جهان توسعه و مقابله با انسان عصر روشنگری ندارند.

 

اکنون وضعیت تعلیم‌وتربیت کشور با وجود بسیاری از مسائل ریز و درشت، دارای چند گلوگاه اساسی است؛ موضوعاتی مانند "عدم تطابق با سیاست‌های حاکمیتی"،  "کم‌توجهی به زمانه و اقتضائات حاکم" و مسائلی همچون "تربیت معلم"،  "وضعیت مدارس دولتی عادی" و... را می‌توان برشمرد که مورد توجه و تاکید نسخه ترمیمی قرار نگرفته‌است.

 

حال خبردارشدیم مسبّبان سستی و رخوت وضع موجودِ مسیرِ تحول بنیادین آموزش‌وپرورش گردهم آمدند تا باردیگر سندِ به تحول نرسیدن را تصویب کنند! و سوال اساسی این‌جاست که فلسفه فراخوان "دریافت نظرات و پیشنهاد‌ها درباره سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش(ترمیم‌یافته)" چیست که با این عجله فکر تصویب را در سر می‌پرورانند؟!

 

اگر بنابر جمع‌آوری و بررسی نظرات مردمی‌ است، پس توجه و تأمل جدی‌تری را نسبت به انتقادات و ایرادات وارده بر نسخه ترمیم‌یافته می‌طلبد؛ و انتظار می‌رود شورای عالی آموزش‌وپرورش، تحلیل‌های کارشناسانه که حرفی جدی در نقد نسخه ترمیم‌یافته دارند را مورد نظر قرار دهد.  اگر هنوز هم اندک دغدغه‌ای نسبت به تحول و تحول آفرینی وجود دارد، دیر نیست! تاخیر و تامل در تصویب سند ترمیم‌یافته برای نیل به تحول، بهتر از تصویب فوری سندی است که به جای رساندن، آموزش‌وپرورش را از تحول بنیادین دور و دورتر می‌کند. مگر اینکه خدایی ناکرده غرض‌ورزی‌هایی پشت پرده باشد!